مسکن رایگان برای خانواده‌های دارای سه معلول ساخته می‌شود

به گزارش خبرگزاری موج


چهارمین جلسه کمیسیون هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلول به ریاست محمد محبر، معاون اول رئیس جمهور، حاوی تاییدیه ها و مژده هایی برای جامعه معلولان کشور است که از جمله آنها می توان به برگزاری آزمون ویژه استخدامی معلولان در بهمن ماه، رفع صف های دریافتی اشاره کرد. مستمری های اجتماعی و ساخت 7000 خانه رایگان برای خانواده های دارای سه معلول یا بیشتر نشان داد.

مخبر در این نشست با گرامیداشت روز جهانی معلولان و با اشاره به تحولات جهان و لزوم هوشمندسازی محیط های کاری و دسترسی بیشتر افراد دارای معلولیت، تاکید کرد: ایجاد مشاغل جدید در بستر دولت الکترونیک. باید به گونه ای تعریف شود که به دسترسی و سازگاری منجر شود فرصت های شغلی برای افراد دارای معلولیت.

معاون اول رئیس جمهور وی با بیان اینکه دولت برای حل مشکلات معلولان به ویژه در حوزه مسکن، سلامت، بیمه، مناسب سازی ساختمان ها، اماکن عمومی و تدوین استانداردهای مناسب سازی خودرو برای رانندگان معلول جدیت ویژه ای دارد، افزود: اکثر مصوبات و تصمیمات آخرین جلسه کمیسیون هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت به عملیاتی تبدیل شده است که شایسته ارزیابی توسط نهادهای مسئول است.

وی در این جلسه وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آموزش و پرورش، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، ورزش و جوانان، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری را بیان کرد. ، روسای سازمان امور اداری و کار و بنیاد شهید و امور ایثارگران، روسای کمیسیون های اجتماعی، اصل 90 و سلامت شورای اسلامی، معاون و نمایندگان سازمان برنامه و بودجه، نمایندگان سایر دستگاه های دولتی. ، مدیران اجرایی برخی بانک ها و نمایندگان منتخب شبکه های معلولان، افزود: ساخت 7 هزار واحد مسکونی برای خانوارهای دارای حداقل سه نفر معلول تا پایان دولت سیزدهم، افزایش تعرفه های حق پرستاری. و مساعدت با پیش بینی اعتبار ماده 27 قانون حمایت از معلولان، موضوع حداقل دستمزد افراد دارای معلولیت شدید و بسیار شدید بیکار و بیکار در قانون بودجه 1403 از مهمترین تصمیمات بود. این جلسه که گامی بلند در راستای اجرای مفاد قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت دانست.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به مصوبه آخرین جلسه این کمیته در خصوص استفاده معلولان فاقد کار و درآمد از حداقل مزایای قانون کار گفت: ظرف یک هفته در جلسه ای با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه، نمایندگان سازمان برنامه و بودجه، رؤسای کمیسیون‌های اجتماعی و اصل 90 شورای اسلامی در خصوص اجرای ماده 27 قانون حمایت از حقوق بشر تصمیم نهایی خواهند گرفت. حقوق افراد دارای معلولیت.

در این جلسه سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دبیر کمیته نظارت بر اجرا با اشاره به تصویب ابلاغیه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق مردم معلولان به همه نهادها، گفت: افزایش مستمری معلولان در قالب 100 هزار فرصت شغلی برای ایجاد اشتغال برای این قشر از جامعه پیش بینی و ایجاد می شود و امسال با مساعدت یک سازمان اداری و کارگری، 4 هزار و 300 مجوز برای جذب و بکارگیری معلولان در دستگاه های قوه مجریه صادر شده است که با برگزاری آزمون ویژه صادر می شود.

در این جلسه علی محمد قادری رئیس سازمان اجتماعی گزارشی از پیگیری و پیشرفت مصوبات جلسات قبلی کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق بشر ارائه کرد. از افراد دارای معلولیت

همچنین در خصوص تامین مسکن معلولان، علاوه بر پیش بینی نیاز مسکن معلولان در طرح نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم، مقرر شد با وزارتخانه های تعاون، کار و مراقبت اجتماعی، راه و شهرسازی همکاری شود. توسعه شهری، برنامه و تشکیلات بودجه و نهادهای عمومی و انقلابی باید تا پایان دولت سیزدهم و تخصیص تسهیلات و اعتبارات لازم برای تامین 7000 واحد مسکونی ویژه خانوارهای دارای حداکثر سه واحد تامین شود. اعضای معلول

همچنین در ادامه این جلسه تصمیمات و پیشنهاداتی از جمله تامین اعتبار برای خرید 100 دستگاه آمبولانس سازمان اجتماعی، افزایش تعرفه پرستاران و کمک کارگری، تامین اعتبار هزار میلیارد تومانی و تغییر ساختار فرصت اتخاذ شد. صندوق حمایت به کار برای مشتریان حل و فصل و تایید شده است.

در پایان این جلسه با حضور معاون اول رئیس جمهور تفاهم نامه همکاری برای کمک به تامین مسکن معیشتی مددجویان معلول و بی سرپرست تحت پوشش سازمان منعقد شد. توانبخشی امضای کشوری به امضای وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و راه و شهرسازی و همچنین تفاهم نامه همکاری برای کمک به همکاران بانک قرض الحسنه مهر ایران و سازمان بهزیستی به امضای مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران و سازمان بهزیستی کشور.

بر اساس این گزارش، از زمان تصویب قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، 6 جلسه کمیته هماهنگی تشکیل شده که 4 جلسه آن در دولت سیزدهم برگزار شده است.


آیا این خبر مفید بود؟