مذاکره با برجام مانند صلح امام حسن است


ساعت: 21:13
تاریخ انتشار: 91/01/29
کد خبر: 1822720

این کارشناس مسائل دینی خاطرنشان کرد: اگر پیامبر در زمان امام حسن بودند، با معاویه صلح می کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ گفتگوی حجت الاسلام والمسلمین احمد ولی زاده با خبرنگار فردا پدرخوانده وی بیان کرد: امام حسن مجتبی(ع) در زمان پیامبر اسلام و زمان حضرت علی(ع) نقش آفرینی کردند، در زمان سلف بزرگوار خود هفت سال در جنگ ها شرکت کردند و سی سال زمان را درک کردند. امام پدرش در سال چهلم هجری امام علی (ع) شهید شد و امام حسن (ع) به امامت رسید. او بر جوامع اسلامی و دینی حکومت می کرد، اما فراز و نشیب های بزرگی در زندگی پربرکتش داشت.

این کارشناس مذهبی گفت: ادامه حکومت امام علی در زمان امام حسن بسیار سخت بود. اما امام حسن در مدت شش ماه حکومت تشکیل داد. کاری که بسیار سخت و طاقت فرسا بود، تشخیص امام حسن معصوم در آن زمان، مسالمت آمیز بود که اگر پیامبر و حضرت علی (ع) در این شرایط بودند، دقیقاً همان کاری را انجام می دادند که امام حسن (ع)، امیرالمومنین (ع) زندگی می کردند. 25 سال در خانه

قائم مقام سخنگوی امام علی بن ابیطالب (ع) افزود: صلحی که به فرمان رهبر فرزانه و عاقل انقلاب اسلامی بر امام حسن (ع) تحمیل شد، نرمش قهرمانانه بود که توانستند چنین نقشی را ایفا کنند. حسن (ع) اگرچه در مجاهدت و شجاعت بی‌نظیر بود و بارها در رکاب امیرالمومنین علیه السلام جنگید، اما با نرمش قهرمانانه صلح با معاویه را پذیرفت، زیرا در آن زمان این صلح برای بقای اصل اسلام لازم بود.


این کارشناس مذهبی گفت: پذیرش صلح امام حسن (ع) با معاویه مانند بسیاری از عوالم مدرن مانند برجام است که رهبر فرزانه انقلاب 9 شرط را برای پذیرش از سرگیری مذاکرات با برجام بر اساس سبک بیان کردند. من مجتب را دارم.»

ولی زاده ادامه داد: امام حسن در صلح با معاویه شروط مهمی را بیان کردند از جمله اینکه معاویه باید به قرآن و روش پیامبر عمل کند و بعد از معاویه خلافت حسن بن علی (ع) و اگر امام حسن باشد. (ع) در واقعه، حسین بن علی (ع) زمام امور مسلمانان را به دست گرفت و معاویه حق نداشت پس از او جانشینی انتخاب کند.

وی گفت: امام حسین(ع) در 10 سال حکومت امام حسن(ع) تابع امام زمان خود بودند و به صلح نامه پایبند بودند و پس از شهادت امام حسن مجتبی(ع) به روش امام حسن(ع) پیروی کردند. و صلح به مدت 10 سال، زیرا اسلام و انتظارات جامعه این کار را ایجاب می کند، اما زمانی که معاویه بر خلاف اصول و سبک صلح عمل می کند و پسرش یزید را به خلیفه پس از خود وصیت می کند و بلافاصله یزید به دنبال به دست آوردن این صلح است. بیعت من حسین(ع) است، اما حسین(ع) قیام می کند و می گوید اگر امام حسن مجتبی(ع) در این شرایط بود، مثل امام حسین(ع) رفتار می کرد.

وی بیان می کند: معاویه چهره اسلام را حفظ کرد، اما یزید میمونی بود که آشکارا غذا می خورد و بنی هاشم و اسلام و پیامبر را باطل می دانست.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید