مجلس «شفاف» است/ هر جا که به سمت دموکراتیزه شدن رفته ایم موفق بوده ایم

ساعت: 12:03
تاریخ انتشار: 14/15/1400
کد خبر: 1789953

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس در خیلی جاها شفافیت بیشتری دارد، گفت: بحث مجلس شورای اسلامی به صورت علنی پخش می شود. قطعاً طرح شفافیت آرای نمایندگان را دنبال خواهیم کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد باکر کلیباف صبح امروز (دوشنبه 15 آذرماه) در دانشگاه شهید بهشتی ضمن خیرمقدم به دانشجویان گفت: در کنار. دانشجویان در مواقع لزوم به فعالیت علمی و پژوهشی می پردازند و در صورت لزوم مانند دوران دفاع مقدس جان و جهاد خود را در راه دفاع از کشور نثار می کنند.

وی در خصوص تغییر حکمرانی افزود: بحث حکومت داری بزرگترین چالش امروز کشور است و بارها این موضوع را مطرح کرده ام. در حوزه حکومت داری نتایج قابل قبولی نداریم و دچار مشکل هستیم. “

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در دنیای امروز امنیت در خطر است و جمهوری اسلامی ایران هم اکنون با مردم سالاری دینی در استقلال و آزادی استقرار یافته و تجربه بسیار خوبی دارد و در این عرصه در جایگاه بالایی قرار دارد.

کلیباف تاکید کرد: من هیچ گاه از فضای دانشگاه دور نبوده ام و اگر توفیقاتی در قوه مجریه بوده، جایی بوده که دانشگاه و دانشجویان در کانون بوده اند. باید به دانشگاه و دانشجویانی که در همه عرصه ها پیشتاز هستند توجه کنیم.

وی افزود: هر مسئولی که از فضای دانشگاه غافل شود اشتباه می کند. من به بهبود، ارتقاء و شفافیت اعتقاد دارم. این موضوعات در مجلس بررسی می شود تا همه معلمان و دانش آموزان در حوزه های تقنینی و نظارتی مجلس بتوانند ایجاد و اظهار نظر کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نیازمند اصلاح دولت در کشور هستیم. اگر در حوزه اقتصاد با چالش های بزرگی مواجه هستیم به این دلیل است که اقتصاد ما دولتی است و نیاز جدی به اصلاح روند اداره و اداره کشور وجود دارد.

کلیباف تاکید کرد: با این سیستم بوروکراسی کشور شکست خواهد خورد. سیستم بوروکراسی ما تبدیل به شورشی شده و مشکلات زیادی برای کشور ایجاد کرده است.

وی گفت: ما باید اعتقادات خود را اصلاح کنیم و به سنت های الهی اعتقاد داشته باشیم. سیستم بوروکراسی نیز باید حل شود زیرا اثرات منفی زیادی بر روند کشور داشته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دو ماه پیش با استفاده از ظرفیت بیش از 300 دانشجو و دعوت از همه نخبگان به همکاری در این حوزه، «معاونت حاکمیت و مدیریت» را در مرکز پژوهش های مجلس راه اندازی کردم. برای اصلاح ساختار بودجه و همه مشکلات کشور باید روند فعلی حاکمیت و حکمرانی اصلاح شود.

کلیباف ادامه داد: هیچکس فکر نمی کرد یک دهقان، پیرمرد، پیرزن یا بچه در کمتر از 3 دقیقه به پلیس برسد اما ما رسیدیم. پس باید به “ما می توانیم” ایمان داشته باشیم

وی افزود: به جاسوسی توجه نکنید. تمام پروژه هایی که در شهرداری در حال انجام است را به صورت شفاف اعلام کردم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در آستانه برنامه هفتم توسعه هستیم. من اخیراً به مسئولان اعلام کردم که برنامه هفتم باید کاملاً شفاف و بدون ابهام باشد، نه اینکه اجرا نشود. ما باید زمینه های مشترک در مورد مسائل و راه حل ها را پیدا کنیم.

کلیباف گفت: برای حل مشکلات اقتصادی دولت نباید بیش از درآمدهای خود هزینه کند زیرا اگر این اتفاق بیفتد پول از جیب مردم برداشته می شود و به بانک ها می رود و نقدینگی افزایش می یابد.

وی تاکید کرد که مجلس نباید وکیل دولت شود. لزومی ندارد که نمایندگان نامه ای به مجلس بنویسند و از کلیباف یا رئیسی بخواهند در انتخابات شرکت کنند و این خوب نیست و من اجازه ندادم این نامه از تریبون مجلس خوانده شود. .

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: لازم نیست نماینده مجلس از مجلس به دولت برود. اما من شهادت می دهم دو نماینده ای که به دولت رفتند لابی نکردند و خود دولت آنها را معرفی کرد. حتی هندوسی هم خیلی مقاومت کرد و خواست در مجلس بماند.

کلیباف گفت: شهرداری پست حساس و مهمی است و شورای شهر تهران علیرضا زاکانی را به عنوان شهردار تهران انتخاب کرد و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز با رای موافق و استعفای وی موافقت کردند.

وی تاکید کرد: قانون انتخابات ما مشکل دارد و باید تغییر کند. ما باید قانون شهرداری ها و شوراهای شهر را از این حالت تشریفاتی متمرکز کنیم و حذف کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: من به هیچ عنوان خواستار عزل و نصب نمی شوم و بارها به نمایندگان مجلس گفته ام که از من چنین درخواستی نخواهند کرد. ما به دنبال شکار نیستیم، اما مراقب هستیم تا ببینیم آیا قوانین به درستی اعمال می شوند یا خیر.

کلیباف خاطرنشان کرد: در زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی که لیست تهران اعلام شد، اعلام شد که قول اصلی ما حل مشکلات اقتصادی است و هیچ شفافیتی در آن وجود ندارد. اما من به قانون شفافیت و تعارض منافع اشاره کردم و گفتم ادامه می دهم. زمانی که تعداد طرح ها بیشتر از صورتحساب ها باشد، میزان خطا افزایش می یابد.

وی افزود: من به تازگی طرحی یعنی طرح شفافیت رای نمایندگان را امضا کرده ام و به آن ادامه خواهم داد. بخشی از این طرح مستلزم اصلاح اساسنامه مجلس شورای اسلامی و نیاز به دو سوم آرا است که به سختی به دست می آید. این طرح دارای دو تیغه برای افزایش دقت و پیچیدگی آن است. طرح های تکراری مخفی نیستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: شفافیت منحصر به مجلس نیست و باید در سطحی که قانون تعیین می کند اعمال شود. البته در مورد مسائل صنفی و امنیتی و برخی مسائل این امکان وجود ندارد و به همین دلیل برخی جلسات تعطیل است، اما موضوعاتی که به مردم مربوط می شود باید شفاف باشد.

کلیباف توضیح داد: در حال حاضر شفافیت مجلس از خیلی جاها بیشتر است. مذاکرات مجلس شورای اسلامی به صورت علنی پخش می شود. قطعاً طرح شفافیت آرای نمایندگان را دنبال خواهیم کرد.

در جریان …

دیدگاهتان را بنویسید