مهمترین عامل رقیق شدن خون چیست؟

مهمترین عامل رقیق شدن خون چیست؟

اگر تعداد پلاکت ها در خون کاهش یابد، به این حالت “ترومبوسیتوپنی” یا به اصطلاح “رقیق شدن خون” می گویند.

شمارش طبیعی پلاکت بین 150000 تا 450000 ماده مغذی در هر میکرولیتر خون است. هر چیزی کمتر از 150000 پلاکت در میکرولیتر خون نازک محسوب می شود.

چه چیزی باعث کاهش تعداد پلاکت می شود؟

مواردی وجود دارد که می تواند منجر به کاهش سطح پلاکت شود. به عنوان مثال، مغز استخوان یک فرد ممکن است پلاکت کافی نداشته باشد یا برعکس، ممکن است تعداد زیادی پلاکت تولید کند، اما مدت زیادی در بدن دوام نمی آورند.

● دلایل دیگر

سطوح پلاکت می تواند به دلایل مختلفی کاهش یابد، از جمله:

مهمترین عامل رقیق شدن خون چیست؟

○ بارداری

○ مشکلات سیستم ایمنی

○ عفونت

○ جراحی

○ سرطان
● چگونه علائم و نشانه ها را شناسایی کنیم؟

اگر فردی ترومبوسیتوپنی خفیف داشته باشد، ممکن است علائم قابل توجهی وجود نداشته باشد، و این وضعیت اغلب در طول آزمایش خون معمولی که نتایج آزمایشگاهی سطح پایین پلاکت ها را نشان می دهد، دیده می شود.

علائم واضح تر رقیق شدن خون، تغییرات در خونریزی خارجی است. پلاکت ها به لخته شدن خون کمک می کنند تا با هم مخلوط شوند و از آسیب ناشی از خونریزی بیش از حد جلوگیری کنند.

حتما متوجه شده اید که وقتی بریدگی ایجاد می کنید، خونریزی به سرعت متوقف می شود و زخم شروع به بهبود می کند، این روند لخته شدن خون سالم است.

اگر خونریزی برای همان نوع بریدگی بیشتر از حد معمول ادامه یابد، ممکن است ناشی از ترومبوسیتوپنی باشد. همین امر در مورد خونریزی هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن نیز صدق می کند. سایر علائم خون نادر شامل خونریزی بینی و جریان غیر طبیعی قاعدگی است. ترومبوسیتوپنی نیز می تواند باعث کبودی شود. یک برآمدگی کوچک می تواند باعث خونریزی عروق خونی کوچک زیر پوست شود که می تواند منجر به “پورپورا” یا لکه های قرمز روی پوست شود که کبودی های کوچک بنفش، قرمز یا قهوه ای است. این کبودی ها اغلب می توانند به راحتی ایجاد شوند.

یکی دیگر از علائم ترومبوسیتوپنی پتشی است که باعث ایجاد لکه های کوچک قرمز یا بنفش روی پوست می شود.

دیدگاهتان را بنویسید