متخصصان صنعت نفت در لیست مهاجرت از کشور

متخصصان صنعت نفت در لیست مهاجرت از کشور

از دیرباز و از زمانی که مارکوپولو ماده سیاه را در خاورمیانه دید تا کنون، طلای سیاه همواره به عنوان فرماندهی شایسته و مقتدر در جهان بوده است که مسیر تحولات تاریخی و سیاسی را در دستان خود و کنترل خود در پیش گرفته است. شرایط اقتصادی، سیاسی و استراتژیک کشورها و کشورها. او همیشه با دست های سیاهش علامت گذاری می کند.

وضعیت امروز کشورها و مناطق مختلف جهان نیز از این موضوع مستثنی نیست. جنگ اوکراین و روسیه، کمبود منابع نفتی آمریکا در مقایسه با اعضای اوپک و روسیه، تحریم‌های سنگین علیه ایران و مشکلات سیاسی و اقتصادی که مدت‌هاست شاهد آن بوده‌ایم و نیاز مبرم به نفت یا سیاه جهان. صنعت طلا، همه از جمله بازی های نفتی هستند.

وضعیت نفت این روزها

اما در این میان جنگ نفتی دیگری آغاز شده و اوپک در تازه ترین گزارش خود اعلام کرده است که تولید نفت ایران در شهریور 2022 در شهریور 1391 نسبت به شهریور 1401 به 2 میلیون و 557 هزار بشکه در روز رسیده است، در حالی که پیش از آن (مردادماه) 2 میلیون و 200 هزار بشکه تولید می کرد. 571 هزار بشکه نفت در روز در نتیجه تولید نفت ایران 14000 بشکه در روز در ماه کاهش یافت.

همچنین بر اساس گزارش Tanker Turking در شهریورماه، به دلیل مشکلات سیاسی در برخی نقاط کشور، ایران در صادرات نفت کشتی به کشتی (STS) با مشکلات کمی مواجه است که در همین گزارش می‌افزاید که این صادرات بیشتر به اندونزی، مالزی، سنگاپور.

علاوه بر این، جدول فوق میزان انتقال نفت از کشتی به کشتی به کشورهای مذکور را نشان می دهد و چین همچنان بزرگترین خریدار نفت ایران است و سهم قابل توجهی از نفت ایران در شهریور ماه به چین فروخته شده است.

انتقال STS چیست؟

انتقال STS نفت خام، در واقع فرآورده های نفتی، مواد شیمیایی فله مایع و گاز مایع، بین تانکرها در دریا بدون نیاز به کشتی در بندر یا تأسیسات دیگر حرکت می کند. بسیاری از انتقالات STS قانونی هستند، اما از طرف دیگر، این روش برای نقل و انتقالات غیرقانونی نیز استفاده می شود. علاوه بر این، این روش راهی مفید برای انتقال سوخت به کشورهایی که به دنبال فرار از تحریم هستند، تلقی می شود. در مجموع به نظر می رسد ایران توانسته فروش خود را در 9 ماهه اول سال 2022 نسبت به سال 2021 دو برابر کند.

از آنجایی که درآمد حاصل از صادرات نفت خام مهمترین منبع تامین مالی بودجه کشور به شمار می رود، به طور غیرمستقیم بر سایر فعالیت های اقتصادی تاثیر بسزایی دارد، بنابراین این کاهش تولید نفت در شرایطی است که ایران در نقطه بحرانی قرار دارد. بودجه کاهش می یابد و خالی می شود زیان خزانه دولت به دلیل کاهش فروش نفت می تواند منجر به افزایش تورم یا ایجاد تردید در مورد مخارج یا نقدینگی دولت شود.

روزهای بد نفتی ایران و نفت خوب برای عربستان

از سوی دیگر، باید توجه داشت که ایران در حالی که در بدترین روزهای نفتی خود به دلیل تشدید تحریم ها به سر می برد، برخلاف عربستان، در شهریورماه 82 هزار بشکه در روز بیشتر نفت تولید کرد و تولید آن به 10 میلیون و 991 هزار بشکه رسید. بشکه و تولید نفت خام عربستان در ماه اوت 10 میلیون و 909 هزار بشکه در روز بود.

البته در این بین باید به کاهش تولید نفت عربستان که ناشی از حمایت روسیه است نیز توجه کرد چرا که در ابتدا منجر به کاهش 2 درصدی تولید نفت جهان شد. با روش هایی که عربستان در اوپک اتخاذ کرده است، روزانه 2 میلیون بشکه نفت کمتر روانه بازار می شود و البته در این قرارداد ایران، لیبی و نیجریه از توافق کاهش تولید مستثنی هستند. این سیاست نفتی در اوپک پلاس در وهله اول قیمت نفت را در بازارهای جهانی افزایش داد، بلافاصله پس از اعلام این تصمیم، قیمت نفت خام برنت حدود 3 دلار در هر بشکه افزایش یافت و به 93 دلار رسید.

در همین حال، ایالات متحده آمریکا نیز تهدید کرده است که عربستان سعودی را به دلیل کاهش تولید اوپک پلاس به میزان 2 میلیون بشکه در روز تلافی خواهد کرد. تصمیم و تهدیدی که نفت برنت را به مرز 100 دلار رساند. البته با تزریق ذخایر استراتژیک آمریکا به بازار، قیمت نفت به مسیر مورد نظر اروپایی ها بازگشت و اکنون آمریکا تلاش زیادی می کند تا تولید خود را افزایش داده و از ذخایر استراتژیک برای کنترل بازار استفاده کند. ذخایر به پایین ترین سطح خود در 35 سال گذشته رسیده است.

سرنوشت ایران در جنگ نفت چیست؟

کاهش عرضه نفت از سوی عربستان سعودی، بزرگترین تولیدکننده نفت اوپک، منجر به افزایش قیمت هر بشکه نفت خواهد شد و تمامی تحولات زمینه را برای افزایش بیشتر قیمت نفت و کاهش قیمت نفت فراهم می کند. عرضه و در نتیجه افزایش تقاضا برای نفت.

اما در این بین ایران که تحت فشار شدیدترین تحریم ها قرار دارد و در سال های اخیر نوسانات شدید نرخ ارز را تجربه کرده و تاثیر مستقیم آن را بر قیمت کالاها دیده است، باعث افزایش قیمت کالاها و تورم در بازار شده است. کشور، و از کل روند تغییرات در تولید نفت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. لازم به ذکر است که برای ایران با افزایش تحریم های بین المللی در کنار تحریم های نفتی ایران، تحریم های بانک مرکزی نیز وجود دارد.

اگرچه ایران به دلیل تحریم‌های سنگینی که سال‌ها متحمل شده است از کاهش ۲ درصدی نفت معاف است، اما همچنان نمی‌تواند از افزایش قیمت هر بشکه نفت و افزایش درآمد یا افزایش تولید نفت منتفع شود. برای ایران تفاوت زیادی ایجاد کند. برعکس، حتی ممکن است شاهد کاهش بیشتر درآمد برای ایران باشیم.
اگرچه وزارت امور خارجه آمریکا سخنان یک مقام ارشد اسرائیلی را که مدعی بود دولت بایدن به طور کامل از مذاکرات هسته ای ایران منصرف شده و تاکید می کرد که تلاش های واشنگتن برای دستیابی به توافق با تهران ادامه دارد را رد کرد، اما پس از چند روز شورای جیک، سخنگوی شورای امنیت سالیوان شورای امنیت ملی کاخ سفید با اشاره به بن بست مذاکرات برای احیای برجام گفت: ما به توافق برای احیای برجام نزدیک نیستیم.

سالیوان همچنین تاکید کرد که آمریکا گزینه اعمال تحریم های بیشتر علیه جمهوری اسلامی و گروه های نیابتی آن را حفظ خواهد کرد. این سردرگمی و موضع نامشخص آمریکا و جهان باعث پیچیدگی بیشتر در بازار نفت ایران و بی ثباتی بیشتر بازار نفت و البته بازار فروش خواهد شد و اکنون در صورت اجرای بیشتر تحریم های آمریکا علیه ایران، ایران ناگزیر به حفظ ثبات خواهد بود. حداقل فروش نفت خود را برای دستیابی به کشورهای دیگر مانند چین و تلاش برای حفظ آن بازار با دادن امتیازات بیشتر از قبل و درست مانند زمانی که روسیه با ایران برای فروش نفت خود به چین رقابت می کرد.

مهاجرت متخصصان نفت و انرژی از کشور

در نتیجه این سلسله اتفاقات، اقتصاد ایران به صورت زنجیره ای و در نتیجه سطح معیشت مردم، سطح رفاه، ارزش پول ملی و… با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد. کاهش می یابد و تحریم ها و تحریم ها با قدرت بیشتری به سراغ مردم می آید و به عنوان مثال لحظه ای که این روزها بسیار در خور توجه است افزایش روند مهاجرت کارشناسان صنعت نفت است. افزایش مهاجرت، بازار آشفته نفت را پیچیده تر خواهد کرد.

همچنین رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های مهندسی و ساختمانی صنعت نفت و انرژی از تقویت روند مهاجرت مهندسان و نیروی کار متخصص در صنعت نفت و انرژی ایران خبر داد و اعلام کرد: روند، بسیاری از شرکت های EPC در کشور به زودی با مشکل مواجه خواهند شد، با کمبود شدید نیروی فنی و متخصص برای ادامه فعالیت مواجه خواهند شد.
در همین راستا و به گفته فروزان عبداللهی، مهاجرت نیروهای ماهر از شرکت های مهندسی و ساختمانی در حوزه نفت و انرژی در ایران افزایش یافته است به گونه ای که حتی بسیاری از متخصصان این حوزه جذب شرکت های نفتی کشورهای همسایه می شوند. حقوق های بسیار کم.. وی در این خصوص افزود: اخیرا شاهد بودیم که تعدادی از زبده ترین کارشناسان صنعت نفت و انرژی کشور با حقوق ماهیانه 3000 دلار در ازبکستان با مهاجرت موافقت کردند.

در نتیجه مسئولان و مدیران نفتی کشور با درک بهتر از آنچه در حال رخ دادن است، اکنون باید به دنبال راهکارهایی برای کاهش تحریم ها و افزایش سهم خود از بازار جهانی نفت و انرژی و فروش بیشتر به قیمت روز بدون تخفیف شاید باشند. او می تواند فشار وارده بر مبانی کشور را کاهش دهد و به نحوی از خروج کارشناسان ایرانی در بخش های مختلف جلوگیری کند و در این میان جو بازار نفت ایران را آرام کند.
مرجع: اقتصاد 24

دیدگاهتان را بنویسید