مواد اولیه آرام گرفت / بلوط ها یکی یکی خاکستر شدند + عکس


ساعت: 12:12
تاریخ انتشار: 06/04/1401
کد خبر: 1892674

اگر عزم جدی ملی برای حفظ جنگل های زاگرس وجود نداشته باشد، در آینده ای نه چندان دور موزه طبیعی تخریب محیط زیست در زاگرس ایجاد می شود که می توان در آن تماشا کرد و گریست!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح زاگرس ; بخش قابل توجهی از جنگل‌های «منطقه حفاظت‌شده حامی» طی چند روز گذشته در شعله‌های آتش قرمز قرار گرفته و به دلیل نبود تجهیزات تخصصی اطفای حریق تبدیل به خاکستر شده است. با وجود اینکه این آتش سوزی مهار شده است، اما اورژانس با توجه به وضعیت موجود همچنان در حالت آماده باش هستند.


tn 5 2 0 خبر خاکستری

با این حال آتش سوزی جنگل ها و مراتع منطقه زاگرس یکی از بزرگترین دغدغه های دوستداران طبیعت است و اگرچه سرانجام این آتش سوزی ها با تلاش انسان ها و محیط بانان مهار شد، اما بی شک پایان تلخ آن تخریب محیط زیست و طبیعت است. منابع کشور ما اگرچه تحقیقات نشان می دهد که خطای انسانی و سهل انگاری مردم عامل اصلی آتش سوزی در عرصه های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد بوده و به گفته کارشناسان تجربه دردناکی را برای جنگل های این دیار کهن رقم زده است.

در نتیجه هر ساله بخش بزرگی از جنگل‌های کهگیلویه و بویار احمد به‌ویژه بلوط‌های زاگرس به دلیل کمبود امکانات، نیروی انسانی متخصص و تجهیزات پیشرفته آتش‌نشانی تبدیل به خاکستر می‌شود که هیچ‌گاه تکمیل نمی‌شود.


tn 5 5 خبر خاکستری

اگرچه کارشناسان بر این باورند که آتش سوزی در همه کشورها رخ می دهد، کشورهای پیشرفته با ایجاد ناوگان های پیشرفته و کنترل سریع آتش سوزی به گونه ای که کمترین خسارت را به همراه داشته باشد، اما در کشور ما به دلیل نبود سیستم نظارت و کنترل بلادرنگ و متخصص نیروی انسانی و همچنین وسایل اولیه و قدیمی اطفای حریق، خسارات ناشی از آتش سوزی بسیار زیاد و به نوعی جبران ناپذیر است.

به گفته کارشناسان، جابجایی نیرو در مناطق صعب العبور و شیب دار با روش های مرسوم امکان پذیر نیست و نیروهای آتش نشانی باید با کمک بالگرد جابجا شوند، در کشور تعداد بسیار محدودی وجود دارد و هلیکوپترها آن طور که هستند مناسب نیستند. مخزن سوخت مناسبی ندارند و آب را حمل می کنند و عمدتاً برای حرکت استفاده می شوند.


tn 5 1 0 خبر خاکستری

این در حالی است که حجت الاسلام صفایی امام جمعه موقت گچساران در بخشی از خطبه های نماز جمعه امسال به معضل آتش سوزی جنگل های استان اشاره کرد و گفت: با فصل خشکسالی مواجه هستیم و از این پس مسئولان امر باید در نظر داشت که مشکل آتش سوزی در جنگل های استان دوباره بروز پیدا نکند و اقدامات لازم از سوی متولیان امر انجام شود تا تا سال گذشته زنده یاد «البرز زارعی» قربانی نشویم. زندگی او برای حفاظت از طبیعت

حجت الاسلام صفایی در ادامه افزود: اگر هر ساله بخشی از منابع طبیعی، عرصه های جانوری و پرندگان بسوزد، در آینده شاهد بیابانی برهوت در این منطقه خواهیم بود، مسئولان باید فکری کنند و چاره ای بیندیشند. برنامه رو انجام بده باید چاره ای بیندیشیم تجهیزات و تجهیزات لازم داریم و نگذاریم جنگل چند روز بسوزد و بعد بخواهیم مثلا هلیکوپتر از تهران بیاید یا اصلا نیاید!


tn 5 4 خبر خاکستری

این در حالی است که امسال نسبت به سال های گذشته کمتر شاهد آتش سوزی در جنگل های استان بوده ایم، هرچند تجربه آتش سوزی های گذشته نشان داده است که کمبود نیروهای متخصص، کمبود تجهیزات اولیه آتش نشانی، کمبود بودجه و مهمتر از آن فقدان نگاه راهبردی به منابع طبیعی یکی از مهمترین نقاط ضعف مدیریت بحران آتش سوزی است که در آینده مورد بررسی جدی قرار می گیرد.

با این توضیحات مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری در خصوص آتش سوزی منطقه حفاظت شده حامی نیز گفت: با تلاش امدادگران و نیروهای مردمی پس از 4 روز شعله های آتش در ارتفاعات حامی شهرستان های باشت و گچسر خاموش شد. .


tn 5 3 خبر خاکستری

نیک روز افزود: آتش سوزی که از ساعت 16 دوشنبه 31 مردادماه در این شهرک آغاز شده بود بامداد امروز پنجشنبه مهار شد، هرچند وزش باد شدید و عبور سخت از منطقه عملیات مهار آتش در این منطقه را به تاخیر انداخت.

وی ادامه داد: 50 پرواز توسط بالگردهای شرکت نفت و گاز گچساران و هلال احمر برای انتقال نیروها به ارتفاعات حامی انجام شد.

مدیرکل محیط زیست استان نیز در این خصوص گفت: با پایان یافتن آتش، پایش منطقه آغاز شد زیرا به دلیل وجود آتش در زیر خاکستر و ریزش کنده های آتش در پایین دست، احتمال وقوع آتش سوزی وجود دارد. آتش در حال شعله ور شدن


tn 5 6 خبر خاکستری

جاودان خرد ادامه داد: نیروهای نظارتی در قالب تیم های 3 نفره در مناطق پرخطر حضور دارند به همین منظور بررسی دقیق میزان خسارت و وسعت آتش سوزی آغاز شده و به زودی گزارش آن اعلام می شود، البته نیروهای مانیتورینگ و خنک کننده در ماه های آینده در دسترس خواهند بود 48 ساعت. در منطقه حضور دارند.

بنابراین برای حفظ جنگل های زاگرس باید یک برنامه علمی و کارشناسی دقیق و فوری ارائه شود، زاگرس یک مشکل منطقه ای نیست، بلکه یک چالش ملی و فراملی است و برای حل آن باید نهادها در سطح ملی در گیر شدن. و کمک سازمان های بین المللی ذیربط فرهنگ سازی و آموزش روستاییان یک نیاز ضروری و اساسی است که باید به آن عمل شود. اصلاح و تدوین چارت سازمانی نهادهای مؤثر از جمله منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، محیط زیست، جنگلداری، آتش نشانی، نیروی انتظامی و غیره. اقدام موثری در این راستا خواهد بود.


tn 5 7 خبر خاکستری

تاکنون نزدیک به دو میلیون هکتار از شش میلیون هکتار مساحت جنگلی یعنی نزدیک به یک سوم زاگرس از بین رفته است و این تخریب با شدت زیادی در حال گسترش است و اگر عزم جدی ملی برای حفظ زاگرس وجود نداشته باشد، در در آینده ای نه چندان دور، موزه ای طبیعی از آثار خشکسالی و تخریب محیط زیست در زاگرس قابل مشاهده خواهد بود، جایی که می توانی تماشا کنی و گریه کنی. وضعیت بلوط های کهنسال زاگرس خوب نیست و می میرند و خاکستر می شوند، تاریخ چگونه درباره ما و آینده ما قضاوت خواهد کرد؟!

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید