ما می خواهیم همه کشورها به توافق هسته ای بازگردند

ساعت: 12:33
تاریخ انتشار: 29/10/1401
کد خبر: 1923288

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: دبیرکل همچنان معتقد است که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) یکی از دستاوردهای مهم دیپلماتیک سال های اخیر است و می خواهد اطمینان حاصل کند که طرفین به طور کامل به این توافق بازگردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ فرهان حق، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان در یک کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به این سوال که با توجه به اجرای چندین اعدام اخیر در ایران، دبیرکل همچنان قصد دارد به حمایت خود از هسته ای ادامه دهد. توافق؟ وی تاکید کرد که این دو موضوع تفاوت اساسی دارند.

بر اساس گزارش سایت رسمی سازمان ملل متحد، فرحان حق همچنان در امور داخلی کشورمان دخالت می کند و می گوید که سازمان ملل با اجرای مجازات اعدام مخالف است و نگران محاکمه این افراد است، اما توافق هسته ای و اعدام های اخیر در ایران دو موضوع مجزا هستند.

وی تصریح کرد: دبیرکل همچنان بر این باور است که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) یکی از دستاوردهای مهم دیپلماتیک سال های اخیر است و می خواهد اطمینان حاصل کند که طرفین به طور کامل به این توافق بازگردند.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین گفت: در عین حال از ایران می خواهیم به موازین حقوق بشر از جمله آزادی تجمع و اعتراض احترام بگذارد. ما با مجازات اعدام مخالفیم و این ما را آزار می دهد.

علیرغم تاکید همیشگی ایران بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای کشورمان، وی افزود: در مورد توافق هسته ای باید بگویم که ما به صراحت اعلام کرده ایم که می خواهیم از طریق مذاکره در بسیاری از نقاط جهان به خلع سلاح هسته ای صلح آمیز دست پیدا کنیم. از این منظر، برنامه جامع اقدام مشترک دستاورد مهمی است که به تحقق آن در بخش بسیار پرتنش جهان کمک کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید