خاکستر نیشکر 32 ساله یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا در اهواز است

در این چند روز جدال گرد و غبار خوزستان، دود و خاکستر آتش زدن مزارع نیشکر حوض بالا، قوز دیگری بود که مردم را در این شرایط کرونری نفس نفس زد و محیط اهواز را به تلی از خاکستر تبدیل کرد. .

در هر منطقه از اهواز که قدم بزنید، خاکستر نیشکر را خواهید دید که به تهدیدی برای محیط زیست و سلامت شهروندان تبدیل شده است.

خاکستر و دود ناشی از آتش گرفتن مزارع نیشکر از شب گذشته بسیاری از مناطق اهواز را آلوده و تحت تاثیر قرار داده است. خاکستر و دود ناشی از آتش زدن مزارع آلودگی هوای شهر را دوچندان کرد و به سلامت مردم آسیب زد.

سال‌هاست که همین‌طور بوده، در اوایل منشأ این دود و خاکستر برای همگان مطرح بود، اما اکنون کمتر کسی می‌داند که آتش زدن مزارع نیشکر اهواز و برخی شهرهای خوزستان را در چنین وضعیتی قرار داده است. دولت.

باگاس یکی از محصولات جانبی نیشکر است که حدود 20 تا 30 درصد وزن آن را تشکیل می دهد. این محصول یک بقایای الیافی به جا مانده از استخراج شکر است که به صورت تکه های کوچک چوب و به رنگ زرد کاهی می باشد.

میانگین تولید نیشکر در هکتار حدود صد تن است و بر اساس تجربیات به دست آمده در خوزستان پس از استخراج شربت نیشکر، حدود 32 تن باگاس با رطوبت حدود 50 درصد در هکتار به دست می آید.

باگاس در تولید نئوپان، تخته های نیمه فشرده، کاغذ، الکل، اسید سیتریک استفاده می شود. از باگاس برای فرآوری خوراک دام نیز استفاده می شود.

متاسفانه به جای استفاده از صنایع جانبی برای استفاده بهینه از این ضایعات، سوزانده می شود. باعث بیماری های تنفسی و ریوی می شود.

زمانی که طرح تأسیس شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در سال 1348 به تصویب هیئت وزیران رسید، علاوه بر توسعه کشت و صنعت نیشکر، تصمیم به ایجاد 7 شرکت تابعه جهت استفاده از اسفنج کمکی گرفته شد. باقی مانده از نیشکر؛ چیزی که به عنوان طرح روی کاغذ می ماند.

سوزاندن مزارع و کاه ممنوع است

بر اساس ماده 9 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست و ماده 2 قانون پیشگیری از آلودگی هوا، سوزاندن مزارع و کاه و کلش ممنوع است.

علیرغم اینکه مسئولان خوزستان هر ساله آتش‌سوزی مزارع را ممنوع می‌کنند، شرکت توسعه نیشکر به تعهد خود مبنی بر «برداشت سبز» محصولات نیشکر با استفاده از دستگاه عمل نکرده است.

از سوی دیگر طرح جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهر اهواز سوزاندن مزارع نیشکر و ضایعات آنها را یکی از عوامل اصلی آلودگی هوای این کلانشهر می داند.

بر اساس این طرح که در سال 90 به تصویب رسید، وزارت جهاد کشاورزی با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت و سایر دستگاه های ذیربط در نظر دارد از اوایل سال 91 برای بهره گیری از دستاوردهای جدید و فناوری های نوین پسماند برنامه ریزی کند. سوزاندن ممنوعیت کشاورزی در مزارع نیشکر.

بسیاری از کارشناسان مهم ترین مشکلات زیست محیطی را آتش سوزی مزارع، آلودگی هوا می دانند و معتقدند: انتشار دی اکسید کربن و تشدید گازهای گلخانه ای، تخریب بافت خاک، کاهش رطوبت خاک و متعاقب آن از بین رفتن محصولات زراعی، از بین رفتن موجودات زنده گیاهان به ویژه کرم خاکی فرسایش شدید خاک، کاهش حاصلخیزی خاک و کاهش تحمل محصول به آفات، بیماری ها و خشکسالی و از بین رفتن زیستگاه پرندگان از جمله آسیب های ناشی از سوزاندن مزارع نیشکر است.

به گفته کارشناسان محیط زیست و بهداشت، سوختن برگ و ساقه درختان و گیاهان مانند سوزاندن نیشکر و مزارع کشاورزی باعث آلودگی هوا با آلاینده هایی مانند CO، CO2، CO2، NOX، SO2 و هیدروکربن ها می شود.

سید محمد علوی گفت: متأسفانه سوزاندن زباله در مزارع نیشکر پدیده و عادت زشتی است که سالهاست گریبان مردم منطقه و گسترش مزارع نیشکر و صنایع جانبی آن را گرفته و سلامتی آنها را به خطر می اندازد.

علیرغم اینکه رسانه ها در 30 سال گذشته بارها و بارها به این آلودگی زیست محیطی پرداخته اند، چرا با وجود اینکه نیشکر همچنان صنعتی آلوده کننده محیط زیست خوزستان است، هیچ برخورد قانونی جدی از سوی مراجع ذی صلاح نمی شود. هیچ اقدامات اساسی وجود ندارد؟ آیا برخورد قانونی با بارش خاکستر نی وجود ندارد؟ سوال بی جواب است…

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید