مردم از آلودگی هوا رنج می برند/ چراغ قرمز وضعیت آب کشور روشن است


ساعت: 09:01
تاریخ انتشار: 1301/09/30
کد خبر: 1919119

رئیس سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه مردم از آلودگی هوا رنج می برند، گفت: تعطیلی مدارس و کسب و کارها باید آخرین گزینه باشد، ابتدا باید وظایف نهادی انجام شود، این حادثه از زوایای مختلف بررسی شود، مردم از نظر روحی و روانی به سر می برند. فشار فیزیکی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، علی سلازگه رئیس سازمان محیط زیست در دهمین جلسه ستاد سیاست گذاری و هماهنگی پدیده گرد و غبار در خصوص تاکید رئیس جمهور بر محیط زیست افزود: در دومین جلسه شورای عالی محیط زیست محیط زیست رئیس جمهور درباره مسائل مختلف زیست محیطی صحبت کرد و یکی از درخواست های وی در اجرای قانون هوای پاک جدی بود.

وی گفت: رئیس جمهور در این جلسه وزیر کشور را موظف به برگزاری جلسات تخصصی هوای پاک کرد و شب گذشته جلسه هوای پاک در استان تهران برگزار شد و خوشبختانه در آن جلسه تصمیمات عملیاتی خوبی برای آخرین جلسه اتخاذ شد. چند ماه از سال .

سلایقه با تاکید بر اینکه مردم از آلودگی هوا رنج می برند، گفت: تعطیلی مدارس و مشاغل باید آخرین گزینه باشد، ابتدا باید وظایف نهادی انجام شود، باید از زوایای مختلف به این حادثه نگاه کرد، مردم از نظر روحی و روانی تحت فشار هستند.

وی افزود: سازمان محیط زیست موظف است داده های واقعی مصرف انرژی را دریافت کند تا ببینیم در کشور چه می گذرد.

چرای دام این مناطق را حساس کرده است

وی همچنین یکی از درخواست های رئیس جمهور در سفر به استان البرز را حل مشکل تالاب صالحیه دانست و توضیح داد: در این منطقه شاهد چرای شتر بوده ام و از آن به عنوان منبع زراعی استفاده می شود. مناطق ما هستند علت چرای دام حساس شده است. در برخی نقاط تنها مشکل چرای دام نیست، بلکه چرای حیات وحش نیز مشکل ساز است.

به گفته رئیس سازمان محیط زیست، تغییرات اقلیمی همه زیرساخت های کشور و کل جهان را تحت تاثیر قرار داده است، بنابراین نباید تصور کرد که کشور در شرایط عادی قرار دارد و باید به صورت عادی کار کنیم.

چراغ قرمز آب کشور روشن شد

معاون رئیس جمهور در خصوص وضعیت منابع آبی کشور گفت: چراغ قرمز وضعیت تامین آب کشور روشن است، هرچند گاهی یکی از استان ها در مدیریت منابع آب با مشکل مواجه می شود، اما آوردن آب از محل دیگر برای مسکن پذیرفته نمی شود. همه منابع آب کشور قابل مدیریت است و نباید مردم را بترسانیم.

وی تصریح کرد: امروزه علم انجام بسیاری از کارها را آسان کرده است، منابع آبی مختلفی در کشور وجود دارد که باید توسط مسئولان شناسایی شود و وزارت نیرو به عنوان متولی امر باید همه را شناسایی و اولویت بندی کند. منابع آب کشور و سپس در رابطه با آنها باید از نظر کیفی و کمی مورد ارزیابی قرار گیرد تا در مواقع لزوم هر کدام وارد دایره شوند و کشور دچار مشکل نشود.

در تالاب ها اصلاً حقوق رعایت نمی شود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بر رعایت حقوق تالاب ها تاکید کرد و گفت: متأسفانه حقوق تالاب ها اصلا رعایت نمی شود. ما از ابتدا گفته ایم که باید حق تالاب را تسلیم کنند و حق تالاب حق مزرعه و حق شهری نیست. آب را از آنجا رها می کنید و در طول مسیر کاربران زیادی هستند که از این آب رها شده استفاده می کنند. ما در ارومیه مشکل جدی داریم و به مرز بحران رسیده ایم. ارومیه مشکل داره و باید سریع رفع بشه. آنچه امروز به عنوان خسارت می بینیم، نتیجه خشک شدن تالاب های ما است که به طور طبیعی آب داشتند.

وی افزود: در خصوص تالاب های مشترک بین المللی خوشبختانه همه اعضای دولت بسیج شده اند و در مسائل مشترک همکاری بسیار خوبی دارند. وزیر انرژی چندین نشست در مورد مسئله افغانستان داشته است. سازمان محیط زیست نیز موظف به ادامه بحثی است که از سال 1383 آغاز شده است.

معاون رئیس جمهور با استقبال سایر کشورها برای استفاده از تجربیات زیست محیطی ایران گفت: خوشبختانه کشورهای همسایه بسیار مهمان نواز هستند، حتی زمانی که با وزیر امور خارجه مصر صحبت کردم، ایشان تمایل خود را برای مشارکت ابراز کردند، زیرا وقتی وارد فرودگاه قاهره می شوید، رودخانه می گذرد نیل همچنان گرد و خاک می زند، به او گفتم این حادثه قابل درمان است و بیا در جلسه تهران شرکت کنیم.

سلاجقه با اشاره به طرح بیابان زدایی پیشنهادی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور خاطرنشان کرد: سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور قانوناً موظف است سالانه 300 هزار هکتار جنگل زدایی کند، اعتباری بین هفت تا هشت هزار میلیارد تومان دارند. در شورای دولت مطرح است و فکر می کنم به نوعی در اعتبارات 1402 دیده شده است و باید پیگیری شود تا در دسترس قرار گیرد.

وی ادامه داد: فکر می کنم ظرفیت اجرایی سازمان منابع طبیعی بسیار بیشتر از 300 هزار هکتار در سال است و می توانند سالانه یک میلیون هکتار را جنگل زدایی کنند. این را در اولویت حوزه آبخیز تالاب قرار دهید تا تالاب ها را به عنوان منبع از دست ندهیم. ما همچنین می توانیم از برداشت ها جلوگیری کنیم.

دهمین جلسه ستاد ملی سیاست گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و نمایندگانی از وزارتخانه ها و سازمان های عضو این ستاد در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید