متقاعد کردن یا تهدید یک روز جدید

متقاعد کردن یا تهدید یک روز جدید

سال انتخابات است و تقابل‌های سیاسی بین چهره‌های سرشناس جریان‌های مختلف امری عادی است، اما جریان سیاسی اصولگرا به دلیل نگرانی از حضور کم مردم، تصمیم گرفته است برای مدتی جریان اصلاح طلب را وارد بازی کند. رقیب اما در ظاهر به عنوان بازار گرمی برای انتخابات مجلس دوازدهم و سخنان اخیر محمدرضا بهنار گواه این مدعاست.

در تجربه دو انتخابات گذشته یعنی مجلس یازدهم و ریاست جمهوری سیزدهم، با رد صلاحیت کاندیداهای اصلاح طلب، فضا برای رقابت جناحی داخلی با اصولگرایان فراهم شد و در نهایت انتخاباتی که رنگ ائتلافی داشت به نتیجه رسید. در یک پیروزی با مشارکت نه چندان بالا. البته به نظر می رسد تکرار این شرایط بخشی از خواسته های امروز جریان اصولگرا باشد، زیرا عملکرد نه چندان قابل دفاع رهبری واحد آن جریان در قوه مجریه و مقننه نشان داده است که نمی تواند افکار عمومی را برای بازگشت به جریان متقاعد کند. کوزه ها بنابراین، حضور جنبش رقیب می‌تواند شرایطی را برای رقابت به امید آشتی مردم با پای صندوق‌های رای ایجاد کند، هرچند عوامل بسیاری باعث سقوط افکار عمومی شده و حتی حضور اصلاح‌طلبان کلیدی به خودی خود نمی‌تواند جریان مشارکت در انتخابات را تغییر دهد. . لازم به ذکر است که بخشی از جریان اصولگرا تنها در نتیجه مشارکت حداقلی توانستند به راحتی وارد مجلس شوند و با جدیت سعی در نظارت بر شرایط انتخاباتی در فضای کنونی و حذف اصلاح طلبان احتمالی و حتی جلوگیری از هر گونه ائتلاف بین این دو دارند. میانه روهای جریان اصولگرا

برای جلب مشارکت، مشاهده رفراندوم نوعی انتخاب قبل از رأی مردم است

در عین حال، یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد بود که برای افزایش مشارکت، «هیات نگهبان موظف است طبق قانون عمل کند و از نظارت اختیاری که نوعی گزینش در برابر مردم است، صرف نظر کند. آیا این نامزدها با سلیقه های مختلف می توانند رقابت انتخاباتی را جدی نگه دارند. به گفته سیدمحمدصدر، یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، «اگر مردم ببینند که وقتی رأی می دهند، آن رأی از نظر حاکمیتی و تصمیم گیری مؤثر است، حضور پیدا می کنند. اگر ببینند چنین چیزی وجود ندارد حاضر نمی شوند، مطالبی که گفته شد برای برگزاری انتخابات پرشور هم مهم است، اگر انتخاباتی عادلانه، سالم و پرشور برگزار شود، جمهوری اسلامی ایران را بیمه می کند. فعالیت های ضدانقلاب داخلی و خارجی را ناکارآمد کنیم، باید تلاش کنیم تا مطابق میل مردم عمل کنیم. به گزارش ایلنا، سید محمدصدر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آقای اژی اخیراً درباره امید آفرینی و امید آفرینی صحبت کرده و رهبری نیز اعلام کرده اند که انتخابات پیش رو سالم، رقابتی و پرشور خواهد بود. وی گفت: حضور فعال در انتخابات رضایت مردم را می طلبد و برای رضایت مردم مشخص است که باید به نظرات و نظرات آنها احترام گذاشت و مورد توجه قرار گیرد.

اما محمدرضا بهنار، چهره معتدل اصولگرایی که به تبعات تداوم فضای انتخاباتی کنونی واقف است و بارها از عملکرد اصولگرایان انتقاد کرده است، به بهانه شش شرط اصلاح طلبان به یکباره به اصلاح طلبان حمله کرد. برای حضور در انتخابات و آخرین سخنان سعید حجاریان این است: به جبهه اصلاحات توصیه می کنم به پای صندوق های رای برگردند. حتی برخی از رهبران این جبهه به این نتیجه رسیده اند که تنها راه بقا در عرصه سیاسی صندوق های رای است. آنها با کمپین های خیابانی و شورش به جایی نخواهند رسید. خارجی های لال گردن به جایی نرسیدند و در این صورت رقبای خود را سیستم تعریف می کنند و خارج از سیستم خواهند بود. در این صورت باید مسئول هسته سخت سیستم باشند. اما قبول نکردن فلان شخص اشکالی ندارد. رقابت و ارائه برنامه در داخل نظام، اما دنبال تحریم، خروج از نظام است. فرانسه که زادگاه دموکراسی است، قانون اساسی فرانسه نشان دهنده نوع نظام سیاسی سکولار است که با هیچ اصل دموکراتیک قابل تغییر نیست. هیچ دولتی نباید با دشمنان خود مقابله کند. اگر اصلاح طلبان می خواهند در نظام باشند باید در انتخابات شرکت کنند.

مجموع منفی رد صلاحیت و مشارکت بالا

سخنان باخنر با واکنش‌های متفاوتی همراه بود و به گفته جلیل رحیمی‌جهان آباد، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در حساب کاربری خود در توییتر، خلاصه پیشنهاد باخنر به اصلاح‌طلبان این بود: «شما در انتخابات شرکت کنید. ، پس رد خواهید شد. اما شما مردم را تشویق به افزایش مشارکت می‌کنید چون مردم به حرف‌های ما گوش نمی‌دهند، آن‌وقت ما اصولگرایان با خودمان رقابت می‌کنیم و پیروز می‌شویم و شکست شرم‌آور خود را قبول کرده و از ما تشکر می‌کنید.» احمد زیدآبادی نیز در یادداشتی نوشت: «آقا باچانر اگرچه شرط گذاشتن برای ورود به صحنه انتخابات را بیهوده می‌دانست، اما پذیرفت که «حاکمیت» از این قاعده مستثنی است و به گفته وی، گروه‌ها و فعالان سیاسی و شهروندان عادی حق اعلام نظم و شرایط ورود را ندارند. در عرصه انتخابات، اما از سوی دیگر دولت حق دارد هر شرطی را برای احزاب و شهروندان تعیین کند.

جواد امام در واکنش به مصاحبه اخیر بهنار، دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین در توئیتی علیه جبهه اصلاحات نوشت: «آقای بهنار کجا اینقدر عجله دارید؟! به جای تهدید، باید مسئولیت پذیر باشید. در شرایطی که حق انتخاب و انتخاب شدن از سوی همفکران… و بر خلاف اصول مقرر در قانون اساسی و اصلاح طلبی نیز جرم محسوب می شود، چه کسی جامعه را به سمت تحریم سوق خواهد داد؟

با این حال، جریان اصولگرا به خوبی می‌داند که به تنهایی قادر به افزایش مشارکت رای‌دهندگان نیست. اما به گفته ابطحی، باز کردن این گره در دست اصلاح طلبان هم نیست و این نماینده مجمع روحانیون مبارز اخیرا در رابطه با اظهارات اخیر روحانی اعلام کرده است که برگزاری انتخابات آزاد تنها راه نجات کشور است. «تنها انتخابات راه نجات کشور است. راه حل ها و اصلاحات با وجود اینکه ملت ما از انتخابات اصلاح طلبان و اصولگرایان عبور کرده است مشترک است. بسته کردن نسخه و گفتن برگزاری انتخابات فقط در حد نصیحتی است که بارها از سوی افراد مختلف شده است و البته تاکنون هیچ پاسخی به آن توصیه داده نشده است.»

بنابراین، آن بخشی از جریان اصولگرا که تمایل به جلب مشارکت دارند، نیاز به حضور اصلاح طلبان را درک کرده اند، اما حتی این بخش معتدل در این جریان نیز مانند جریان رادیکال، به حضور رقیب در آخرین مرحله از این جریان آگاه است. انتخابات به معنای شکست در این جریان است و معتقد است که می تواند در انتخابات با شوراها، اما به زبان تهدید، نقش انفعالی و اسمی این جریان را مطالبه کند تا شاید برخی از لایه های خاکستری به عرصه انتخابات بیایند. که با توجه به تجربه اعتراضات سال گذشته و دو انتخابات قبلی کمی خوشبینانه است.

دیدگاهتان را بنویسید