مردم توان پرداخت هزینه های درمان را ندارند

مردم توان پرداخت هزینه های درمان را ندارند

رضا لاری پور در بخشی دیگر از پیام خود نوشت: «از این به بعد فراموش نکنید که تعداد مجوزهای اقامت حذف شده امسال را فقط سال اول و تازه وارد حساب کنید!» این حرف ها در حالی گفته و نوشته می شود که بسیاری معتقدند که یکی از دلایل عدم تمایل به ادامه تحصیل در رشته پزشکی و حتی ادامه کار، کاهش درآمد پزشکان است. به عنوان مثال ایرج خسرونیا به خبرآنلاین می گوید: «در حال حاضر با نرخ های جدید، پزشک متخصص به ازای هر ویزیت سه دلار حقوق می گیرد و در افغانستان، عراق، پاکستان و سوریه درآمد پزشک برای ارائه خدمات بیش از 10 دلار است و در نتیجه. ، پزشک متخصص به کشور دیگری می رود. مهاجرت می کند و کسانی که نمی توانند مهاجرت کنند، شغل خود را تغییر می دهند.”

رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران به تعرفه های پزشکی سال 1402 اشاره می کند که چند روز پیش بر اساس ابلاغیه هیات وزیران مصوب 8 فروردین 1402 در بخش خصوصی یک بازدید از بخش خصوصی اعلام شد. به ژنرال پزشک 90 هزار تومان، ویزیت پزشک متخصص 135 هزار تومان، ویزیت پزشک متخصص 172 هزار تومان، ویزیت روانپزشک متخصص 179 هزار تومان، ویزیت 204 هزار تومان روانپزشکی متخصص، 73 هزار تومان برای ویزیت کارشناسان ارشد دارای مجوز در رشته های پیراپزشکی و 63 هزار تومان برای ویزیت کارشناسان این رشته ها.

این در حالی است که خسرونیا به خبرآنلاین گفت: این تعرفه ها با تورم جامعه همخوانی ندارد، امروز تورم حدود 50 درصد است در حالی که تعرفه پزشکان حدود 20 درصد افزایش یافته است. جامعه پزشکی معتقد است که تعرفه ها باید به نفع مردم باشد، یعنی وقتی تعرفه ها به ندرت ضرر می کنند چون پزشکان مجبور می شوند با افزایش تعداد نوبت بیماران هزینه های مطب را جبران کنند، به ضرر مردم است. مردم.”

در عین حال، یاسر صالحی نجف آبادی، رئیس سازمان نظام پزشکی نایاف آباد اصفهان به خبرآنلاین گفت: قیمت ارائه خدمات باید با خدمات ارائه شده متعادل باشد، تعرفه اعلام شده اصلا منطقی نیست و منجر به تعطیلی می شود. از مراکز خدمات پزشکی . نرخ ها تنها شامل حقوق پزشک نمی شود، بلکه شامل اجاره مطب، حقوق منشی و بیمه، آب، برق، گاز و تلفن، دفع زباله و البته باید شامل اثر مخاطره آمیز ارائه خدمت باشد. همچنین خطرات ناشی از ارائه خدمات پزشکی را مورد بررسی قرار داد.

زمانی که نرخ ها با توجه به تورم و نوع خدمات افزایش نمی یابد، این امر منجر به کاهش کیفیت خدمات و تعطیلی تعدادی از مراکز برای توقف ارائه خدمات پزشکی می شود. در این شرایط برخی از مراکز مجبور می شوند کمبود بودجه را با افزایش تعداد ویزیت بیماران جبران کنند، در این حالت به عنوان مثال یک پزشک به جای 30 بیمار روزانه 70 بیمار را برای جبران هزینه ها ویزیت می کند، این قطعا کاهش می یابد. کیفیت خدمات می دهد.”

باز هم ماجرای مهاجرت…

امروزه مهاجرت پزشکان با درآمد آنها گره خورده است. در سال‌های اخیر بارها می‌شنویم که اگر درآمد پزشکان ارزش سال‌ها آموزش و تحصیل را نداشته باشد، مهاجرت را به ماندن در ایران ترجیح می‌دهند. اخیرا بحث مهاجرت پرسنل پزشکی به موضوعی داغ تبدیل شده است.

خسرونیا در پاسخ به تعرفه‌های پزشکی امسال و تاثیر آن بر ادامه فعالیت مراکز درمانی و البته خود پزشکان، می‌گوید: بیمارستان‌های خصوصی یکی یکی در حال ورشکستگی هستند، به‌ویژه بیمارستان‌های ثالث و ثالث، زیرا نمی‌توانند از پس خود برآیند. درآمدها و بازیابی هزینه ها بیمارستان های دولتی هم ضرر می کنند چون باید بخشی از حقوق کادر درمانی و کارمندان را نیز از محل ارائه خدمات درمانی تامین کنند، بودجه ای که به آنها اختصاص می یابد کفاف هزینه های آنها را نمی دهد اما این نرخ ها به ضرر همه است. به دلیل همین تعرفه های پزشکی است که مهاجرت پزشکان روز به روز در حال افزایش است، یک پزشک بعد از چهل سال آموزش و کمبود درآمد به نظر می رسد باید از جیب خود برای درمان هزینه کند، در نتیجه به کشورهای اطراف مهاجرت می کند. ایران و با درآمد چهار پنج «برابری کار می کند».

وی ادامه می دهد: تعرفه ها باید به گونه ای باشد که تعداد پزشکان کاهش پیدا نکند، البته تصمیم گیران فکر می کنند کمبود پزشک را با پزشکان از سهمیه جبران می کنند، در صورتی که پزشکان سهمیه ای که هستند. آخرین، اما نشستن در بالای کلاس پزشکی، فاقد سواد پزشکی و دانش پزشکی در حال کاهش است. امروز بهترین پزشکان ما در حال مهاجرت هستند».

مردم توان پرداخت هزینه های درمان را ندارند…

در حالی که جامعه پزشکی به پایین بودن نرخ پزشکی معترض است، بسیاری احساس می‌کنند که مردم نمی‌توانند هزینه‌ها و هزینه‌های درمانی یکسانی را پرداخت کنند. هزینه های مردم اما متأسفانه دولت پشت آن پنهان شده است زیرا از زیر بار مسئولیت خود فرار می کند. دولت موظف به پرداخت 70 درصد حق الزحمه پزشکان است و تنها 30 درصد آن را مردم پرداخت می کنند. آیا دولت این کار را می کند؟ متأسفانه فرار از مسئولیتی که قانون تعیین کرده است برای جامعه پزشکی و مردم دردسرهای زیادی ایجاد می کند. علاوه بر این، ممکن است بیماران در مراحل اولیه بیماری به دلیل هزینه های زیادی که متحمل می شوند از مراجعه به پزشک خودداری کنند و در مرحله ای که بیماری به اوج خود رسیده است به دنبال خدمات پزشکی باشند. بنابراین اگر به این روش تعرفه گذاری از هر کشوری نگاه کنیم، مشکل وجود دارد».

ایرج خسرونیا در عین حال به خبرآنلاین گفت: مردم نباید هزینه ارائه خدمات را در مورد تعرفه بپردازند، پرداخت 80 درصد تعرفه ها به صورت خصوصی و دولتی بر عهده سازمان های بیمه گر است. بخش ها بنابراین سازمان های بیمه گر فقط از مردم پول می گیرند، ما نمی گوییم که نرخ ها افزایش یابد و از جیب مردم پرداخت شود، بلکه سازمان های بیمه گر وظیفه دارند بخش زیادی از تعرفه پزشکی را بپردازند، به نظر من نیازی نیست. رابطه مالی بین پزشک و بیمار، وقتی بیمار وارد مطب می شود، بیمه باید تمام هزینه ها را بپردازد. امروز وضعیت به قدری بد است که مردم نمی توانند هزینه را بپردازند، از طرفی بیمه ها کمکی به آنها نمی کند، بنابراین وقتی بیمار نمی تواند هزینه درمان را بپردازد، دچار عوارض می شود، دیابتی که نمی تواند هزینه های درمان را بپردازد. هزینه درمان، کلیه‌ها و چشم‌های او نیز از کار افتاده است.

دیدگاهتان را بنویسید