مشکلات گرسنگی دانش آموزان / والدین در مدارس برای ترویج آموزه های دینی


ساعت: 15:29
تاریخ انتشار: 1401/02/04
کد خبر: 1834126

لنگ نظارت بر مدارس در رده روضه ها;

متاسفانه در سطح شهر و حتی در مراکز آموزشی مانند مدارس با مواردی از گرسنگی مواجه هستیم اما به دلیل این مشکل هشدارهای لازم داده نمی شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصادنیوز، اگرچه طبق آیات و روایات روزه در ماه مبارک رمضان واجب و تظاهر به روزه گرفتن حرام است، اما متاسفانه مواردی از روزه داری در مدارس و مؤسسات آموزشی مشاهده می شود که نیاز به نظارت لازم توسط والدین دارد. مدارس در این زمینه اقدام می کنند.

با توجه به اینکه کودکان و نوجوانان در سنین حساسی قرار دارند و از سوی دیگر با توجه به ظرفیت های موجود در ماه مبارک رمضان، انتظار می رود آموزش و پرورش به عنوان متولی تربیت دانش آموزان، مفاهیم دینی را بیش از پیش ارتقا دهد. خصوصاً روزه گرفتن و خودداری از تظاهر به روزه گرفتن، زیرا بی توجهی به این موضوع می تواند آینده دینی دانش آموزان را تباه کند.


15e25238 663c 40a9 906f afd1371dd0ee خبر خاکستری


عدم نظارت بر گرسنگی مدارس این مشکل را در اماکن عمومی ترویج می کند

زهرا جنجانی در گفت و گو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: متاسفانه موارد گرسنگی در مدارس مانند شهرستان زیاد است و این مشکل نه تنها در مقطع ابتدایی بلکه در دبیرستان ها نیز بسیار شایع است.

وی افزود: قبلا اگر روزه نمی گرفت حداقل شرایط روزه داران را رعایت می کرد و در مقابل آنها چیزی نمی خوردند اما اکنون احساس نوع دوستی نیز کاهش یافته است.

این کارشناس مذهبی گفت: در حال حاضر تعداد دانش آموزانی که روزه می گیرند بسیار کم است و سایر طلاب روزه نمی گیرند نیز روزه می گیرند و به این ترتیب کودکان روزه دار با وجود وجوب شک می کنند. بیایید روزه بگیریم چرا دوستان ما روزه نمی گیرند و این بی احترامی به اعتقاد روزه داران است.

جانجانی خاطرنشان کرد: در گذشته خانواده ها به فرزندان خود یاد می دادند که چون دیگران روزه می گیرند ما جلوی آنها روزه نگیریم اما اکنون شاهد ترویج نافرمانی در جامعه هستیم.

وی افزود: وظیفه مدرسه یا فراهم آوردن محل برای روزه داری دانش آموزان است و یا تذکر به عدم روزه گرفتن در ملاء عام.

جانجانی خاطرنشان کرد: در مدرسه به عنوان محیط کوچکتر باید قانون بیشتری وجود داشته باشد و دانش آموزان در خصوص لزوم پرهیز از تظاهر به روزه داری آموزش ببینند چرا که اگر در مدارس به این موضوع توجه نشود قطعا مواردی از گرسنگی رخ خواهد داد. در شهر و اماکن عمومی بسیار بدتر می شود و با این عمل ما به بی قانونی دامن می زنیم.

وی بیان کرد: بر اساس بحث فقهی و حقوقی روزه داری، حتی فردی که روزه نمی گیرد نیز نباید تظاهر به روزه داری کند، اما موضوع بی اعتنایی به امر الهی در حال گسترش است که قطعاً برای عموم مردم مشکلات جدی ایجاد می کند چرا که همین کارهای کوچک. فرمان خدا که مورد توجه خانواده ها و دانش آموزان قرار نمی گیرد و مسئولین مدرسه آن را رعایت نمی کنند بسیار ناپسند است.

این کارشناس مذهبی گفت: کودکان زمانی پیر می شوند که در صورت تربیت صحیح، خواهان معنویت و هویت باشند، بنابراین باید دانش آموزان در مدارس با فواید روزه و آرامش حاصل از بندگی خدا آشنا شوند. ذکر نشده اند.

جانجانی گفت: از طرفی اگر مدارس فقط به عدم روزه داری اشاره کنند ممکن است مطلوب نباشد اما باید از فرصت ماه مبارک رمضان برای گسترش دین و معنویت و یادآوری حس خوب دانش آموزان استفاده کنیم. از شما خدا را بندگی کنید.»


6e83a060 618a 4dac 88d8 45aab48d7457 خبر خاکستری


لزوم ابلاغ دستورات روزه و نحوه عمل به آنها

حجت‌الاسلام احمد حسین فلاحی در گفت‌وگو با خبرنگار مرصاد، اظهار داشت: البته همه نهادهای آموزشی، آموزشی و اداری باید در راستای ارزش‌های جامعه اسلامی ارتباط برقرار کرده و دستورالعمل‌ها را رعایت کنند.

وی افزود: متاسفانه گرسنگی در برخی از موسسات آموزشی دولتی مانند دانشگاه ها و ادارات و البته با موارد کمتر در سطح مدارس مشاهده می شود که لازم است وزارت آموزش و پرورش به مدیران و فرهنگیان که این موضوع را مدیریت می کنند اطلاع رسانی کند. .ردن.

حجت الاسلام فلاحی خاطرنشان کرد: اصل ابلاغ دستورات و احکام مربوط به نیاز روزه ضروری است اما نحوه اجرای این دستورات و احکام بسیار مهمتر است.

وی گفت: این مهم است که دانش آموزان بزرگسال را به رعایت شئونات دینی وادار کنیم تا بتوانند روزه بگیرند.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: قانون نگذارید.

حجت الاسلام فلاحی گفت: متأسفانه سن مدرسه به ویژه در دوره اول و دوم دبیرستان زمان شکل گیری هویت دینی دانش آموزان است. اگر در این مدت اقدامات آموزشی صورت نگیرد و دانشجویان این دوره را بگذرانند، در دوره دانشگاهی بسیار سخت است، «این افراد موظف به حفظ ارزش ها هستند، بنابراین ما باید هم قانون و هم دستورالعمل های وزارتخانه را ابلاغ کنیم و هم باید عمل کنیم. مراقب نحوه اعمال دستورالعمل ها و قوانین باشید.


رسیدگی به موارد گرسنگی در مدارس

سلمان محمدی در گفت و گو با خبرنگار مرصاد گفت: آموزش و پرورش متولی تربیت دانش آموزان است و بر اساس سند تحول بنیادین، رسالت آن تربیت دانش آموزان به سبک انقلاب اسلامی و سوق دادن آنها به زندگی خوب در آینده.» برای ظهور امام عصر (عج).

وی افزود: این گونه دانش آموزان قطعاً به ارزش های انقلاب و اسلام احترام خواهند گذاشت و البته اولیای مدارس نیز در این راستا تلاش خواهند کرد.

رئیس آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: با توجه به اینکه حدود چهار هزار مدرسه در کرمانشاه وجود دارد در صورت وجود روزه داری موضوع بررسی می شود.

محمدی در خصوص صدور یا عدم صدور دستورالعمل نحوه نظارت بر گرسنگی مدارس تصریح کرد: تکلیف ذاتی آموزش و پرورش به عنوان متولی آموزش و پرورش نظارت بر این موضوع است و نیازی به ابلاغ بخشنامه نیست.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: نظارت و رصد موارد گرسنگی وظیفه ذاتی ماست، همه اولیای مدرسه متعهد هستند و دانش آموزان رعایت می کنند.

به گزارش مرصاد، امیدواریم با توجه به اهمیت تعلیم و تربیت دانش آموزان، شاهد نظارت بیشتر در مدارس باشیم و از بستر و ظرفیت ماه مبارک رمضان برای ترویج بیشتر مفاهیم دینی استفاده کنیم چرا که دانش آموزان آینده سازان کشور هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید