منتظر تصمیم نهایی سازمان محیط زیست برای احداث پتروشیمی هستیم


ساعت: 09:44
تاریخ انتشار: 91/01/29
کد خبر: 1822756

سیدمحمود حسینی پور بابیان اینکه منتظر نظر نهایی سازمان محیط زیست در مورد ساخت پتروشیمی مازندران هستیم، گفت: آمادگی داریم با دوستان سازمان محیط زیست همکاری کنیم تا در اسرع وقت به نتیجه برسیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بلاغ ، سید محمود حسینی پور یکشنبه شب در دیدار با اساتید دانشگاه در خصوص مسائل زیست محیطی در پتروشیمی امیرآباد، با تبریک میلاد امام حسن محتبی و تاکید بر اهمیت اشتغالزایی در استان مازندران، اظهار داشت: در لبه پرتگاه هستیم. منطقه تغییر بزرگ با توجه به اینکه اتفاقات مهمی در همسایگی کشورمان در حال وقوع است و از آنجایی که استان مازندران با چند کشور مهم مرز آبی دارد و در کریدور شمال به جنوب قرار دارد، نیازمند سنجش های متفاوت ژئوپلیتیک، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی هستیم. فعال.
وی بیان کرد: دانشگاهیان ما باید با دانش جدید منطقه مشکلات مردم را به صورت علمی تبیین کنند تا همزمان با توسعه کلی که در روستا به دنبال آن هستیم، فرهنگ عمومی مردم رشد کرده و با تحولات روز همسو شود.
استاندار مازندران با بیان اینکه هوش از تخصص های دانشگاهی است، گفت: اینجا محل بحث های تخصصی در محافل تخصصی است. مخاطبان بحث های تخصصی محافل علمی هستند و به نظر می رسد این صدا باید به گوش محافل علمی برسد. محیط‌ها و دانشگاه‌ها درست را تغییر دهید و هرکس در مورد جایگاه خود وارد بحث شود.
این مقام مسئول افزود: با حساس شدن این موضوع در فضای مجازی به نظر می رسد حقایق در پشت ابرهای آلوده ای که در حال شکل گیری هستند پنهان شده و مردم نتوانند واقعیت را ببینند، بنابراین توصیه من این است که پژوهشگران توسعه استان را در اولویت قرار دهند. در اولویت های پژوهشی خود. «و هم از حاکمیت قوه مجریه و هم از شناخت افکار عمومی حمایت کنند.
وی گفت: حفاظت از محیط زیست باید مورد توجه همه قرار گیرد. در این راستا حرکت در مسیر درست و دوری از تضادها را ضروری می دانیم.»
حسینی پور گفت: استان نیاز به توسعه همه جانبه دارد و در این زمینه تردیدی نداریم اما معتقدیم این توسعه باید با کاربرد زیست محیطی در استان انجام شود و همه شاخص های زیست محیطی رعایت شود.
استاندار مازندران ادامه داد: البته تصمیمات زیست محیطی در استان مازندران باید تبعات اقتصادی هم داشته باشد. یعنی ما نمی توانیم محیط را فدای توسعه اقتصادی کنیم یا برعکس. بلکه هر دو لازم است و باید با هم در نظر گرفته شوند.
حسینی پور بر اهمیت نقش سازمان های مردم نهاد در حفاظت از محیط زیست تاکید کرد و گفت: این تشکل ها به عنوان نهادهای بی طرف و سازمان های مردم نهاد به شرط عدم تأثیرپذیری از جریانات سیاسی می توانند به ارتقای کیفیت محیط زیست کمک کنند.
وی ادامه داد: جریان های معیوب به دنبال استفاده از NGO ها برای رسیدن به اهداف خود هستند.
استاندار مازندران با تاکید بر اینکه از سازمان های مردم نهادی که در جریان سیاسی نیستند حمایت می کنیم، چرا که بسیاری از سازمان های مردم نهاد محیط زیست در استان مازندران ثبت و فعالیت می کنند.
وی با اشاره به اینکه سازمان های مردم نهاد در پاکسازی جنگل و محیط زیست استان خودجوش و پیشگام هستند، گفت: در مدتی که در استان هستیم فراخوانی برای دفع زباله در استان اعلام کردیم و از همه دستگاه های مسئول خواستیم. ما نمی خواستیم عضو شویم، سازمان های مردم نهاد بودند، اما خود سازمان های مردم نهاد فراخوان ما را شنیدند و به عنوان رئیس دستگاه های مسئول عمل کردند.
نماینده عالی دولت مازندران با اشاره به اهمیت جهانی جنگل‌های مازندران تاکید کرد: حفاظت از این جنگل‌ها به عنوان یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های زیست‌محیطی مازندران ضروری است و در این حوزه حرکت خواهیم کرد و همه صنایع در حال توسعه را تضمین خواهیم کرد. . به منظور رعایت استانداردهای زیست محیطی ایجاد شده است. به همین دلیل است که حفاظت از محیط زیست را امری حیاتی و موضوع حاکمیت خود می دانیم.
استاندار مازندران گفت: طبیعت مازندران، گنجینه ملی ایران است و ما وظیفه داریم از این گنجینه ملی به خوبی حفاظت کنیم و از هیچ فرد و گروهی در هیچ جایگاهی تعارف نمی کنیم.
وی گفت: هرکس بخواهد به طبیعت آسیب برساند به شدت با او برخورد می شود. به گفته مقام معظم رهبری معتقدیم هر پروژه ای باید در محیط زیست تاثیر داشته باشد.
حسینی پور با اشاره به پروژه پتروشیمی مازندران گفت: در این راستا تحقیقات زیست محیطی از دو سال پیش آغاز شد و این ماموریت در سطح ملی توسط سازمان محیط زیست کشور انجام شد و مجوزهای اولیه صادر شد. اما برای تکمیل ارزیابی های نهایی، مقرر شد پتروشیمی با توجه به الزامات تعیین شده از سوی سازمان محیط زیست، برنامه ریزی و پیش بینی های زیست محیطی لازم را انجام دهد.
وی افزود: این آخرین تصمیمی بود که توسط دو معاون محیط زیست و ستاد کل استان اتخاذ شد و مقرر شد زمین را واگذار و عملیات اجرایی آن آغاز شود و در طول اجرای پروژه، سازمان محیط زیست نیز در اختیار داشته باشد. حداکثر نظارت بر این پروژه
استاندار مازندران افزود: با افتتاح این پروژه بحث هایی در فضای مجازی مطرح شده و شاهد واکنش هایی از سوی گروه ها بوده ایم، البته این نیز طبیعی است. وقتی یک پروژه سخت اقتصادی در یک منطقه پس از سال ها اجرا می شود، موافقان و مخالفانی پیدا می کند. کسانی هستند که منافعی دارند و به اشکال مختلف می آیند و مخالفت می کنند و این اتفاق در این پروژه افتاده و حوزه محیط زیست در حال فعال شدن است.
حسینی پور ادامه داد: با ورود برخی چهره‌های اجتماعی به این موضوع، رئیس‌جمهور دستور توقف این پروژه را برای تحقیقات بیشتر محیط‌زیست به دستور سازمان محیط‌زیست و وزارت کشور صادر کرد و پس از بررسی گزارش‌های خود را ارائه کردند.
وی افزود: نگاه ما این است که هم به محیط زیست و هم به معضل بیکاری نگاه کنیم و گروه های فعال در محیط زیست استان باید بدانند که کنترل آلودگی بیش از گذشته و به بهانه حفظ محیط زیست است. ما نمی توانیم جلوی ورود توسعه را به روستا بگیریم.
استاندار مازندران با بیان اینکه بیش از 90 درصد درآمد استان از محل مالیات است، گفت: تا کی می توانیم به حوزه مالیاتی فشار بیاوریم؟ به همین دلیل معتقدیم باید در عین حال نگاه کل نگر داشته باشیم و ضمن حفظ محیط زیست به فکر اقتصاد استان هم باشیم.
حسینی پور گفت: رئیس جمهور در سفر به استان مازندران از نزدیک واقعیت ها را دید و از اینکه از فرصت های بی شمار استان استفاده نمی شود بسیار ناراحت شد.
وی بیان کرد: وظیفه ما مسئولان است که با توجه به افزایش جمعیت استان سازوکارهایی را برای توسعه صنعتی استان فراهم کنیم.
حسینی پور افزود: استان مازندران به دلیل آب و محیط زیست در حال حاضر در حال مهاجرت است و تعداد زیادی مهاجر از استان های دیگر به این استان می آیند و این جمعیت در حوزه های مختلف نیاز دارند و باید برای همه این نیازها برنامه ریزی داشته باشیم.
استاندار مازندران ادامه داد: با این تفاسیر پتروشیمی مازندران باید بر اساس ضوابط و اصول قانونی نهادهای مسئول از جمله سازمان محیط زیست تاسیس شود و مجوزهای لازم در این زمینه اخذ شود.
وی بابیان اینکه منتظر نظر نهایی سازمان محیط زیست هستیم، گفت: آمادگی داریم با دوستان سازمان محیط زیست همکاری کنیم تا در اسرع وقت به نتیجه برسیم.
حسینی پور گفت: برخلاف برخی اخبار جعلی که برخی جریان ها و گروه ها در داخل کشور و برخی مخالفان خارج از کشور برای سیاسی جلوه دادن موضوع منتشر می کنند؛ ضمناً این یک سؤال طبیعی و عادی است و در حوزه خود در حال بررسی است.
استاندار مازندران از مردم مازندران به ویژه مردم منطقه ای که این پتروشیمی در آن احداث می شود خواست با درایت و خویشتن داری رفتار کنند تا تحقیقات کارشناسی از مسیر اصلی خود خارج نشود.
وی در پایان اطمینان داد که در عرصه نقض حقوق بشر در تمامی عرصه ها با قدرت می ایستد و هر سرمایه گذار که بخواهد در این استان سرمایه گذاری کند، زمینه ساز این مهم خواهد بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید