مسئولیت مدنی دولت در قبال آلودگی هوا

مسئولیت مدنی دولت در قبال آلودگی هوا

شرق موین

آلودگی هوای مکرر کلان شهرهای کشور در هفته های اخیر توجه حقوقدانان را به مسئولیت مدنی دولت در قبال آلودگی هوا جلب کرده است.

حفاظت از سلامت محیط زیست از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا امروزه حق انسان بر محیط زیست در کنار حقوقی مانند حق حیات و حق آزادی بیان و عقیده در زمره حقوق بشر قرار گرفته است.

کارشناسان حقوق بشر را به نسل های مختلف تقسیم کرده اند. حقوق بشر نسل اول (حقوق مدنی و سیاسی)، حقوق نسل دوم (حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی) و حقوق نسل سوم (حقوق همبستگی) که از حقوق جمعی محسوب می شوند. حق برخورداری از محیط زیست سالم و حق برخورداری از توسعه که تحقق همزمان آن مستلزم توسعه پایدار است، یکی از مظاهر کرامت انسانی به شمار می رود.

قواعد کلی مسئولیت بین المللی دولت ها را موظف می کرد که جبران خسارت زیست محیطی را به عنوان یک اصل اساسی در حفاظت از زیست کره در نظر بگیرند. حق برخورداری از محیط زیست سالم امروزه دیگر تنها یک آرزوی آرمانی و دست نیافتنی نیست، بلکه در پرتو تلاش های مستمر سازمان های مردم نهاد، سازمان های بین المللی و مجامع علمی و دوستداران محیط زیست، این حق جایگاه واقعی خود را به عنوان یک انسان پیدا کرده است. درست در سطح بین المللی و منطقه ای و در سطح ملی شناخته شده است. اعلامیه استکهلم (1972)، منشور جهانی طبیعت (1982) و اعلامیه ریو از جمله این تلاش ها هستند.

از آنجایی که دولت وظیفه حفظ محیط زیست و سلامت شهروندان را بر عهده دارد و این موضوع در قانون اساسی کشور و مقررات مربوطه و نیز در منشور حقوقی شهروندی به صراحت بیان شده است و از آنجایی که دولت حافظ عموم مردم است. منافع، و مردم حق دارند طبق قوانین و مقررات مختلف از محیط زیست بهره مند شوند. البته مسئولیت دولت منوط به اثبات ارتباط سببی بین خسارات وارده و منشأ خسارت است. یکی از مشکلات قوانینی که بر اساس آن می توان جبران خسارات زیست محیطی و بویژه آلودگی هوا در کشور ما را یافت، عدم وجود بستر مناسب برای مسئولیت مدنی دولت است، زیرا در دادگاه معمولاً با توجه به موضوع مرتبط و مؤثر. زمانی که گناه ثابت شود، دولت محکوم می شود

اما یافتن و اثبات خسارات وارده و اینکه دولت عامل اصلی خسارات بوده، به دلیل پیچیدگی دولت و سازمان های عمومی، جبران خسارات وارده را غیرقابل وصول کرد. آلودگی هوا که از جمله آلودگی های ناشی از آلودگی های انسانی است در ماده 9 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست مصوب 1332 و اصلاحیه 1971 تعریف شده است. خاک یا زمین تا حدی که کیفیت فیزیکی، شیمیایی یا بیولوژیکی آن برای انسان یا سایر موجودات زنده یا گیاهان یا آثار و ساختمان ها مضر باشد.

مسئولیت مدنی دولت نتیجه منطقی حاکمیت قانون است و عدالت حکم می کند که هیچ تخلفی از قانون و هیچ ضرری اعم از مادی یا معنوی بدون جبران نباشد.
در این راستا، بر اساس ماده ۱۱ قانون مسئولیت مدنی، دولت مسئول خسارات وارده به اشخاص حقیقی است. البته باید بین دو موضوع تفاوت قائل شد که اگر این ضرر ناشی از تقصیر کارمند دولت باشد مسئول است که معمولاً در آلودگی هوا اینطور نیست و اگر خسارت وارد شده باشد. با عدم رعایت نظامات و مقررات عمومی، یعنی وضعیتی که دولت باید پاسخگو باشد. این موضوع در بخشنامه مصوب سال 2004 اروپا به صراحت بیان شده است که مسئولیت دولت در قبال خسارات وارده به افراد مطلق است و تنها دخالت مقامات قاهره باعث رهایی دولت از مسئولیت می شود.

از حیث مسئولیت کیفری نیز با توجه به مسئولیت مدنی دولت می توان تقاضای رسیدگی کرد، بر اساس ماده 688 قانون مجازات اسلامی هرگونه عملی که سلامت عمومی را به خطر اندازد از قبیل آلودگی هوا و آب ممنوع و مجرمین به یک سال حبس محکوم می شوند البته مسئولیت کشف این مشکل (تهدید کننده محیط زیست و سلامت انسان) بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست و نهادهای نگهبانی است که البته خالی از اشکال نیست زیرا اگر خود سازمان حفاظت محیط زیست مقصر است، کشف این مشکل باید با مسئولان امر انجام شود. مراجع قانونی و قضایی نه خود سازمان.

قانون پیشگیری از آلودگی هوا با تعیین منابع آلودگی و انواع آن، نهادهای ذیربط را موظف به رعایت استانداردهای زیست محیطی کرده و کلیه فعل و انفعالات آلاینده را تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست قرار می دهد و به این سازمان اجازه می دهد از فعالیت های مخرب جلوگیری کند. حکم دادگاه از اجرا جلوگیری می کند و برای متخلفان مجازات تعیین می کند. قانون مجازات اسلامی نیز با تعریف آلودگی محیط زیست به فوریت نظارت قضایی بر اعمال مجرمان پرداخته است.
با توجه به مرجع قانونی ذیصلاح در رسیدگی به مسئولیت مدنی دولت، از آنجایی که اصل 34 قانون اساسی این حق را برای همه مردم ملت ایران قائل شده است، لذا برای احراز خطای اداری، از دولت یا عمومی اقامه دعوی می شود. مقامات باید در دیوان عدالت اداری معرفی شوند. پس از آن، وجود و انتساب خسارات توسط دولت و قضاوت دولت برای جبران خسارت از طریق محاکم عمومی است و اگر تقصیر دولت را بپذیریم، یعنی مسئولیت انحصاری دولت را بر عهده بگیریم. پرونده از ابتدا در دادگاه عمومی صالحه مطرح می شود.

دیدگاهتان را بنویسید