منابع اسرائیلی: هیچ شانسی برای حمله اسرائیل به ایران بدون تایید آمریکا وجود ندارد

منابع اسرائیلی: هیچ شانسی برای حمله اسرائیل به ایران بدون تایید آمریکا وجود ندارد

روز جدید ایالات متحده از تامین هواپیماهای سوخت‌رسان اولیه به ارتش اسرائیل برای جلوگیری از ماجراجویی اسرائیل خودداری کرده است.

ایالات متحده به دلیل ترس از اقدام نظامی احتمالی اسرائیل علیه ایران از واگذاری سوخت رسانی به ارتش اسرائیل خودداری کرده است.

در حالی که اسرائیل سخت کار می کند تا نشان دهد که برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران آماده می شود، منابع نظامی اسرائیل می گویند که تقریبا هیچ کدام وجود ندارد. هیچ شانسی برای اقدام نظامی اسرائیل بدون تایید آمریکا وجود ندارد – تاییدی که به نظر نمی رسد در کوتاه مدت به دست آمده باشد.

این گزارش می افزاید: «منابع اسرائیلی دو نمونه از آنچه را که آنها تلاش آمریکا برای کاهش فشار اسرائیل بر اقدام نظامی می دانند ذکر می کنند: رد غیررسمی درخواست اسرائیل برای خدمات سوخت رسانی از نفتکش های نیروی هوایی آمریکا، در صورتی که اسرائیل تصمیم به حمله بگیرد، و دوم، این واقعیت که اسرائیل نتوانست ایالات متحده را متقاعد کند که دو تانکر سوخت هوایی KC-46A را – که قرار بود بین سال‌های 2023-2024 به ارتش اسرائیل تحویل داده شود – به پیش ببرد.

یک منبع نظامی اسرائیلی که نامش فاش نشده است، که نخواست نامش فاش شود، به بریکینگ دیفنس گفت:

منابع نظامی اسرائیل می گویند که در جریان سفر اخیر بنی گانز، وزیر دفاع اسرائیل به ایالات متحده، او دست خالی به اسرائیل بازگشت و از اینکه نتوانست مقامات واشنگتن را متقاعد کند تا برخی از تسلیحات مورد نیاز برای حمله به ایران را زودتر تهیه کنند، ناامید شده بود.

منابع نظامی با آگاهی از آمادگی اسرائیل به بریکینگ دیفنس گفتند که هنوز ماه ها تا موثر بودن اقدام نظامی اسرائیل علیه برنامه هسته ای ایران باقی مانده است. این جدول زمانی نتیجه ماهیت پیچیده حمله سراسری به تاسیسات هسته ای ایران است که توسط لایه های ضخیم سنگ و ماسه محافظت می شود.

اگر اسرائیل بتواند تانکرهای KC-46A را زودتر از زمان برنامه ریزی شده دریافت کند، این برنامه به حمله احتمالی سرعت می بخشد.

منابع آمریکایی از پاسخ به سوالات Breaking Defence خودداری کردند.

در حالی که دولت بایدن و شرکای اروپایی اش در حال مذاکره درباره توافق هسته ای جدید با ایران هستند، مقامات اسرائیل ماه ها آشکارا می گویند که برای دستیابی به توافق مردد هستند. پیام آنها در این دوره ثابت است: “اسرائیل برای امنیت خود، با یا بدون رضایت ایالات متحده اقدام خواهد کرد و برای جنگ آماده خواهد شد.”

برای مثال، در اوایل ماه جاری، دیوید بارنی، رئیس موساد، در یک مراسم محرمانه گفت که اسرائیل “هر کاری لازم” را انجام خواهد داد تا اطمینان حاصل کند که ایران هرگز سلاح هسته‌ای نخواهد ساخت و توافق هسته‌ای آسیبی نخواهد دید.

در همین حال، ژنرال آویو کوهاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل چندین بار در سال جاری گفته است که برنامه ریزی نظامی برای حمله به ایران در حال انجام است. وی در بیانیه ای به ویژه در ژانویه امسال گفت: “به ارتش اسرائیل دستور داده ام تا تعدادی برنامه عملیاتی آماده کند. ما در حال مطالعه این طرح ها هستیم و آنها را توسعه خواهیم داد.”

اما کارشناسانی مانند جزیره گیورا، افسر بازنشسته ارتش اسرائیل که ریاست شورای امنیت ملی اسرائیل را بر عهده دارد، تردید دارند که اسرائیل واقعاً بدون حمایت واشنگتن عمل کند. او به بریکینگ دیفنس گفت: «اگر و زمانی که اسرائیل احساس کند راه دیگری برای متوقف کردن ایرانی‌ها وجود ندارد، نیاز به گفت‌وگوی جدی با واشنگتن دارد.

دو هفته پیش ایرانی ها مدعی شدند که آزمایش پدافند هوایی ایران در منطقه نطنز نزدیک یکی از مجتمع های گریز از مرکز آنها باعث انفجار بزرگی در منطقه وسیعی شده است.

اما پس از اعلام رسمی، رسانه های خاورمیانه و خلیج فارس مدعی شدند که پهپادهای اسرائیلی به حریم هوایی ایران نفوذ کرده و توسط سامانه های پدافند هوایی سرنگون نشده اند.

روزنامه کویتی الکبس در گزارشی اعلام کرد که بیش از 5 پهپاد جاسوسی اسرائیلی وارد حریم هوایی ایران شده اند اما نتوانسته اند سامانه موشکی باواریا 373 و سامانه پدافند هوایی اس-300 ایران را ساقط کنند. اگرچه اسرائیل مسئولیت آن را بر عهده نگرفته است، اما یکی از فرضیات محافل دفاعی منطقه این است که تل آویو در پشت این پروازها قرار دارد، شاید به عنوان آزمایشی برای دفاع هوایی ایران.

دیدگاهتان را بنویسید