محدودیت های انرژی مانعی برای تحقق چشم انداز 1404 در صنعت فولاد است


ساعت: 10:18
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۱
کد خبر: 1898262

کاهش قابل توجه تولید فولاد خام و کویل گرم در فولاد مبارکه؛

عملکرد کارکنان شرکت فولاد مبارکه در 5 ماهه اول سال 1401 نشان می دهد که تقریبا تمامی خطوط تولید این شرکت و حتی شرکت های تابعه بزرگترین هلدینگ فولاد کشور طی ماه های فروردین، اردیبهشت و اوایل خرداد که آنها با محدودیت های اندکی در زمینه انرژی مواجه هستند و به رکوردهای بی سابقه ای در تولید دست یافته اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ عملکرد کارکنان شرکت فولاد مبارکه در 5 ماهه اول سال 1401 نشان می دهد که تقریبا تمامی خطوط تولید این شرکت و حتی شرکت های تابعه بزرگترین هلدینگ فولاد کشور طی ماه های فروردین، اردیبهشت و اوایل خرداد که با محدودیت های اندک در زمینه انرژی مواجه هستند و رکوردهای بی سابقه ای در تولید به دست آورده اند. اما همین خطوط که با محدودیت های زیادی در مصرف برق مواجه بودند، از اواسط خرداد تا پایان مرداد تولید و درآمد خود را به میزان قابل توجهی از دست دادند.

بر اساس اعلام منابع رسمی فولاد مبارکه، در خرداد ماه 43 هزار تن فرصت تولید و در تیر و مرداد به ترتیب 107 هزار تن و 176 هزار تن و در مجموع 326 هزار تن از دست رفته تولید در منطقه تکثال به ثبت رسیده است. در این منطقه

بر اساس همین گزارش، در خرداد، تیر و مرداد، 7، 10 و 5 هزار تن در تولید کویل گرم و در مجموع فرصت تولید 22 هزار تن کویل گرم از دست رفته است.

بدیهی است از دست دادن درآمد یکی دیگر از آسیب های ناشی از کمبود تولید است. در فولاد مبارکه در بازه های زمانی مذکور در منطقه تکثال و کویل گرم مجموع درآمد از دست رفته 53500 میلیارد ریال (49000 میلیارد ریال زیان تولید تکثال و 4500 میلیارد ریال زیان تولید کویل گرم) است.

یقینا صنعت فولاد یکی از کارآمدترین بخش های اقتصاد کلان کشور و یکی از صنایعی است که نقش انکارناپذیری در تامین زیرساخت های توسعه سایر صنایع و بخش های اقتصادی به ویژه در حوزه اشتغال زایی دارد. . سند چشم انداز کشور در افق 1404 تولید 55 میلیون تن فولاد را هدف گذاری کرده است اما زیرساخت های مورد نیاز واحدهای فعال فولادی کشور از جمله توسعه خطوط راه و ریلی و توسعه اکتشاف در بخش معدن و تامین برق، گاز و آب مورد نیاز این صنعت هنوز امکان پذیر نیست. این در حالی است که با توجه به ظرفیت های موجود در صنعت فولاد کشور به ویژه در سال های اخیر، یکی از موثرترین راه ها برای تحقق اقتصاد غیرنفتی توجه بیشتر به توسعه معادن و صنایع معدنی به ویژه صنعت فولاد کشور است. .

همانطور که گفته شد برای دستیابی به تولید 55 میلیون تن فولاد تامین انرژی به ویژه برق مورد نیاز صنعت فولاد یکی از مولفه های اصلی است که باید با سرمایه گذاری های هدفمند برای افزایش ظرفیت نیروگاه ها و غیره ایجاد شود. زیرساخت‌های زنجیره فولادی با استفاده از فناوری‌های روز باید اقدامات فوری انجام شود.

کارشناسان این حوزه بر این باورند که ساخت سیکل ترکیبی، نیروگاه های تجدیدپذیر و تامین انرژی الکتریکی برای صنعت فولاد بسیار مهم است. در حال حاضر برق مورد نیاز فولاد مبارکه از دو منبع شبکه سراسری برق کشور و همچنین از نیروگاه های داخلی این شرکت تامین می شود. مصرف برق فولاد مبارکه حدود 1200 مگاوات است که حدود 200 مگاوات آن از نیروگاه داخلی و 1000 مگاوات از شبکه سراسری تامین می شود که متاسفانه به دلیل مشکلات و کاستی های موجود در تولید شبکه برق کشور، در بسیاری از شبکه های برق کشور تامین می شود. مواردی که مصرف برق محدود است که از طرف ارسال کننده به فولاد مبارکه تحمیل شده و این مشکل باعث کاهش تولید فولاد، کاهش درآمد و سودآوری و عدم کارایی در دستیابی به اهداف سند چشم انداز در مقاطع مختلف شده است. .

با سرمایه گذاری و ساخت نیروگاه های جدید که از راندمان بهتری نسبت به نیروگاه قبلی برخوردار هستند، نه تنها برق مورد نیاز صنعت تامین می شود، بلکه می توان از گرمای خروجی توربین گاز در دیگ های بازیافتی بخار سوپرهیت تولید کرد. این بخار می تواند ژنراتور توربین بخار را به حرکت درآورد. این در حالی است که مولد بخار قادر به تولید برق بدون مصرف سوخت بوده و راندمان کل نیروگاه را تا 58 درصد افزایش خواهد داد. علاوه بر این، این نیروگاه ها نسبت به نیروگاه قبلی آب کمتری مصرف می کنند، بنابراین مصرف آب ویژه این نیروگاه با استفاده از برج های خنک کننده هوا حدود یک پنجم آب مصرفی ویژه نیروگاهی است که دارای برج خنک کننده آبی است.

فصل زمستان در راه است و بدیهی است که این صنعت با محدودیت هایی در مصرف انرژی به ویژه گاز مواجه خواهد شد. بنابراین ساخت نیروگاه‌های جدید و سرمایه‌گذاری بخش دولتی و خصوصی در توسعه ذخایر گازی باید جدی‌تر از گذشته در دستور کار قرار گیرد. بی شک عدم بهره مندی از تولید سالانه خسارات جبران ناپذیری به صنعت و اقتصاد ملی وارد می کند.

دیدگاهتان را بنویسید