مصائب اشراف خارجی برای والدین

مصائب اشراف خارجی برای والدین

روز جدید : کابینه سید ابراهیم رئیسی باز هم در حاشیه قرار گرفت. این دومین بار است که رفتار شخصی و خانوادگی اعضای دولت با واکنش منفی افکار عمومی مواجه می شود. این بار نوبت به همسران معاون رئیس جمهور رسیده است. انسیه هزالی همسر معاون رئیس جمهور مدت هاست که به دلیل اظهارات سخت گیرانه اش در مورد عفاف و حجاب مورد توجه قرار گرفته است. وی در میان اظهاراتش درباره گشت ارشاد که تکذیب کرد، با واکنش های زیادی در افکار عمومی مواجه شد. اما اکنون همان عضو کابینه ای که از شرایط اسلامی کشور دفاع می کرد و خود را انقلابی معرفی می کرد، متوجه شده است که پسرش در کانادا زندگی می کند. خبری که برخی آن را مهاجرت دختر همسر معاون رئیس جمهور عنوان کردند.

این اولین بار نیست که سفر یا مهاجرت فرزندان مقامات ارشد کشور به کشورهای غربی به ویژه آمریکا و کانادا با واکنش های شدید مردمی مواجه می شود. در سال‌های اخیر، سیاست‌های ضدغربی، به‌ویژه در میان شخصیت‌های اصولگرا، موانع بسیاری بر سر راه روابط بین‌الملل ایران بوده است. اما در همان زمان بارها مشخص شد که فرزندان این مقامات در کشورهای غربی تحصیل و زندگی می کنند. در جنجالی ترین پرونده، پسر علی لاریجانی رئیس سابق قوه مقننه آمریکا بود. دختر لاریجانی در آمریکا تحصیل می کند و به همین دلیل از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری منع شد. این در حالی است که بسیاری می گویند تقابل شورای نگهبان با لاریجانی تنها به دلیل رقابت سیاسی بوده است وگرنه بسیاری از مسئولان هستند که فرزندانشان در خارج از کشور تحصیل می کنند.

حالا خبر حضور پسر خزعلی در کانادا واکنش های زیادی را در پی داشته است. این انتقادات باعث شد که هزالی در نهایت به توضیح این موضوع بپردازد. توضیحی که البته خشم مردم را بیشتر کرد. هزالی در واکنش به انتقادات و اعتراضات مردمی در توئیتر خود نوشت: گذشت آن روزگاری که مسئولان مانند کوه پشت فرزندان خود ایستادند و آشکارا از مهاجرت و زندگی آنها در خارج از کشور دفاع کردند.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: اما امروز عده ای با هیجان در مورد مهاجرت پسرم گفتند. ضمن اینکه سفر کاری موقت ایشان برای توسعه و حمایت از دانش بنیان فعال در ایران با تعداد زیادی دانشجوی کامپیوتر است و خوشبختانه این پروژه کاری رو به اتمام است و در ماه های آینده به کشور بازخواهد گشت. اگرچه متاهل و مستقل بود، اما هرگز قصد مهاجرت نداشت.

وی افزود: بی شک بسترسازی برای تقویت فعالیت های دانش بنیان جاری در کشور زاییده تعلق به وطن و مسئولیت پذیری است. اعضای دولت مردمی و انقلابی به آرمان های انقلاب و سیاست های دولت وفادار بوده و خواهند بود.

حسین دهباشی یکی از فعالان مدنی و رسانه ای در پیامی درباره توئیت خزعلی نوشت: «ببینید خانم خزعلی وقتی تعداد کامنت های یک توییت بیش از چهار برابر تعداد لایک ها – یعنی بیشتر نقره ای و سایبر لایک – پس اوضاع اصلا خوب نیست و حتی حزب اللهی ها هم یکی از شما هستند و از توجیه توهین آمیز شما دلخور می شوند. حالا هر کاری می‌خواهی بکن.»

عبدالرضا داوری یکی از چهره های سیاسی به این موضوع واکنش نشان داد و در توئیتر نوشت: «خانم دکتر انسیه خزعلی، بیشتر از اینکه در اینجا درباره دلایل مهاجرت فرزندتان توضیح دهید، باید به آقای رئیسی آن معاونت توضیح دهید. وزیر هم از همان رطبی است، منع می کند که معاونش از همین الان به تنگ آمده باشد! «شما تقریباً تمام تأثیر تبلیغاتی دستور رئیس جمهور را از بین برده اید.

عباس عبدی، فعال سیاسی در توییتر خود نوشت: «فرض کنیم این ادعاها درست باشد. بنابراین پست و موقعیت فرزند شما قبلاً ذخیره شده است و بازگشت به عقب فضیلتی محسوب نمی شود. دیگرانی که می روند متوجه می شوند که افراد غیر ماهر در همه چیز اولویت دارند. اگر فرزند شما امیدی نداشت، آیا برمی گشت؟ «مشکل اصلی ریاکاری نهادینه شده است.

رحمت الا بگدلی، فعال سیاسی اصلاح طلب نیز در توییتی نوشت: «اگر من جای آقای رئیسی بودم، خانم خزعلی را نه به خاطر اقامت پسرش در کانادا، بلکه به دلیل این نوع سوءاستفاده مضحک از نامگذاری سال توسط مدیریت، اخراج می کردم! “

در این میان زمزمه هایی مبنی بر استعفا و برکناری خزعلی نیز به گوش می رسید. توییتی در شبکه های اجتماعی مبنی بر استعفای انسیه هزالی معاون همسر رئیس جمهور منتشر شد که روز گذشته از سوی حزالی معاون رئیس جمهور تکذیب شد. به گزارش اعتماد آنلاین، انسیه هزالی در واکنش به خبر استعفای خود که در توییتی جعلی منتشر شد، نوشت: این نوع اکانت ها جعلی هستند و متعلق به من نیستند.

اما برخی از اعتراضات به خزعلی با صدور مجدد فرمان رئیسی همراه بود. چند روز پیش خبری پرشور در رسانه های اصولگرا منتشر شد با عنوان «دستور قاطع رئیس جمهور مبنی بر رفتن فرزند یک مقام» فارس در این باره نوشت: مهدی عرفاتی، دبیر اطلاع رسانی دولت. شورا در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: معاون وزیر اخیرا برای ادامه تحصیل در یک کشور خارجی روادید دریافت کرد و در شرف خروج بود که به محض اطلاع رئیس جمهور دستوری صادر شد. اگر بچه رفت، پدر هم می رود! آن روزها گذشته است که مقامات ارشد دولتی به اقامت فرزندانشان در خارج از کشور افتخار می کردند. مسئولان مواظب گشت ارشاد باشند.» حالا با بازنشر این خبر، بسیاری به رئیسی یادآوری کردند که وقت آن رسیده که مادر با فرزندش برود و رئیسی خزعلی را برکنار کند.

از سوی دیگر برخی نیز اظهارات سایر مقامات به ویژه مقامات قضایی در خصوص تحصیل و مهاجرت فرزندان مقامات ارشد به خارج از کشور را بازنشر کردند. به عنوان مثال در سال 1377 محمد مصدق معاون وزیر دادگستری طی سخنانی مسئولان نظام در سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه را پرچمدار عموم مردم اعلام کرد و افزود: چرا باید فرزندان. سران کشورها در خارج از کشور تحصیل می کنند؟” و مردم عادی نمی توانند چنین کارهایی انجام دهند؟”

و ادامه داد: در صورت بهتر شدن شرایط تحصیل و زندگی در خارج از کشور باید زمینه ای فراهم شود تا مردم نیز از این امکانات برخوردار شوند نه اینکه فقط برای فرزندان کارمندان نظام باشد.

مصدق خاطرنشان کرد: او نماینده انقلاب است که طرح محرومیت از تحصیل را برای فرزندان عالی رتبه نظام در مجلس آورد و تا توقیف از آن دفاع کرد.

وی اذعان داشت: تحصیل در خارج از کشور حق همه است اما نباید در بین فرزندان سران کشورها باشد و اگر این اتفاق افتاد والدین آنها باید استعفا دهند.

این اولین بار است که مشکلاتی برای وزرای کابینه رئیس جمهور ایجاد می شود. چندی پیش رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی به دلیل فساد بازرس ویژه دفترش مورد اعتراض و انتقاد شدید افکار عمومی قرار گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید