مدیر جدید موزه فرش کنار نرفت

گفته می شود به زودی قصد دارد کتاب های نفیس موجود در کتابخانه موزه فرش را از بین ببرد و در عوض کتاب های جدیدی از باغ کتاب بخرد! دستوری که هنوز اجرا نشده اما زنگ خطر به صدا درآمده است!

اقدامات عجیب رئیس موزه فرش

دوستداران میراث فرهنگی بارها هشدار داده اند که حوزه «میراث فرهنگی» یک تخصص است و مدیریت در بخش های مختلف آن نیازمند تخصص لازم در این زمینه است، اما به نظر می رسد با آخرین دستورات، انتخاب این وزیر موضوع دیگری است. فراتر. از یک مدیر بی تجربه. اکنون وقت آن است که از خود بپرسیم تا کی باید شاهد چنین تصمیماتی باشیم که معماری و تاریخ ایران را تهدید می کند؟

این اقدام سجاد نوروزیان برخلاف قوانین و مقررات مجلس شورای اسلامی است. طبق قانون «تخریب یا آسیب دیدن آثار ملی و بسته شدن آنها با نقاشی یا کشیدن نقش و نگار و خط روی آنها» جرم محسوب می شود. موزه فرش ایران در فهرست آثار ملی قرار دارد و هرگونه تغییر در حریم و بنای این مجموعه مشمول قوانین میراث فرهنگی است.

طراح این بنای ارزشمند «عبدالعزیز فارمانفارمائیان» است. عبدالعزیز فرمانفرمائیان، معمار معاصر ایرانی، استاد دانشگاه تهران و از بنیانگذاران نظام مهندسی نوین در ایران است. او معمار ورزشگاه آزادی بود. او این بنا را با دو تالار ساخت و از آن برای نمایش انواع قالیچه های دستبافت و فرش استفاده کرد.

طبقه همکف این موزه برای نمایشگاه دائمی 150 فرش و طبقه دوم برای نمایشگاه های موردی و فصلی طراحی شده است. ساختمان موزه 3400 متر مربع مساحت دارد و تزئینات بیرونی آن شبیه فرش است.

هفت حیاط بیرونی این بنا بر اساس اعداد مقدس ایرانی و دارای حوض آبی است که رکن اصلی معماری سنتی ایران است.

در این موزه تعداد زیادی فرش نفیس از سراسر ایران به نمایش گذاشته شده است که آثار هنرمندان مشهوری است. هدف از ایجاد این موزه را می توان بررسی پیشینه، آموزش و کیفیت تاریخی هنر و صنعت فرش به ویژه فرش ایرانی عنوان کرد. موزه فرش ایران در خیابان کارگر شمالی، تقاطع دکتر. فاطمی یا به عبارتی در ضلع شمال غربی پارک لاله.

باید دید آیا مسئولان ارشد وزارتخانه روند تخریب و تصمیمات رئیس موزه ملی ایران را متوقف خواهند کرد یا باید شاهد تخریب تدریجی و تغییرات غیرقانونی این موزه ملی باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید