ما 8 ماه بدون ریال بر کشور حکومت کردیم. / حذف ارز ترجیحی یک تصمیم جمعی درست و عاقلانه بود


ساعت: 14:52
تاریخ انتشار: 1401/04/04
کد خبر: 1878432

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: با وجود تامین خزانه بدهکار، دولت را بدون استقراض اداره کرده ایم، برنامه خوبی برای مهار تورم با وجود افزایش شدید قیمت های جهانی در حال تدوین و اجراست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرکز اطلاع رسانی، روابط عمومی و روابط بین الملل سازمان به تفکیک برنامه و بودجه، پس از دیدارهای رئیس سازمان با مراجع عظام تقلید، سید مسعود میرکاظمی روز گذشته با آیت الله جوادی آملی دیدار کرد.

آیت الله جوادی آملی در این دیدار با بیان اینکه از تلاش دولت برای حل مشکلات مردم حمایت می کنم، گفت: تورم و گرانی یکی از مشکلاتی است که دولت باید برای آن برنامه علمی و منطقی داشته باشد.

وی با اشاره به توانمندی های خدادادی کشور و وجود مردمی نجیب، افزود: مردم با وجود ظرفیت ها و امکانات کشور شایسته این نیستند که برای تامین زندگی خود دچار مشکل شوند.

آیت الله جوادی آملی بر استخدام افراد صادق و متخصص در دولت تاکید و تصریح کرد: وجود مفاسد اقتصادی به اعتماد مردم و نظام لطمه می زند.

وی در پایان با ابراز امیدواری از دولت برای بهبود شرایط برای حل مشکلات مردم، گفت: دولت باید در حل مشکلات مردم قاطع و قوی عمل کند.


* تورم را کنترل خواهیم کرد

سیدمسعود میرکاظمی همچنین به برنامه دولت برای مهار تورم اشاره کرد و گفت: سه عامل بدهی های گذشته، افزایش قیمت های جهانی و برخی تصمیمات اقتصادی اتخاذ شده بر اساس تکلیف قانونی از دلایل افزایش تورم است.

وی افزود: دولت سیزدهم زمانی روی کار آمد که نه خزانه خالی، بلکه بیت المال بدهکار و منفی را در اختیار گرفت.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: 60 هزار میلیارد تن بدون توزیع در خزانه مانده، 535 هزار میلیارد تن برای خرید اوراق و 54 میلیارد تن تنها در چهار ماه گذشته از دولت به بانک مرکزی وام گرفته شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به هشت برابر شدن نقدینگی طی هشت سال گذشته گفت: یکی از ریشه های تورم چاپ پول و استقراض از بانک مرکزی است در حالی که این خط قرمز ما و دولت سیزدهم است. هشت ماهه بدون ریال وام گرفته است «با مدیریت بانک مرکزی.

میرکاظمی افزود: طبق قانون دولت موظف شد یارانه کالاهای اساسی را توجیه کند، چرا که در عمل چیزی به نام 4200 تن در قانون وجود نداشت.

وی با اشاره به ادامه حمایت های ریالی یا کالایی مردم برای جبران هزینه ها، گفت: کشورهایی که حدود صفر سال است با تورم مواجه بوده اند با افزایش شدید قیمت های جهانی تا تورم 20 درصدی دست و پنجه نرم می کنند. هزینه مواد غذا و انرژی چند برابر شده است.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: در زمان واگذاری به دولت، موجودی کالاهای اساسی بسیار کمتر از حد مجاز بود، اما اکنون وضعیت ذخایر استراتژیک کشور مناسب است.

وی تاکید کرد: سال گذشته با تمام محدودیت های مالی و بدهی های گذشته، بودجه عمرانی به 180 هزار میلیارد تن رسید.

رئیس سازمان برنامه با بیان اینکه دولت برای مهار تورم برنامه ریزی کرده است، گفت: انضباط مالی، کاهش هزینه های غیرضروری و کنترل اضافه برداشت بانکی با جدیت دنبال می شود.

میرکاظمی ادامه داد: امروز دیگر شاهد مرگ روزانه 700 نفر بر اثر تاج نیستیم، حتی منابعی برای تزریق دوز چهارم واکسن هکری در نظر گرفته شده است.

وی در پایان از بهبود اقتصاد و کنترل تورم خبر داد و افزود: با کنترل تورم، راه اندازی طرح های عمرانی، فعال سازی بخش خصوصی در تولید با استفاده از منابع دولتی، مانند سال گذشته شاهد رشد اقتصادی بهتری خواهیم بود. میانگین هشت ساله به بیش از 4 درصد رسیده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید