مسیر «جهش تولید» و «اشتغال زایی» از توسعه دانش بنیان می گذرد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; رهبر معظم انقلاب همه ساله سال را متناسب با شرایط عمومی کشور مزین می کنند تا این موضوع سرلوحه برنامه های مسئولان، تجار و مردم قرار گیرد. نام سال ها از نظر اقتصادی انتخاب شد.


اقتصاد در سال‌های اخیر یکی از اهرم‌های اصلی دشمنان جمهوری اسلامی ایران برای زدن ضربات مهلک و برداشت‌های سیاسی از آن به شمار می‌رود..

در همین راستا، رهبر معظم انقلاب اسلامی در ده سال گذشته به دنبال درک تمرکز قوه مجریه، مقننه و حتی قوه قضائیه کشور بر موضوع اقتصاد بوده و هر سال آن را به درستی نامگذاری می کنند.

آنچه مقام معظم رهبری در چند سال اخیر بر آن تاکید کرده اند، رسیدگی به موضوع تولید داخلی برای کاهش وابستگی ها و تکیه بر توان و ظرفیت داخلی برای فاصله گرفتن اقتصاد از محصول بودن است و توانایی ها و استعدادهای بالقوه درونی هستند. تحقق یافته تا نتایج این مهم را در زندگی مردم احساس کنند.

رهبر معظم انقلاب در پیامی به مناسبت آغاز سال 1401، سال جدید را سال «تولید» نامیدند. بر اساس دانش، اشتغال زایی ” جهت هدایت متولیان اقتصاد کشور به برنامه ریزی در این زمینه.

وی گفت: می خواهم امسال هم تولید را بالا ببرم. اما من می خواهم یک لایه جدید، یک چهره جدید تولید معرفی کنم و این تولیدی است که دو ویژگی دارد: یکی ایجاد شغل، دیگری مبتنی بر دانش. تولید دانش بنیان متکی بر دانش، دانش جدید و دستاوردهای علمی و تولیدی است که ایجاد اشتغال می کند.


df0448be e6b1 4945 b926 4af4e2cb041f خبر خاکستری


تولید نقش عمده ای در توسعه اقتصاد هر کشور دارد و بر اساس نظریه رشد اقتصادی درون زا، رشد اقتصادی در یک کشور به عوامل داخلی بستگی دارد و عوامل خارجی در آن نقشی ندارند و این عوامل شامل نیروی کار، نوآوری و سرمایه گذاری است.

یکی از عواملی که تولید را به یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های رشد اقتصادی درون‌زا تبدیل می‌کند، ایجاد ارزش افزوده و بر خلاف سایر روش‌های درآمدزا مانند خام فروشی، سودآوری بالایی است. فناوری و نوآوری نیز در درون پرورش می یابند و تغییر از درون شکل می گیرد.

اقتصاد درون زا برای موفقیت باید دارای نوآوری و دانش باشد، اما شرایط و مشکلات فراوانی که در عرصه تولید و کارآفرینی در عرصه صنعت وجود دارد باعث شده است که اکنون از تخصص و توان پژوهشی به درستی استفاده نشود.

با گذشت سالها، نحوه تولید و مصرف محصولات توسط انسان تغییر کرده است و این نوآوری است که به مردم کمک کرده تا محصولات جدید و در نهایت بهره وری اقتصادی را افزایش دهند.

علیرغم اینکه امروزه بزرگترین و موفق ترین کسب و کارهای دنیا سرمایه گذاری های کلانی را برای پیشرفت بیشتر در زمینه تحقیق و توسعه دانش بنیان انجام می دهند، اما در کشور ما توجه خاصی به این موضوع نمی شود، هرچند در سال های اخیر فیگور بخورید


6cbc7a8c 857c 4553 ba0a 74b1180877e7 خبر خاکستری

واحدهای صنعتی نباید فکر کنند که سرمایه گذاری در محصولات دانش بنیان برای آنها بهایی است، بلکه باید مزایای ارتقای کیفیت تولید و بهره وری را در نظر بگیرند، در واقع رونق و بهره وری در کشور به عوامل متعددی بستگی دارد. پژوهش، فعال سازی دانشگاه ها در حوزه علوم صنعتی، توجه به تولیدکنندگان، حمایت دولت از رویکرد فعالان حوزه پژوهش و فناوری و در نهایت خلق ثروت از تولید.

البته تحقق تولید در کشور متاثر از عوامل متعددی است که توجه چند بعدی به آنها در عرصه حاکمیتی می تواند کشور را در اجرای شعارها یاری رساند و ترکیبی منطقی و غیرقابل نفوذ در برابر سایر دشمنان داشته باشد. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که تمرکز بر تولید داخلی بر اساس نیاز بازار داخلی و منطقه‌ای یکی از راه‌های اصلی فرار از چالش‌های اقتصادی موجود است که منجر به ایجاد مشاغلی مانند افزایش اشتغال، افزایش صادرات و ارز و افزایش ارزش بازار می‌شود. پول ملی.همراه خواهد شد.

تمرکز بر تولید دانش بنیان مستلزم گذر از حکمرانی سنتی و ترویج سبکی از حکمرانی است که به ایده ها و توانایی های ذهن خلاق جوانان اصالت می بخشد و تمام تلاش خود را برای جلوگیری از بروکراسی های اداری پیچیده و نامفهوم به کار می گیرد. برای جوانان سازنده نباشید.

اما اخیراً طرح «جهش به صنعت دانش بنیان»، طرحی که در مجلس شورای اسلامی سال گذشته مطرح شد، سرانجام در جلسه علنی آذرماه 1400 مجلس مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت به تصویب نمایندگان مجلس رسید. کاستی های قانونی در توسعه و رفع رشد شرکت های دانش بنیان.


مسیر «جهش تولید» و «اشتغال زایی» از توسعه دانش بنیان می گذرد

حامد صفیحانی استاد دانشگاه و پژوهشگر اقتصاد دانش بنیان با تاکید بر اینکه مسیر جهش تولید و اشتغال زایی قطعا از توسعه محصولات دانش بنیان می گذرد، تاکید کرد: گام دوم انقلاب حرکت به سمت تولیدات دانش بنیان است. . حرکت به سمت محصولات با ارزش افزوده و به طور کلی تفکیک بودجه از نفت خام بسیار است. چون نفت همانطور که می بینیم به راحتی قابل تحریم است اما محصولات دانش بنیان را نمی توان به این راحتی تحریم کرد.


3c363899 0cfa 4191 bbac a6441e4ff184 خبر خاکستری


دانشگاهی که به اندازه یک کشور ارزش اقتصادی دارد!

صفیحانی مثالی زد و خاطرنشان کرد: به عنوان مثال می توان گفت در حوزه اقتصادی با وجود تغییرات چند سال اخیر به طور متوسط ​​در رده بیستم دنیا قرار داریم. اکنون می توان ارزش این اقتصاد را با اقتصاد دانشگاهی مانند اسطوره مقایسه کرد. سوال اینجاست که چگونه ارزش اقتصادی یک دانشگاه می تواند با ارزش اقتصادی یک کشور برابری کند. اگر این مشکل بررسی شود، متوجه می شویم که این دانشگاه از طریق محصولات دانش بنیان به اینجا آمده است.

وی افزود: اسطوره با محققین، مردم و دانشجویان آمریکایی این کار را نکرد زیرا جوانان آمریکایی چنین روحیه ای ندارند. این دانشگاه را جوانان ایران، چین و دیگر کشورها به این جایگاه رساندند. اگر ظرفیت این جوانان توانمند و مستعد برای ماندن در کشور تامین شود، قطعا دانشگاه صنعتی شریف ما تبدیل به دانشگاه اسطوره خواهد شد. دانشگاهی که بتواند با ارزش افزوده و بسیاری از شرکت های دانش بنیان کار کند.


ظاهر تزئینی محصولات دانش بنیان درست نیست

این پژوهشگر اقتصادی با تاکید بر اینکه نگاه ما به محصولات و فناوری های دانش بنیان نگاهی تزئینی است، گفت: امروز نگاه ما در اختراعات، مقالات و جشنواره ها خلاصه می شود، ضمن اینکه محصولات دانش بنیان باید به جان مردم برسد و جاری باشد. اقتصاد کشور و در راستای اشتغال زایی و قطعا این نگاه تزیینی فعلی اصلا صحیح نیست.


402a6f61 27e2 4e02 8699 733fcaa24c3f خبر خاکستری

وی به عنوان نمونه با اشاره به اینکه امروزه وجود نفت و گاز به خودی خود یک مزیت نیست، گفت: این نفت و گاز باید ارزش افزوده و تبدیل به اشتغال برای جوانان شود که متاسفانه در این سال ها در این زمینه بسیار ضعیف است. حوزه. ما کار کردیم. زمانی در کشور این دیدگاه وجود داشت که وقتی نفت و گاز داریم، نیازی به توجه به محصولات جدید و ایده ها و دانش نداریم و اکنون این دیدگاه وجود دارد که نفت و هر آنچه را که نیاز داریم می فروشیم. واردات، اما در سال های اخیر شاهد بوده ایم که این تصور قطعا اشتباه است.

وی خاطرنشان کرد: تفکر دانش بنیان و روی آوردن به محصولات دانش بنیان نباید در بوروکراسی های اداری سنتی حذف شود و باعث شود دانشمندان و محققان کشور انگیزه خود را از دست بدهند.

پر واضح است که گذار به تولید دانش بنیان یکی از عوامل اصلی دستیابی به رونق و جهش در تولید است. محصولی که حاصل تبدیل دانش آکادمیک به فناوری روز در زندگی مردم است، از سوی دیگر در ارتقای کیفیت تولید محصول در مسابقات تجاری نقش بسزایی دارد و در نتیجه ارزش افزوده ایجاد می کند.


حمایت از تولید ملی مقدمه ای برای کارآفرینی و ایجاد اشتغال است

همانطور که گفته شد بیش از یک دهه است که عناوین انتخابی هر ساله توسط رهبر معظم انقلاب با اقتصاد کشور و حرکت به سمت تولید و ترغیب مردم به خرید کالاهای داخلی بر اساس ظرفیت داخلی پیوند خورده است.

حمایت از تولید ملی مقدمه ای برای کارآفرینی، اشتغال زایی و بهره وری در همه عرصه ها و همچنین ارتقای جایگاه اجتماعی زندگی مردم، کاهش تورم و افزایش اثرات مثبت بر اقتصاد و در نهایت رشد و توسعه کشورمان خواهد بود..

اگر مردم یک کشور بر مصرف کالاهای داخلی آن کشور اصرار داشته باشند، علاوه بر کاهش بیکاری و افزایش تولید و درآمد که به نفع کشور و مردم است، به تدریج باعث ارتقای کمی و کیفی تولید می شود و صادرات به کشورهای دیگر، خود عاملی برای دستیابی به سطوح بالاتر توسعه اقتصادی است.

آمارها در محاسبات ساده نشان می دهد که دستیابی به رشد اقتصادی دو رقمی برای سال های متوالی امکان پذیر است، مشروط بر اینکه نظر مسئولان، نخبگان و عموم مردم نسبت به ظرفیت کشور و لزوم تغییر استراتژیک در نگرش های اقتصادی قابل درک باشد. گذار به محصولات دانش بنیان و به روز مهمترین موضوعی است که باید در اولویت برنامه ریزی ها قرار گیرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید