معمای جدایی کودا از تیم ملی

مشاور فنی تیم ملی گفت: به خاطر خودم و مشکلات شخصی چنین تصمیمی گرفتم. من با کلانوی صحبت نکردم چون نتوانستم به او بگویم، با یکی از بستگان کلانوی صحبت کردم و از او خواستم موضوع را به او منتقل کند. من رودربایستی نیستم اما برای قلانوی تعارف دارم. من با کلانوی حافظه خوبی دارم اما نمی توانم با او ارتباط برقرار کنم. من خسته هستم و نمی خواهم به همکاری ادامه دهم، گالنووی نیز حال خوبی ندارد و امیدوارم به زودی بهبود یابد. او بعد از بازی با ازبکستان ناراحت بود و من نتوانستم با او تماس بگیرم.
عزیزی و خمان افاضلی به عنوان مشاور فنی تیم ملی از دوره دوم شهریور انتخاب شدند. در عین حال این سوال مطرح بود که این دو باید چه نقشی در تیم ملی داشته باشند. آنها در ابتدای تمرین با لباس ورزشی در زمین حضور پیدا کردند در حالی که در کادر فنی تیم ملی حضور نداشتند.
خداداد پیش از این در مصاحبه ای از تصمیمات کلانوی انتقاد کرده بود و گفته می شد سرمربی تیم ملی از او خواسته تا با انتخاب او به عنوان مشاور فنی یکی از صداهای منتقد را با خود همراه کند.

بدون قرارداد
یکی از احتمالات دلیل جدایی عزیزی این است که فدراسیون فوتبال هنوز قراردادی امضا نکرده است. هیچکدام از دستیاران و مشاوران قلانوی هنوز قراردادی ندارند و در این مدت حقوقی دریافت نکرده اند. تنها درآمد آنها حق بیمه ملی پوشان پس از بردها است.
البته خداداد این سوال را رد کرد و گفت: «از روز اولی که به تیم ملی آمدم اصلا علاقه ای به قرارداد نداشتم.» امیر گلنویی با من تماس گرفت و از من خواست که در تیم باشم. الان هم اگر با نظر من موافق نیست باید صحبت کنیم چون خیلی به او احترام می گذارم اما مشخصا برخی از پیشکسوتان و دوستانم دوست ندارند من در تیم ملی باشم. بعضی ها کلانویی را دوست ندارند و حتی به من گفتند که چرا با او کار کردی، اما من تصمیم گرفتم به جایی بروم که احساس خوبی دارم. به همین دلیل پیشنهاد سرمربی تیم ملی را پذیرفتم. از روزی که کارم را شروع کردم، در تیم خیلی خوب بودم، اما الان در شرایط خوبی نیستم.

معمای جدایی کودا از تیم ملی
محدودیت قدرت
دلیل دوم انشعاب که محتمل تر به نظر می رسد، کاهش اختیارات عزیزی است. عزیزی شخصیتی برونگرا دارد و کسی نیست که بخواهد در گوشه ای بایستد و دخالت نکند. وی در بخشی از مصاحبه اخیر خود گفته است: «بعضی از افراد عادی که آدم های عادی نیستند توهم درست می کنند و می گویند چرا خداوند به عنوان مشاور برهنه شد و به زمین رفت، انتظار دارند با کت و شلوار به میدان بروم. !” شغل من فوتبال است. من مشاور فنی سرمربی تیم ملی هستم و چه اشکالی دارد که مشاور فنی لباسش را در بیاورد؟ می تونی تو اینترنت سرچ کنی چند تا عکس با لباس ورزشی دارم، چرا خط هافبک نروم؟ باید از محمد محبی یا انتقال سایر بازیکنان انتقاد کنم، مخصوصاً اگر چیزی در خط حمله ببینم. اگر این کار را نکنم، پس چه فایده ای دارد؟» اما شنیده می شود که گالنویی از دخالت عزیزی راضی نبوده است.
سایت «فوتبال 360» نوشت: گفته می شود امیر گلنویی از دخالت های دوره ای امیر گلنویی در تمرینات تیم خوشش نمی آمد، پیشکسوت فوتبال ایران پس از جدال با ازبکستان، نگاهی متفاوت به سرمربی و دیگری داشت. بنابراین خداداد عزیزی از عملکرد فنی تیم امیر کلانوی که منجر به تساوی 2-2 مقابل ازبکستان شد ابراز تاسف کرد و معتقد است عملکرد خوب این تیم به حضور سامان قدوس در ترکیب اصلی بستگی دارد.
در جام ملت‌های آسیا 2007، گالنووی دستیاران زیادی را به مالزی برده بود که شرح وظایف مشخصی نداشتند. زمانی که او به تیم ملی بازگشت، رویه مشابهی را در پیش گرفت و حضور مربیان زیادی به نظر مشکل ساز شد. گفته می شود آنتونیو مانیکونه و سعید الهاوی در تمرینات حضور پررنگی دارند و سایر مربیان نقش کمتری دارند. استعفای خداداد را هم می توان اولین پیامد این وضعیت دانست وگرنه چرا باید تنها سه ماه پس از شروع کارش و در آستانه جام ملت ها به بهانه خستگی بخواهد برود؟