مانورهای نظامی؛ ضامن قدرت بازدارندگی کشور/ برقراری امنیت و آرامش در قفقاز یکی از اهداف ایران است.


ساعت: 11:09
تاریخ انتشار: 28.07.1401
کد خبر: 1904568

کفاش با اشاره به تاثیر تلاش‌های ایران برای برقراری صلح و امنیت در منطقه گفت: برخی از گروه‌های مورد حمایت صهیونیست‌ها نمی‌خواهند منطقه شاهد صلح و ثبات باشد، بنابراین می‌خواهند شرایط جنگی در منطقه را در هر زمان ممکن حفظ کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدرضا کفاش کارشناس مسائل قفقاز در این مراسم به تشریح اهمیت منطقه قفقاز از ابعاد مختلف برای جمهوری اسلامی ایران پرداخت و گفت: ایران در معادلات منطقه از جمله برقراری ثبات، امنیت و حفظ توازن قوا نقش مهم و موثری دارد. در ابعاد مختلف منطقه، کشورمان از طریق مرزهای منطقه شمال غرب با منطقه مهم ژئوپلیتیکی قفقاز و دو کشور همسایه هم مرز است.

وی با بیان اینکه ایران از آستراچای تا بازرگان با آذربایجان و ارمنستان مرز مشترک دارد، گفت: این دو کشور به دلیل اختلافاتی که در منطقه قره باغ دارند، حساس ترین دوران تاریخی خود را می گذرانند.


ایران حامی ملت جمهوری آذربایجان است

کفاش از منطقه قفقاز به عنوان منطقه ای پرتنش و بحث برانگیز یاد کرد و گفت: در سه دهه اخیر (پس از فروپاشی شوروی) درگیری ها و جنگ های مختلفی در این منطقه مهم رخ داده است که از جمله آن ها جنگ های مربوط به منطقه قره باغ است. مهمتر از جنگ های دیگر بوده اند.

وی با اشاره به وقوع دو جنگ تمام عیار بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان در نزدیکی مرزهای جمهوری اسلامی ایران گفت: جنگ اول که در اوایل دهه 90 رخ داد به دلیل تغییر پی در پی در مرزهای سیاسی بود. و اشغال منطقه قره باغ و شهرهای اطراف توسط ارمنی ها منجر به شکست جمهوری آذربایجان و پیروزی ارمنستان و جدایی طلبان ارمنی قره باغ در سال 1373 شد و با شکست مذاکرات سیاسی انجام شده در داخل قره باغ به پایان رسید. در چارچوب گروه مینسک، جنگ دوم قره باغ مجدداً در پاییز 2019 آغاز شد و این بار جمهوری آذربایجان موفق شد بخش های مهمی از قره باغ و هر 7 شهر اشغالی اطراف قره باغ را آزاد کند و به پیروزی دست یابد.

5760d27d d2e1 49db 8d93 39d5cf10e26d خبر خاکستری

این کارشناس مسائل قفقاز گفت: امنیت منطقه به دلیل همسایگی و جنگ بین یک کشور مسلمان و یک کشور مسیحی حساس است و حفظ منافع و امنیت ملی، برقراری ثبات، امنیت و حفظ امنیت کشور مهم است. موازنه قوا از ابعاد مختلف .

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به تشریح برخی از خدمات جمهوری اسلامی ایران به جمهوری آذربایجان پرداخت و گفت: در جنگ اول قره باغ، ایران به درخواست دولت آذربایجان کمک های حیاتی زیادی به این امر کرد. کشور، کمک تسلیحاتی، اعزام مستشاران نظامی آموزش نظامی رزمندگان جمهوری آذربایجان و ایجاد کمپ برای آوارگان آذربایجانی و پناهجویان فراری از درگیری در قره باغ تنها بخشی از اقدامات ارزشمند ایران بود که اسناد آن به شرح زیر است. در دسترس است، برخی از اسناد نیز در نشریات و مطبوعات آن زمان منعکس شده است.

کفاش همچنین به حمایت سیاسی و دیپلماتیک ایران از جمهوری آذربایجان و ملت مظلوم آن در مجامع بین المللی اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران از 5 قطعنامه شورای امنیت در راستای آزادسازی مناطق اشغالی آذربایجان حمایت کرده و همواره حمایت کرده است. با تاکید بر لزوم آزادسازی همه مناطق، اشغالگر تاکید می کند که حتی اکنون که حدود 50 درصد منطقه قره باغ توسط ارامنه اشغال شده است، سیاست آزادسازی بقیه منطقه قره باغ و حمایت از تمامیت ارضی جمهوری را ادامه می دهد. آذربایجان. این سیاست اصولی ایران در بیانات دو سال پیش رهبر معظم انقلاب در هفدهم ربیع الاول به وضوح نمایان شد.

این کارشناس مسائل منطقه قفقاز با بیان اینکه متأسفانه دولت ایران اقدامات خود در حمایت از جمهوری آذربایجان را به خوبی پیش نبرد، گفت: به همین دلیل است که افکار عمومی و نسل جدید مردم جمهوری آذربایجان آذربایجان اطلاعات کافی از اقدامات ایران در حمایت از این کشور ندارد. ضمناً باید گفت که دولت آذربایجان و محافل ضد ایرانی هیچگاه برخلاف واقعیت به صراحت از کمک های ایران به این کشور سخنی به میان نیاورده و حتی رسانه های این کشور نیز دست به اتهامات واهی علیه ایران زده اند. به همین دلیل است که امروز لازم است این موضوع برای مردم ایران و آذربایجان اطلاع رسانی و شفاف سازی شود.

کفاش در ادامه سخنان خود به جنگ دوم قره باغ نیز اشاره کرد و گفت: ایران در جنگ دوم بار دیگر بر سیاست اصولی خود که مبتنی بر حذف سرزمین های اشغالی جمهوری آذربایجان و آزادسازی کامل قره باغ بود تاکید کرد. منطقه و سایر مناطق حمایت سیاسی را به همراه داشت.

وی با اشاره به ادعاهای محافل ضد ایرانی، حوادث و تنش های ایجاد شده در دوران پس از جنگ دوم قره باغ، گفت: اغراق ها و ادعاها سطح تنش های موجود را به طور کلی بالا می برد و منافع و امنیت جمهوری اسلامی ایران را تحت تأثیر قرار می دهد. .


برخی گروه ها با حمایت صهیونیست ها مانع صلح و امنیت در منطقه می شوند

این کارشناس مسائل منطقه قفقاز گفت: بدیهی است ادعاها و اغراق های متقلبانه ترک ها نزدیک به حاکمیت آذربایجان و حتی خود حاکمیت (تسلط بر استان سیونیک در ارمنستان و ایجاد کریدور زنگزور در آن برای تخریب است. کنترل) و نظارت ارمنستان بر سرزمین خود) و به نحوی منجر به لغو مرزهای مشترک ایران و ارمنستان) که خارج از توافقنامه آتش بس سه جانبه 9 نوامبر 2020 است، دو طرف مناقشه قره باغ را به ارمغان آورد. و کل منطقه به درگیری و تنش سیاسی. بنابراین این شبهه تغییر مرزهای سیاسی و ژئوپلیتیکی شناخته شده منطقه را ایجاد می کند و واضح است که این مسائل غیرقابل قبول است.

وی با بیان اینکه ترکیه و پان ترکیست ها در کنار رژیم صهیونیستی می جنگند، گفت: این گروه ها و کشورها به دلیل اهداف و منافع نامشروع خود نمی خواهند منطقه شاهد صلح و ثبات باشد. از این رو به هر طریق ممکن به دنبال حفظ شرایط جنگ و بحران در منطقه هستند.

کفاش به ظرفیت و قدرت برتر جمهوری اسلامی ایران در منطقه اشاره کرد و گفت: البته جمهوری اسلامی ایران این شرایط و ادعاهای واهی را برنمی‌تابد و بر اساس اصول و سیاست‌های خود عمل خواهد کرد. بر اساس موازین و قوانین بین‌المللی اجازه نقض مرزهای بین‌المللی و زیر سوال بردن حاکمیت کشورهای همسایه را نخواهد داد و نخواهد داد. منطقه

4fd1db48 8439 45e5 a332 102f1e068589 خبر خاکستری

این کارشناس مسائل قفقاز برگزاری رزمایش نظامی را یکی از راه های حفظ و افزایش آمادگی رزمی و ارتقای توان دفاعی هر کشور می داند و می گوید: ایران با 15 کشور مرز زمینی و دریایی مشترک دارد و مانورهای نظامی متعددی را در همه مناطق انجام می دهد و حفظ می کند. مرزهای آن و این امری عادی و در برنامه های سالانه نیروهای مسلح است.

وی همچنین برگزاری رزمایش های نظامی را یکی از راه های افزایش قدرت بازدارندگی عنوان کرد و برگزاری رزمایش های اخیر و سال گذشته در منطقه عمومی شمال غرب و ارس را اقدامی در این راستا ارزیابی کرد.

این کارشناس مسائل قفقاز در بخشی دیگر از سخنان خود تصریح کرد: برقراری صلح و امنیت پایدار و نهایی در منطقه هدف اصلی جمهوری اسلامی ایران است و بر ابتکارات و سازوکارهای منطقه ای و همکاری کشورها در منطقه تاکید کرد. منطقه از این رو مشارکت بازیگران خارج از منطقه به ویژه رژیم صهیونیستی را در حل مناقشات و بحران های منطقه مضر و غیرسازنده می داند و آن را عاملی در طولانی شدن و پیچیده شدن مشکلات می داند.

وی تصریح کرد: جنگ قره باغ در 30 سال گذشته تاثیر مستقیمی بر اقتصاد منطقه داشته و فعالیت های عمرانی متوقف شده است. مثلاً در جنگ اول قره باغ با بسته شدن محورهای ارتباطی، پایانه های مرزی به ویژه جلفا دچار رکود جدی شد و اقتصاد منطقه شمال غرب و حتی کشور را تحت تأثیر قرار داد.

12fa2ad7 0429 4697 9cb0 ac2c1d25fc9f خبر خاکستری


پویایی قفقاز به صلح و آرامش بستگی دارد

کفاش خاطرنشان کرد: تنها در شرایط صلح و آرامش است که منطقه ژئوپلیتیک قفقاز می تواند پویا و پربار شود. در این راستا بازگشایی راه ها و محورهای ارتباطی با رعایت استانداردهای بین المللی و رعایت اصل حاکمیت دولت ها می تواند شرایط منطقه را برای پیشرفت و آبادانی تضمین کند.

این کارشناس مسائل منطقه قفقاز در بخش پایانی سخنان خود به بعد اقتصادی و تجاری منطقه قفقاز نیز اشاره کرد و گفت: اهمیت منطقه قفقاز علاوه بر ابعاد امنیتی، نظامی و سیاسی از نظر جنبه تجاری و اقتصادی، ترانزیت و حمل و نقل نیز بسیار مهم است.


لزوم تکمیل زیرساخت های ایران در پایانه های مرزی

وی به تغییر وضعیت ژئوپلیتیکی ایران پس از فروپاشی شوروی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر مرزهای جغرافیایی ایران در شمال کشور از مرزهای شمال شرقی در منطقه سرخس تا مرزهای شمال غربی در بازرگان تا مرزهای تاریخی است. مناطق کشورمان در شمال آسیای مرکزی، قفقاز و اوراسیا) باز شدند و فرصت های جدیدی را فراهم کردند. بنابراین راه‌های ارتباطی سرخس، اینچه برون، بندرترکمان، امیرآباد، نوشهر، انزلی و پایانه‌های آستارا، بیله سوار، نوردوز، مغری و جلفا در صورت تکمیل زیرساخت‌های آنها کشورمان را در موقعیت برتر و عالی قرار خواهند داد. خواهد داد .


نقش اتحادیه اقتصادی اوراسیا در بهبود موقعیت اقتصادی ایران

کفاش با اشاره به اهمیت و موقعیت هر یک از محورهای مواصلاتی و پایانه های مرزی در منطقه شمال غرب کشورمان، پایانه ها و مرزهای ارمنستان را نیز بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: پایانه های نوردوز و مغری یکی از مسیرهای مناسب برای خروج از کشور است. تجارت کشور ما زیرا از طریق این پایانه ها می توانیم به راحتی با گرجستان و کشورهای دریای سیاه از جمله اوکراین، رومانی و بلغارستان و سایر کشورهای اروپایی تجارت کنیم.

وی افزود: مزیت بزرگی که محورهای مواصلاتی ارمنستان برای ما دارد این است که می توانیم با 5 کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا به صورت مستقیم و زمینی تجارت داشته باشیم. ارمنستان تنها عضو این اتحادیه است که با کشور ما مرز زمینی دارد. بنابراین می‌دانیم که ارمنستان سکو و دروازه ورود ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا است.

وی بر اهمیت اتحادیه اقتصادی اوراسیا تاکید کرد و گفت: در حالی که تولید ناخالص داخلی جهان حدود 90 تریلیون دلار است، اتحادیه اقتصادی اوراسیا با تولید ناخالص داخلی 2 تریلیون دلاری می تواند به بهبود موقعیت اقتصادی ایران کمک کند. همچنین این اتحادیه با جمعیتی نزدیک به 190 میلیون نفر و مساحت 20 میلیون کیلومتر مربع ظرفیت خوبی برای خنثی کردن تحریم های دشمنان دارد.

بحث: مهدی جدی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید