منبرها باید در تعیین اولویت‌ها/نقش ضروری «تبیین جهاد» برای پایداری نهضت سیدالشهدا به شنوندگان شاخص‌هایی بدهند.


ساعت: 17:22
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۱۹
کد خبر: 1889026

«حمید محمدی» مداح اهل بیت علیهم السلام با بیان اینکه گام به گام کربلا بیانگر عبودیت و بندگی است، گفت: منبرهای سیدالشهدا علیه السلام در ادوار مختلف موفق بودند که نشان دادند. اولویت زمانی افراد به گونه ای است که مخاطبان در تعیین اولویت ها شاخص می دهند و این اولویت جایگاه افراد را مشخص می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ «حمید محمدی» مداح اهل بیت(ع) در گفتگو با ۸دی ضمن تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان، با بیان اینکه باید حواسمان باشد هر مسئولیتی که در هیئت داریم، این است. کار سیدالشهید است و باید انجام شود. باور کنیم که خود امام یک امام متحول است و این لقب را از نگاه، رفتار و گفتار ایشان می توان دریافت. ابن وهاب به شناخت و توسل به امام حسین (ع) تبدیل شد.

وی افزود: کتاب المطلحون چاپ لبنان و کتاب مصوه من الحیاء المستبسرین چاپ قم درباره زندگی افرادی است که دچار تحول شده اند. ظاهر شده اند.


معرفی یک تغییر نسل یک تحول شخصی است

این ذکر اهل بیت با بیان اینکه ما 2 نوع تحول فردی و اجتماعی داریم به آیه 11 سوره رعد اشاره کرد… خداوند قوم ما را تغییر نمی دهد تا زمانی که خودمان را تغییر دهیم… و گفت: معرفی تغییر نسل. یک دگرگونی شخصی است، یعنی باید شخصیت خود را تغییر دهیم و وجود آنها را تغییر دهیم تا تغییر نسلی رخ دهد. اگر مهم ترین درس نهضت حضرت سیدالشهدا(ع) یعنی مقابله با ظلم و سکوت در برابر ظلم را باور نکنیم، یافته های تربیتی نهضت سیدالشهداء با کار این مرد منافات دارد و لذا تغییر نسل و سرگردانی رخ داده است.

وی ادامه داد: نمونه بارز این مقاومت، انقلاب اسلامی ایران است که مردم پشت سر امام (ره) که از نهضت عاشورا درس گرفته بودند، به مقابله با ظلم و حمایت از امام (ره) پرداختند. از مصادیق بارز آن می‌توان به آشنایی شیخ زکزاکی با امام (ره) اشاره کرد و در این راستا وی در بازگشت به نیجریه از طریق آشنایی با امام حسین (ع) 25 میلیون نفر را شیعه کرد.


هیئت ها باید حضرت سیدالشهدا را به درستی به مردم معرفی کنند

محمدی مثال دیگری از این مثال زد و گفت: هند که سال ها مستعمره انگلیس بود و گاندی پس از پایان شورش رهبر محبوب آن کشور شد و از سلطه انگلیس بیرون آمدند وقتی از گاندی پرسیدند که او از کجا آورده است. جرقه ايستادن در برابر ظلم، گفت پس از مطالعه سيره حسين بن علي به اين نتيجه رسيدم كه بايد قيام كنم. بر این اساس وابستگی که اکنون در هند به سید الشهداء مشاهده می شود به همین دلیل است و هر ساله تعداد زیادی از هندوها به راهپیمایی اربعین می پیوندند. اگر هیئت به درستی شهدای مردم را نشان دهد، این اتفاق برای نسل های آینده نیز خواهد افتاد.


منبرها باید در تعیین اولویت ها به شنوندگان شاخص بدهند

وی در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار داشت: منبرهای سیدالشهد(ع) در ادوار مختلف موفق بوده اند که اولویت زمان مردم را به گونه ای نشان می دهند که شنونده را در اولویت بندی ها شاخص می دهد و این اولویت را نشان می دهد. موقعیت مردم را تعیین می کند.

این مداح اهل بیت علیهم السلام با تاکید بر اینکه باید بدانیم اولویت زمانه ما چیست، خاطرنشان کرد: کسانی هستند که در تاریخ جاودانه شده اند که اولویتشان امام زمانشان است؛ در حالی که امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) برایشان جاودانه است. افرادی مانند «عبیدالله بن حر جوافی» که بزرگ قبیله بود، امام حسین علیه السلام در خیمه خود از او خواست تا در راه کوفه با او همراهی کند و در اولویت دادن به امور دنیوی در مورد همنشینی به او کمک کند. امام آن زمان امتناع کرد.

وی ادامه داد: از مصادیق بارز این انتخاب اشتباه اولویت می توان به انتخاب طارمه و عمر بن سعد اشاره کرد، اگرچه طارمه همراه امام حسین علیه السلام وارد کربلا شد اما در کاروان سیدالشهدا ماندگار شد. برای رساندن غذا به خاندانش و عمر بن سعدی که امام حسین (ع) را دوست داشت و امام بارها در کربلا با او صحبت کرد و چون اولویت اولش حکومت ری بود، جبهه باطل را انتخاب کرد. از سوی دیگر، شمر بن ذوالجوشان در روز تاسوعا امانت نامه ای برای حضرت عباس علیه السلام آورد، اما او حتی به شمر پاسخ نداد، زیرا او در اولویت اول قرار گرفته بود. امام زمانش.

محمدی خاطرنشان کرد: اگر منبرهای حسینی اولویت زمان را به مردم نشان ندهد و مردم ندانند در کجای تاریخ هستند در پیچ و خم آخرالزمان گم می شوند، پس اگر امروز اولویت اول ما یاری به حضرت مهدی فاطمه(س) نیست. (ع) همانطور که در مورد عمر بن سعد و طرمه و عبیدالله بن حر جعفی قضاوت کردیم و آیندگان نیز ما را قضاوت خواهند کرد.


هر چه پاک است، خدا تحمل می کند/ قدم به قدم کربلا معرف بندگی و بندگی است.

وی با اشاره به اینکه خواست خدا این بود که حادثه عظیم کربلا و خون شهدا علیرغم برنامه ریزی هایی که در طول تاریخ انجام شده است، ثابت بماند، گفت: هر آنچه سنت الهی، مخلوق خداوند و اراده خالص خداوند است، باقی بماند. بنابراین در کربلا هر قدمی نشانه بندگی و بندگی است، پس همانطور که تاریخ نشان داده است، اگر چیزی درست باشد، حتی اگر حدود 300 سال و 10 نسل در زمین کربلا گندم بکارند، ندارند. خبر امام حسین (علیه السلام) و واقعه کربلا سالیان دراز خواهد بود و اگر هم بگذرد حق پیروز میدان است.


نقش بی بدیل «تبیین جهاد» در پایداری نهضت سیدالشهدا

این ذاکر گیلانی نکته مهم ماندگاری نهضت سیدالشهدا و کربلا را نقش لاینفک جهاد تبیینی حضرت زینب(س) و حضرت سجاد(علیه السلام) می داند و بیان می کند: خطبه های حضرت شهدا سلام الله علیها. بر او در کوفه و شام مردم را به گریه انداخت و پیامبر فرمود اگر برای ما گریه کنی پس چه کسی ما را کشت؟ این روشنگری به سیدالشهداء در جهاد شرح حضرت زینب (س) و سپس حضرت سجاد (علیه السلام) و امام باقر (علیه السلام) و امام صادق (علیه السلام) کربلا را آخرین و از آنجایی که این سرزمین مربوط به طبیعت انسانیت و مردم آنها ذاتاً عدالت خواه هستند و همراهی این جریان با فطرت مردم، مردم را به مخالفت با این حرکت واداشت به گونه ای که حتی در زمانی که حکومت اجازه برگزاری مراسم عزاداری را صادر نمی کرد، مردم و علما از این حرکت حمایت کردند.

وی با تاکید بر اینکه در عین حال که فرهنگ و گفتمان حاکم بر جامعه گفتمان محرم و صفر و اندیشه حاکم بر مردم نیز بر اساس اندیشه محرم و صفر است، ثمره این تفکر را در کنش اجتماعی می توان دید، خاطرنشان کرد: ما مگر ما علی کوفه نیستیم.» مردم «رها کن» مخالف رهبر معظم انقلاب برخاسته از اندیشه و اندیشه محرم و نوله هستند. وقتی مشکلات اجتماعی باعث التهاب و ناآرامی در جامعه می شود، این ذهنیت ایجاد می شود که مردم هیچ دلبستگی به دین ندارند، اما ثمره تفکر مذکور در موقعیت های تاریخی متجلی می شود.


همه مردم ما عاشق فرهنگ سیدالشهدا و محرم و صفر هستند

محمدی با اشاره به مراسم شهید سلیمانی و اینکه همه مردم حتی کسانی که ظاهراً پوشش اسلامی نداشتند، از دستانشان تا انگشتر بریده شده، سوخته و قطعه قطعه شدند و عصر جمعه در روضه به خاک سپرده شدند. کربلایی خوانی بیانات رهبر انقلاب در خصوص برگزاری عید غدیر خم را برجسته کرد و تصریح کرد: همانطور که رهبر انقلاب می فرمایند مردم دین را دوست دارند و ما جلوه های دینی زیادی داریم مانند جشن عید غدیر. که ممکن است برخی از آنها تجلی نداشته باشد اما در کوچه و خیابان دیده می شود و به همین دلیل همه مردم ما عاشق فرهنگ سیدالشهدا و محرم و صفر هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید