مجله آمریکایی به بایدن پیشنهاد نجات برجام را می دهد

مجله آمریکایی به بایدن پیشنهاد نجات برجام را می دهد

روز جدید یک مجله آمریکایی در گزارشی با تاکید بر اهمیت پایان مذاکرات در وین برای احیای توافق هسته ای، راهبردهای دولت بایدن را برای تسریع روند دستیابی به توافق با ایران تشریح کرد.

مجله آمریکایی نشنال اینترست در گزارشی درباره تلاش‌های دیپلماتیک نوشت: دولت بایدن در سال گذشته در تلاش برای مذاکره مجدد درباره توافق هسته‌ای جدید با ایران، توافق چندجانبه بین ایالات متحده، ایران و سایر کشورها برای جلوگیری از توسعه سلاح‌های هسته‌ای است. . برای احیای توافق هسته ای.ایران در ازای لغو تحریم ها. با توجه به اینکه حدود 76 درصد از آمریکایی‌ها معتقدند ایران تهدیدی حیاتی خواهد بود، بازگشت به توافق برای ثبات منطقه بسیار مهم است و بر تشدید تنش‌ها بر ترس عمومی ترجیح داده می‌شود.

نشنال اینترست گزارش داد: «بعید است ایران تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا باشد زیرا یک کشور است.[ایران] از نظر جغرافیایی دور است و ایالات متحده بازدارندگی هسته ای بسیار قوی تری دارد. با این حال، این می تواند تنش ها را در خاورمیانه تشدید کند و چشم انداز اشتباهات محاسباتی و حملات پیشگیرانه را ایجاد کند. کشورهایی مانند عربستان سعودی به دنبال سلاح های هسته ای برای بازدارندگی آنها هستند. توافق قبلی با موفقیت تهران را ملزم به غیرفعال کردن و انتقال تعداد بیشتری سانتریفیوژ و اورانیوم غنی‌شده می‌کرد. با این حال، خروج دولت ترامپ از توافق در سال 2018 و راه اندازی کمپین «فشار حداکثری» تنش ها و تشدید حملات به نیروهای آمریکایی را بیشتر کرد. در زمانی که سیاست خارجی ایالات متحده درگیر بحران اوکراین و تهدیدات جهانی مانند تغییرات آب و هوایی است، آخرین چیزی که واشنگتن به آن نیاز دارد فشار حامیان محلی برای انجام اقدامات بیشتر در خاورمیانه است. هزینه تعهد دیپلماتیک به مصالحه بسیار کمتر از ریسک سیاست های مخاطره آمیز در دولت بعدی ایالات متحده است.

تعهد دیپلماتیک به مصالحه هزینه بسیار کمتری نسبت به سیاست های مخاطره آمیز در دولت آینده ایالات متحده دارد

در این گزارش آمده است: «دولت ها زمانی که شریکشان تهدید می کند و نامعتبر است، از همکاری امتناع می کنند. متأسفانه، سیاست داخلی ایالات متحده نشان می دهد که هر دو برای واشنگتن هستند. نیات خصمانه کنگره تلاش های مذاکره ای دولت را تضعیف می کند. هرگونه توافق دولتی برابر با توافقی است که می‌توان آن را درست مانند سال 2018 رد کرد. بدون تعهدات معتبر برای توقف کنگره متخاصم و دولت بعدی برای خرابکاری در این تلاش‌ها، ایران دلیلی برای این باور ندارد که واشنگتن به هر توافقی پایبند خواهد بود.

در گزارش نشنال اینترست نیز آمده است: علاوه بر این، ادامه تحریم ها، دستیابی به توافق را دشوارتر می کند. تهدید و اجبار در جریان مذاکرات می تواند ناخواسته مانع دستیابی به هدف شود. با افزایش هزینه های تداوم خصومت ها، تحریم ها سیگنال های منفی از آمادگی طرف مقابل برای حل مشکلات با افزودن به حداقل های لازم برای دستیابی به توافق ارسال می کند.

من محکم بودم تحریم ها دستیابی به توافق را دشوار می کند. تهدید و اجبار در مذاکرات می تواند ناخواسته مانع دستیابی به هدف شود

در این بیانیه آمده است: «در نهایت، دولت نیاز به درک بهتری از عزم ایران برای حفظ توافق نهایی دارد». عزم ایران بدون شک بالاتر از مذاکرات اصلی است. انتخاب ابراهیم رئیسی گواه آن است. درک قوی تر و بهتر از این موضوع برای اجرای توافقنامه و شناسایی ناکارآمدی ها در این مسیر بسیار مهم خواهد بود. پرزیدنت بایدن برای پرداختن به این مسائل به رویکردی استراتژیک مذاکره ای نیاز دارد که با سیاست های آمریکا، محدودیت های منطقه ای و وضعیت داخلی ایران همسو باشد.

نشنال اینترست همچنین گفت که دولت بایدن باید خروج از توافق را برای مقابله با محدودیت های سیاسی داخلی دشوار کند. ادغام تجارت و اقتصاد می تواند این روند را با سود بردن هر دو طرف در صلح تسهیل کند. واشنگتن باید کسب و کارها را به سرمایه گذاری در ایران، توسعه وابستگی متقابل و ایجاد حمایت داخلی قوی برای اطمینان از تبعیت از توافق تشویق کند. پیشرفت های سریع ایران در علم و فناوری و همچنین جمعیت تحصیل کرده آن، سرمایه گذاری را به سود صنعت فناوری آمریکا تبدیل کرده است. با ایجاد روابط ایران و آمریکا، واشنگتن می تواند به ایران اعتماد لازم را بدهد تا باور کند توافق ارزشش را دارد.

دولت بایدن باید خروج از توافق را برای مقابله با محدودیت های سیاسی داخلی دشوارتر کند

در این گزارش آمده است: «علاوه بر این، دولت بایدن باید فضای مذاکره را با حذف تحریم‌های اعمال شده پس از خروج دولت دونالد ترامپ از توافق اولیه گسترش دهد». این تحریم ها در جریان مذاکرات اعمال شد [میان ایران و آمریکا] از سر گرفته شده است و سوء تفاهم های فزاینده رسیدن به توافق را دشوارتر کرده است. تحریم هایی که به طور غیرمستقیم بر غذا و دارو تأثیر می گذارد باید فوراً برداشته شوند، زیرا آنها خصومتی را تحریک می کنند که برای امنیت ایالات متحده خوب نیست.

در پایان این گزارش آمده است: «در نهایت، دولت بایدن باید دولت و جامعه ایران را بهتر بشناسد. آنها باید رویه ای سریع برای صدور ویزا برای دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در ایالات متحده ایجاد کنند. با گذشت زمان، واشنگتن ممکن است به پایان دور اول برسد [دولت جو بایدن] این روابط را با عادی سازی روابط و ایجاد تبادلات دیپلماتیک گسترش دهید. در حالی که بازدارندگی هسته ای ایالات متحده به تنهایی می تواند از مردم این کشور در برابر تهدیدات قریب الوقوع محافظت کند، عدم دستیابی به توافق می تواند احتمال یک ایران هسته ای را افزایش دهد. با توجه به فضای سیاسی داخلی در ایالات متحده، این به معنای وخامت بیشتر سیاست های ایالات متحده، درگیری های جدید و سردرگمی بیشتر است. دولت برای دستیابی به توافقی که راه را برای تعهد پایدار هموار می کند، باید برخی تحریم ها را لغو کند.

دیدگاهتان را بنویسید