ما به دوستان روسی خود می گوییم که آرام نگیرند

ما به دوستان روسی خود می گوییم که آرام نگیرند

علی اکبر ولایتی در مطلبی مهم در واکنش به بیانیه مشترک اخیر شورای همکاری خلیج فارس و روسیه نوشت: اتفاق مهم و تاسف باری که در روزهای اخیر رخ داده، صدور بیانیه مشترک روسیه و کشورهای عضو است. شورای خلیج فارس ما به دوستان روسی خود می گوییم ساده نگیرند. موضوع جزایر ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک بر اساس قوانین بین المللی کاملاً روشن است.

بخشی از یادداشت ولایتی را در ادامه می خوانید:

اتفاق مهم و ناخوشایندی که در روزهای اخیر رخ داده، صدور بیانیه مشترک روسیه و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است که در آن به دوستان روسی خود می گوییم از خود راضی نباشند. موضوع جزایر ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک بر اساس قوانین بین المللی کاملاً روشن است. دلایل تاریخی متعددی این سوال را روشن می کند:

الف- در زمان صدارت میرزا علی اصغرخان اتابک در زمان ناصرالدین شاه به درخواست دولت ایران، وزارت دفاع انگلیس در پاسخ رسمی به درخواست ایرانیان نقشه منطقه را برای کشورمان ارسال کرد. دولت که در آن نقشه ابوموسی ترسیم شده است، تنب بزرگ و تنب کوچک بخشی از ایران هستند. این گواه محکمی بر حاکمیت ایران بر این جزایر است.

ب- میرزا علی اصغرخان اتابک پس از برافراشتن پرچم انگلستان در ابوموسی دستور داد پرچم انگلیس را پایین بیاورند و دوباره پرچم ایران را برافراشتند.

ج- در سال 1350 که پهلوی دوم حقوق ایران را در بحرین تضییع کرد و خیانت بزرگی کرد، با وساطت انگلیسی ها به ایران بازگردانده شد. دیوید اوون، وزیر خارجه بریتانیا در این امر نقش اساسی داشت.

د- پس از انقلاب اسلامی ایران و به ویژه پس از جنگ تحمیلی، امارات از هر فرصتی برای ارائه این موضع ناعادلانه استفاده کرد. اکنون برخی از دوستان ما مانند روسیه در همان گودالی افتاده اند که چین در چندی پیش در آن افتاد. یعنی فکر می کنند با تایید چنین ادعای بی ربطی در آینده روابط اقتصادی خوبی با امارات خواهند داشت. به نظر می رسد این اقدام روسیه نیز از نوع حماقتی است که گاهی از روس ها به چشم می خورد. به خصوص در مناطقی از منطقه که شناخت عمیقی از روسیه و این کشورها وجود ندارد.

برخی از کشورهای منطقه که عضو ناتو هستند و شرح تغییر موضع آنها با توجه به استحکام روابط آنها با ناتو، متحد ناتو و در راس آن آمریکا نوشته شده است و در آینده بین روسیه، ایران امکان پذیر است. و چین به عنوان متحدان سه گانه که امروز بزرگترین گروه هستند، قدرت آسیا هستند، موانع و درگیری هایی ایجاد می کنند که البته با شعور راهبردی رهبران این کشورها مواجه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید