مغازه های خصوصی و سیرک گردان به نام تعاونی ها!


ساعت: 21:15
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۱/۲۳
کد خبر: 1821625

نباید به هر مغازه خصوصی اجازه داد در محل کسب و کار از اصطلاح تعاونی استفاده کند که اعتماد عمومی را تضعیف می کند و ارزش تعاونی ها را بی ارزش می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش گروه اقتصادی آناج، اصطلاح تعاونی یک برند و متعلق به سازمان ها و شرکت های غیردولتی است که در قالب تعاونی فعالیت می کنند. برخی از موسسات در کنار فعالیت های متنوع خود با تکیه بر هویت و جایگاه مردمی خود اقدام به راه اندازی فروشگاه هایی به نام تعاونی برای خدمت رسانی به اعضا و حتی غیرعضو خود کردند.

این برند اطلاعات خاصی در مورد سازمان و محصولات ارائه می دهد که آن را از بازار متمایز می کند، تضمین می کند که یک محصول یا خدمات منحصر به فرد و منحصر به فرد است و ابزاری برای اطلاع رسانی به مردم در مورد پیشنهادات، محصولات شرکت است، ارزان و خدمات ارائه می دهد.

مغازه های تعاونی که در هشت سال جنگ دست دولت بوده و امن ترین شبکه حمایت از دولت در جنگ اقتصادی کنونی هستند و بر بخش خصوصی ترجیح داده می شوند، عموماً وجوه لازم را از محل سهام اعضای مصرف کننده تامین می کنند. . هرکس واجد شرایط مندرج در اساسنامه باشد می تواند با پرداخت مبلغ سهام به عضویت تعاونی درآید. همچنین هر یک از اعضا می توانند با انباشت سود در تعاونی سهام بیشتری خریداری کنند.ترکیب مالی تعاونی ها «سرمایه گذاران بزرگ» ایجاد نمی کند زیرا سهامداران با نرخ محدودی سود دریافت می کنند.

اعضای تعاونی متعلق به خود گروه مدیریت تعاونی را با اختیارات کامل انتخاب می کنند. هر عضو یک رأی دارد، نه بیشتر، حتی اگر تعداد سهام او زیاد باشد. در یک تعاونی معمولی، کنترل امور روزمره توسط هیئت مدیره ای که از بین اعضای عادی تعاونی انتخاب می شود، اداره می شود. هیئت مدیره در جلسات عادی سالانه به اعضا گزارش می دهد. تمامی اعضا حق دارند در این جلسات شرکت کرده و در مورد مسائل مربوط به معاملات موسسه یا نحوه هزینه کرد آن بحث کنند. از جمله توزیع جایزه برای خرید که در جلسه مطرح می شود. همچنین اعضا می توانند در یک جلسه فوق العاده قوانین مؤسسه را به پیشنهاد هیأت مدیره یا برخلاف میل هیأت مدیره اصلاح کنند.

تنها راه برای اطمینان از رضایت مشتری این است که قدرت تصمیم گیری نهایی را به او بسپارید. به دلیل تسلط مشتریان، تعاونی ها می توانند کالاها و خدمات بهتری را با قیمت کمتر ارائه دهند و به تدریج تعاونی های بیشتری موفق می شوند.

سیاست مغازه های تعاونی به گونه ای است که سود کمتری دارد. به عبارت دیگر، با کاهش سود و افزایش فروش، بازگشت سرمایه تسریع می یابد. قیمت های تعاونی معمولاً مطابق با قیمت های پایین تر بازار تعیین می شود. بنابراین، با کاهش قیمت‌های فعلی بازار، تعاونی‌ها نیز کاهش می‌یابند، زیرا کاهش قیمت‌ها و رضایت از کاهش سود منجر به کاهش سود می‌شود. این به سادگی به این معنی است که خریدار تعاونی از میوه فوری خود در طول سال سود می برد، اما در زمان خرید هزینه کمتری می پردازد و در نتیجه به جای پرداخت بیشتر در طول سال، در پایان سال سود کمتری دریافت می کند. در پایان سال پول بیشتری به عنوان بهره دریافت کنید.

با این تعبیر امروز می بینیم که در بازار مغازه های خصوصی با تابلوهای تعاونی وجود دارد و عملا از این برند سوء استفاده می کنند. افرادی که طی سالیان متمادی به تعاونی‌ها اعتماد کرده‌اند و انتظاراتشان را برآورده کرده‌اند، در دام راه‌اندازی مغازه‌های خصوصی به‌عنوان تعاونی با مشتریان افتاده‌اند و اجناس خود را شاید گران‌تر از دیگران بفروشند. این گونه اقدامات به تدریج به هویت و ارزش تعاونی ها لطمه وارد کرده است و متأسفانه نهادهای نظارتی و سازمان هایی که قرار است از تعاونی ها حمایت کنند تنها ناظر این قضیه بودند.

لازمه تعاونی ها اجرای قوانین حمایت از بخش تعاون به ویژه اصل 44 قانون اساسی، واگذاری فعالیت اقتصادی به تعاونی ها و کاهش سلطه دولت در کلیه امور اقتصادی است. ایجاد تعاونی به معنای مشارکت مردم در امور اقتصادی است و در شرایط کنونی که فعالان خصوصی در حال انباشته شدن و افزایش خودسرانه قیمت کالاها هستند، مطمئن ترین قسمت توزیع کالا تعاونی هاست.

تعاونی ها متعلق به افراد حقیقی نیستند و دارای جایگاه قانونی هستند و قوی ترین شبکه توزیع کالا محسوب می شوند و مردم به آنها اعتماد دارند و در شرایط فعلی آماده همکاری با دولت برای توزیع کالا هستند.

بنابراین نباید به هر مغازه خصوصی اجازه داد در محل کسب و کار از اصطلاح تعاونی استفاده کند و اعتماد عمومی را خدشه دار کند و ارزش تعاونی ها را کاهش دهد.

جالب اینجاست که برخی از این مغازه های خصوصی که از عنوان تعاونی سوء استفاده می کنند، در ابتدا اجناس را ارزان تر از سایرین عرضه می کنند و به عنوان تعاونی افکار عمومی را به خود جلب می کنند، اما پس از آن به دلیل عدم نظارت و تصمیمات فروشگاه در زمینه نظارت. سازمان و هیأت مدیره حتی بیشتر از جاهای دیگر قیمت ها را افزایش نمی دهند، بلکه گاهی کالاهای بی کیفیت را به مشتری می دهند و این نقطه عطف لطمه زدن به جایگاه تعاونی های واقعی است.

در نهایت، انتظار می رود که رگولاتورها با مغازه های خصوصی که از عنوان تعاونی سوء استفاده می کنند و در عین حال به بهبود توزیع و به روز رسانی ساختار مغازه های تعاونی مصرف کمک کنند، برخورد کنند، زیرا تعاونی های مصرف نقشی ضروری در اصلاح قیمت ها برای ارتقای کیفیت دارند. کالاها در مبارزه با گرانی و کمک به طبقه متوسط ​​رو به پایین برای افزایش قدرت خرید مردم بسیار موثر بوده و می توانند نقش بسیار موثری در توسعه تولید، کاهش تورم، مهارت های بیکاری و بهبود مصرف داشته باشند.


صابر نصیری – کارشناس سازمان تعاون روستایی آذربایجان شرقی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید