معایب یک تور با راهنما بیشتر از مزایای آن است

معایب یک تور با راهنما بیشتر از مزایای آن است

روز جدید : کمتر کسی در جامعه امروزی زندگی می کند که درباره تاثیرگذاری این گشت های ارشادی در برخورد با زنان و حجاب بحثی نداشته باشد. یک روز در پارک پردیزان مامور گشت ارشاد به بهانه حجاب به همسر ورزشکار شلیک کرد و روزی دیگر به گریه مادری که جلوی وانت گشت ارشاد را گرفت و فریاد می زد که دختر بیمارش را نبرند بی اعتنا شد. دور.

معصومه معظمی: کمتر کسی در جامعه امروزی زندگی می کند که درباره تأثیرگذاری این گشت های ارشادی در برخورد با زنان و حجاب بحثی نداشته باشد. یک روز در پارک پردیزان مامور گشت ارشاد به بهانه حجاب به همسر ورزشکار شلیک کرد و روزی دیگر به گریه مادری که جلوی وانت گشت ارشاد را گرفت و فریاد می زد که دختر بیمارش را نبرند بی اعتنا شد. دور. یک روز دیگر دختران را با یک حیوان زنده با چوب زنده شکار می کنند. اکنون با دستگیری مهسا امینی (دختر سننجی 22 ساله) و مرگ او پس از به کما رفتن، اتفاقی که ابعاد و زوایای آن هنوز مشخص نیست، بر این فاجعه می افزاید. موضوعی که واکنش های گسترده مردمی را در پی داشته و انتقادات جدی را حتی از سوی برخی مسئولان، سیاستمداران، هنرمندان، فعالان شبکه های اجتماعی و… برانگیخته است. به همین دلیل رؤسای جمهور، مجلس و قوه قضائیه به طور جداگانه دستور پیگیری این پرونده را دادند و قول دادند در صورت تایید تخلف با مقصر یا مقصران احتمالی برخورد کنند. پزشکی قانونی نیز به همراه کمیته حقیقت یاب تهیه شده از سوی مجلس تلاش می کند زوایای پنهان ماجرا را از نظر علمی و پزشکی روشن کند. به همین منظور با جلال رشیدیکوچی عضو کمیسیون حقیقت یابی مردم مرودشت در مجلس یازدهم به گفت وگو نشستیم که وی به شارک گفت که در تلاش است تا گزارشی صادقانه از تمامی ابعاد یک حادثه تهیه کند. به مردم گزارش دهند را

با توجه به اینکه ماجرای تکان دهنده ای که برای مهسا امینی در ستاد پلیس اخلاق اتفاق افتاد را از همان ابتدا دنبال می کردید، لطفا برای مخاطبان ما توضیح دهید.

بر اساس گزارش ها، خانم امینی پس از دستگیری توسط پلیس اخلاق یا گشت ارجاع، به دلیل استرس وارده به وی دچار سکته قلبی شده است. سوالی که به تایید سازمان پزشکی قانونی رسیده است. مجلس به این موضوع رفته و کمیسیون تحقیق و تفحص را با پیگیری تشکیل داده و من هم در آن کمیسیون حضور دارم. بلافاصله پس از ایجاد این نگرانی و اقدامات بعدی به دستور رئیس مجلس با حضور تعدادی از نمایندگان کمیسیون تحقیق و تفحص تشکیل شد. عزت نظام تعارف نیست و قطعا این موضوع در مجلس بررسی و در کمترین زمان ممکن به مردم گزارش می شود. ما تمام جنبه های داستان را بررسی خواهیم کرد. وقتی گفته می شود همه جوانب ماجرا فقط به این مربوط می شود که خانم امینی توسط گشت ارشاد یا پلیس اخلاق دستگیر شده و در این جلسه توجیهی حضور یافته و به دلیل استرس و بیماری منشاء اعلام شده به کما رفته است. بررسی نمی کنیم؛ بلکه از زوایای مختلف به همه جوانب داستان نگاه می کنیم.

مطمئناً خانواده مهسا امینی اعلام کردند که دخترشان بیماری زمینه‌ای ندارد و کاملاً سالم است.

به همین دلیل است که می گویم ما در حال بررسی همه احتمالات هستیم. این یک طرف ماجرا است و ما هیچ احتمالی را به طور قطع نمی دانیم. اکنون مشخص است که خانم امینی از زمانی که از خودروی گشت پیاده شده و به اتاق توجیهی پلیس رفته، در آن مسیر مورد ضرب و شتم قرار نگرفته است. اما موارد حاشیه ای در فضای مجازی وجود دارد. ما از پزشک قانونی خواستیم که همه موارد را با جزئیات به ما معرفی کند و چندین گروه را برای انجام این بررسی‌ها و پیگیری‌های دقیق تعیین کردیم. من شخصاً همه موارد را زیر نظر دارم. خانم دکتر پاشایی یکی از نمایندگان خوب مجلس هستند که سابقه کار در پزشکی قانونی را دارند. او در این کمیته نیز حضور دارد. اما آنچه مهمتر است و نیاز به بررسی دقیق دارد آسیب های اجتماعی و روانی نیروهای گشت ارشاد است. البته قبلاً رویدادها و چالش هایی وجود داشت که در سطح پایین تری قرار داشتند. اما این امر باعث آسیب روانی به جامعه شد. متأسفانه مجموعه کارهای هنرمندانه برخی از عوامل گشت ارشاد برای نظام هزینه درآورده و با آرامش روانی مردم بازی کرده است. به دلیل رفتار پیچیده برخی از عوامل گشت ارشاد و عملکرد تک بعدی در حوزه حجاب، در جامعه فاجعه ایجاد می کنند. من هم فکر می کنم با این دوقطبی که با فعالیت خارجی ها و خودی ها ایجاد و به وجود آمده است، به آنها فرصت داده ایم که نظام را نابود کنند. البته نکته کلیدی اینجاست که گشت ارشاد به گونه ای عمل می کرد که اگر سرویس های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل می خواستند چنین هزینه ای برای نظام ایجاد کنند، باید میلیون ها دلار هزینه می کردند. اما با رفتار وسوسه انگیز برخی از عوامل گشت ارشاد این هزینه بر دوش نظام و کشور وارد شده و آسیب های جدی به بار آورده است. بنابراین از این مرحله به بعد موضوع باید در این کمیسیون پیگیری شود تا آثار اجتماعی و روانی این اتفاقات بر جامعه ارزیابی شود. البته من منکر تلاش های پلیس در نقاط مختلف کشور عزیزمان و امنیت ایجاد شده توسط آنها نیستم. اما جایی که مشکلی وجود دارد باید حل شود. در جایی که مشکلی وجود دارد و به سلامت روانی و اجتماعی مردم و آبروی نظام و دولت لطمه می زند، باید محکم و قاطع باشیم و آن مشکل را برطرف کنیم. این را هم بگویم که مضرات و معایب یک تور با راهنما بسیار بیشتر از مزایا و فواید آن است (شاید محاسن آن انگشت شمار نباشد). اگر در مورد آن صحبت می کنیم به این دلیل است که باید بررسی شود که آیا ارائه گروه ارشاد گشت در مورد قانون حجاب مثبت است یا منفی. اما من شخصا احساس می کنم عملکرد آنها در این زمینه مثبت نبوده و از این منظر به موضوع نگاه خواهیم کرد.

با توجه به این صحبت ها، آیا می توان این قول را به مردم داد که پس از بررسی ابعاد حادثه، احتمال بازگرداندن گشت اشاره گر به جامعه وجود دارد؟

همه اندازه ها باید بررسی شوند و من نمی توانم این قول را با قطعیت بدهم. اما وقتی مشکلی تا این حد با آبروی نظام و آرامش جامعه بازی می کند و چاره ای نیست باید وارد این موضوع شویم. الان وضعیت روانی جامعه مناسب نیست و روی لبه تیغ راه می رود. ما باید صلح در جامعه را سرلوحه کار خود قرار دهیم و امیدواریم این اتفاق بیفتد. البته تاکید می کنم که قدردان زحمات عزیزانمان در پلیس هستیم. اما تا جایی که بتوانیم اجازه نخواهیم داد خارج از قانون و چارچوب و با رفتار پالوده شده به مردم و نظام آسیب وارد شود.

یک موضوع این است که عده ای به دلیل اقدامات بعدی شما در زمینه حقوق شهروندی و انتقاد شما از گشت ارشاد سعی دارند به شما برچسب بزنند. شما در مورد آن چه فکر میکنید؟

البته اگر به ارشاد گشت ایراد می گیریم عده ای تعبیر و برچسب نزنند که هرکسی موافق حجاب یا بی حجابی است و خارجی های من را وارد کارزار مبارزه با حجاب اجباری نکنند. نه واقعا؛ اما من با کار گشت ارشاد موافق نیستم و فکر می کنم بحث حجاب باید با کار فرهنگی گسترده انجام شود نه با فشار و زور. این نظر من است و اگر اقوام جامعه را در نظر بگیریم که حجابشان از نظر برخی مناسب نیست، 90 درصد آن اقوام نه با اسلام مشکل دارند، نه با دین و نه با نظام. این زندگی روزمره آنهاست. به جای همه باید با آن 10 درصدی که به عنوان هنجارشکن شناخته می شوند برخورد شود. اما متأسفانه به دلایل مختلف گشت ارشاد همه را با یک چوب می راند و در این نوع برخورد از 90 درصد کم و 10 درصد به آن اضافه می کند. این به طور رسمی معرفی گشت ارشاد است و من به این موضوع به عنوان یک آسیب جدی نگاه می کنم.

دیدگاهتان را بنویسید