مواضع اخیر رهبران چین، کره و عراق نشان می دهد که نظر آنها این است که ایران در موقعیت ضعیفی قرار دارد

مواضع اخیر رهبران چین، کره و عراق نشان می دهد که نظر آنها این است که ایران در موقعیت ضعیفی قرار دارد

در هفته های اخیر، اظهاراتی علیه ایران از سوی مقامات چین، کره جنوبی و عراق شنیده شده است. یک کارشناس سیاست خارجی می گوید این مواضع نشان می دهد که آنها شرایط را برای حمله به منافع ایران و یا حداقل نادیده گرفتن منافع ایران درست می دیدند.

حسن بهشتی پور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دلیل این گونه مواضع علیه ایران چیست و آیا واکنش ایران مناسب بوده است، گفت: واکنش های ما بخشی اعلامی و بخشی عملی است. یعنی یک سری اقدامات را بدون اعلام انجام می دهند، بنابراین نمی توانم در این زمینه قضاوت دقیقی داشته باشم. اما مسائلی که در حال رخ دادن است، مانند مواضع روسای جمهور چین و کره جنوبی یا نخست وزیر عراق، همه نشان می دهد که آنها شرایط را برای حمله به منافع ایران یا حداقل نادیده گرفتن منافع ایران مناسب یافته اند.

وی ادامه داد: این یا بر اساس ارزیابی اشتباهی است که از وضعیت ما دارند یا اینکه ایران در موقعیت ضعیفی قرار دارد یا اینکه می‌خواهند به جریان بین‌المللی که علیه ایران راه‌اندازی شده است بپیوندند. “

بهشتی پور درباره روندی که علیه ایران شروع شده است، گفت: متأسفانه یک جریان بین المللی علیه ایران شروع شده و این افراد دقیقاً در همین راستا کار می کنند. اگرچه می گوییم در موضع قدرت هستیم، اما حداقل ارزیابی آنها نشان می دهد که ایران را در موضع ضعف می بینند. به همین دلیل منافع ایران را نادیده می گیرند و به راحتی مسائلی را مطرح می کنند که با منافع ایران در تضاد است».

دیدگاهتان را بنویسید