مواجهه با دین در لباس دین در عصر امام دوم شیعیان


ساعت: 14:59
تاریخ ارسال: 1301/06/13
کد خبر: 1895013

حجت الاسلام والمسلمین دهقان گفت: زمانی که پیامبر (ص) نهضت اسلامی را شروع کرد، کسانی که در مقابل ایشان ایستادند، ادعای دینداری نکردند، اما در زمان امام حسن (ع) بودند. افرادی که ادعای دینداری داشتند اما به دین تعلق نداشتند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام و المسلمین دهقان کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با جهانبین نیوز; وی گفت: امام حسن مجتبی (علیه السلام) مدتی با پیامبر و مدتی طولانی با حضرت علی (ع) زندگی کرد و از این باغ های علم و دانش و شور و ادب بهره فراوان برد.


وی با بیان اینکه دوران امام حسن (ع) از نظر سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دوران متفاوتی بود، گفت: در جاهایی حرکت آنها را کند کنید.


دهقان یادآور شد: این جریان مخالف در زمان امام حسن(ع) ایجاد نشد و ریشه در زمان پیامبر(ص) دارد، اما در آن زمان توانست خود را نشان دهد.


این کارشناس مذهبی تاکید کرد: اگر بخواهیم از ملاحظات دینی فاصله بگیریم و صرفا به شواهد تاریخی تکیه کنیم، شاید بتوان ادعا کرد که این نهضت حتی در دوران اسلامی ایجاد نشد، بلکه ادامه حرکتی بود که قبل از نهضت وجود داشت. از پیامبر (ص).


وی افزود: مقابله با این گرایش انحرافی نیاز به یک فرد توانمند دارد، بنابراین آنچه توانست تا حدودی مانع این حرکت شود و راه رسیدن به اهداف آن را ببندد حضور امام حسن (ع) و حرکت صلح طلبانه ایشان بود.


دهقان می گوید: ابوسفیان به دنبال ریشه کنی اسلام بود و در فکر تشکیل حکومتی بود که بنی امیه می خواستند، اما امام حسن (ع) با صلح خود نقشه ابوسفیان را خنثی کرد و اگرچه حکومت از دست اهل بیت (علیهم السلام) خارج شد. .ص) در نگاه اول نتوانستند بر تخت خلافت بنشینند، اما توانستند اصل اسلام را حفظ کنند.


این کارشناس مذهبی ادامه داد: آرامش عوامل خاص خود را دارد و در زمان امام حسن (ع) چاره ای جز صلح برای امام نبود زیرا در آن زمان اصلا امکان شهادت وجود نداشت. کتابچه راهنما که ترجمه و چاپ شد ثابت کرد که در این دوره جایی برای شهادت نبود، زیرا هر کشتاری شهادت نیست و این امر در شرایط خاصی پذیرفته می شود.


وی بیان کرد: برای کشته شدن در زمان امام حسن(ع) شرایط لازم وجود نداشت تا به آن شهادت گفته شود.


دهقان با اشاره به شرایط پس از صلح امام حسن (ع) افزود: امام حسن (ع) در این مدت تدبیر هوشمندانه ای کردند و تدبیر هوشمندانه ای کردند تا اسلام و نهضت اسلامی وارد مجرای آلوده ای نشوند. عنوان خلافت و در واقع هنر امام حسن (علیه السلام) بود که باعث شد جریان اولیه اسلام در جهت دیگری ادامه یابد که در ادبیات سیاسی آن را نهضت می نامند.


این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: در واقع آغاز اسلام با نهضت بود، در زمان پیامبر(ص)، امام علی(ع) و بخشی از دوران امام حسن(ع) به حکومت تبدیل شد. و دوباره با وجود موانعی که در مقابل حکومت اسلامی قرار داشت، شکل گرفت و دوباره به جنبش تبدیل شد.


وی یادآور شد: این در حالی است که امام حسن (علیه السلام) کار سخت تری در پیش داشت زیرا زمانی که پیامبر (ص) نهضت اسلامی را شروع کرد، کسانی که در مقابل ایشان ایستادند ادعا نکردند که دیندار هستند، اما در زمان امام حسن (علیه السلام) افرادی بودند که لباس مذهبی می پوشیدند در حالی که مذهبی نبودند.


دهقان با اشاره به اینکه سختی ائمه در این بود که مخالفان به نام اسلام علیه آنها قیام کردند و یادآور شد: اگر به زندگی ائمه نگاه کنیم می بینیم که این بزرگواران تلاش کردند این حرکت را تبدیل به یک جریان اسلامی کنند. دولت اما شرایط فراهم نشد.


این کارشناس مذهبی تاکید کرد: امام حسن(ع) شرایطی را فراهم کردند تا مردم آن عصر اصالت اسلام و جرقه های اصیل اسلام را که در بین عقاید مختلف پراکنده بود، بشناسند و اشتباه نکنند.


وی خاطرنشان کرد: دلیل اینکه در دین به فکر، تعقل و تفکر بسیار سفارش شده است، این است که بتوان حق را از باطل تشخیص داد و جریان اصلی سلام را شناخت و به بیراهه نرفت.


دهقان با اشاره به اینکه امت اسلامی در تمام اعصار که چیزی جز جریانی به نام خلافت بر آن حاکم نبوده است، باید زمینه تبدیل آن خلافت به حکومت واقعی اسلامی را فراهم کند، گفت: البته جمهوری سلامیس. که امروز در ایران حاکم است، زمینه ساز تحقق این حکومت خواهد بود و اگر بخواهیم در حکومت امام زمان (عج) نقش آفرینی کنیم، باید در تقویت نظامی که مقدمه ای برای حکومت است بکوشیم. امام زمان (عج) در این راه در ظهور نقش داشته باشد.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید