موجی از اعتراضات به گرانی و ناکارآمدی کابینه رئیسی، صبر مردم و حامیان دولت را سرازیر کرد.

موجی از اعتراضات به گرانی و ناکارآمدی کابینه رئیسی، صبر مردم و حامیان دولت را سرازیر کرد.

روز جدید : وضعیت بد اقتصادی در ماه های اخیر نه تنها باعث گلایه منتقدان دولت شده، بلکه خشم برخی حامیان دولت را نیز برانگیخته است. به حدی که آشکارا اعتراض می کنند و عواقب این افزایش ها را به دولت گوشزد می کنند.

خودرو گران شد، نان گران شد، لبنیات گران شد، ماکارونی گران شد، افتو گران شد، مسکن گران شد و . .. این روزها هر روز در طول چندین ماه از عمر رئیس دولت اصولاً و واکنش رئیس دولت و کارمندان دولت جالبتر است; «یارانه می دهیم»، «دولت معنوی مقصر است»، «من دستور می دهم که …» و ….

اوضاع به قدری ترسناک و غیرقابل پیش بینی شد که حتی حامیان سرسخت دولت هم گلایه کردند و صدایشان را بلند کردند، از مقامات حامی دولت گرفته تا همین سیاستمداران اصولگرا و حتی تمجیدهایی که در تمجید از رئیس دولت کوتاهی نکردند. اما علت این بحران اقتصادی چیست؟

و مشکلات از بین رفت …

انتصاب رئیس با نوع تصمیمات و اقدامات هیئت امنا قابل پیش بینی بود و اگرچه انتقادات زیادی از توانایی رئیس جمهور در اداره کشور وجود داشت و دولت متفاوت از مسئولیت وی در قوه قضائیه تلقی می شد، اما این تصمیم به نظر می رسد ابراهیم رویزی بوده است، روحانی و ابراهیم رئیسی شده است. راه حل «مشکلات» پس از آن افتاد

اگرچه رئیس جمهور جدید وعده داد که حرفه ای بودن و شایسته سالاری را در کابینه وارد کند، اما لیست وزیران و معاونان پیشنهادی او نه تنها برای منتقدان دولت، بلکه حتی برای برخی از حامیان وی شوک بزرگی بود. با این حال، رئیس جمهور همان لیست وزرا را به مجلس ارائه کرد و نمایندگان مجلس به جای تلاش برای اصلاح تصمیم رئیس جمهور، در نهایت از نخست وزیر حمایت کردند.

همین نمایندگان مجلس الان از وزرایی که کشیش را با رای بالا پای صندوق ها فرستادند عصبانی و گلایه دارند و محصول عملکرد چند ماهه آنها همین گرانی ها و تکانه های اقتصادی است.

نمایندگان مجلس صدای اعتراض خود را بلند کردند

ناکارآمدی صاحبان قدرت امروز حتی از سوی حامیان رئیس جمهور و اصولگرایان نیز به اثبات رسیده است که انتقادات خود را از این نوع حکومت داری اقتصادی و فشار بر مردم نیز تشدید کرده اند.

روح الله ایزدخواه در واکنش به اظهارات جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر یارانه مردم برای افزایش قیمت آرد نوشت: افزایش قیمت و پرداخت یارانه به نسخه وارداتی حاکمیت اقتصادی.

وی گفت: حذف ارز ترجیحی کار را انجام می دهد. من به آقایان گفتم تورم است. تنها 7 درصد چنین گفته اند. گفتیم تورم از یارانه ها بیشتر می شود. آنها گفتند ارز ترجیحی به هدف خود نرسیده است. گفتیم از اصلاح ساختار تولید شروع کنیم نه اینکه گرانی کنیم. گفتند ارز نداریم. حالا معلوم می شود که ابتدا ارز ترجیحی با تمام مشکلاتش به هدفش زده است. مجبور نبودیم شاهد این قیمت های هنگفت باشیم. دوم اینکه مشکل کمبود ارز از راه های دیگری قابل حل است. سوم، پیش‌بینی‌های دولت برای تورم درست از آب درآمده است.

جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در توئیتی هشداری به نخست وزیر نوشت: آزادسازی قیمت آرد و محاسبه آن به نرخ جهانی در دلا؛ این اشتباه فاحش سران کشورهاست. اگر قرار است مخارج مردم به قیمت های جهانی باشد، درآمد آنها باید جهانی و به دلار باشد، نه واقعی های بیهوده. صبر مردم را امتحان نکنید آستانه تحمل انسان به پایین ترین حد ممکن در سال های اخیر رسیده است.
احمد نادری، یکی دیگر از نمایندگان محافظه‌کار حامی دولت در توییتی نوشت: افزایش عجیب قیمت قدرت حاکم، محرومان و مستضعفان را در بازی بقا شامل می‌شود.

یاسر جبرائیلی از حامیان سرسخت دولت نیز با انتشار عکسی از کتاب دکترین شوک نوشت: برادر عزیز، آقای رئیسی محترم و عزیز ما! التماس می کنم یک هفته سفر نکنید، جلسات معاونت اول را ترک کنید، نقشه را نبینید… این کتاب را بخوانید.

اما در میان صداهای اعتراضی که این روزها از اردوگاه اصولگرایان و طیف موسوم به راست انقلابی شنیده می شود، صدایی از جامعه حامی دولت است.

محمدحسین پویانفر از حامیان برجسته دولت در توییتی نوشت: فقر باید ریشه کن شود یا فقیر!

میثم مطیعی مداح سرشناس نیز با هشتگ #خط اول به انتقاد از سیاست اقتصادی دولت پرداخت و نوشت:

با اینکه دعوت نشدیم…

با افراد ردیف اول صحبت می کردیم، مثل روزه داری، داغ تر، تب دار…

یک قرص نان روی سفره بود و ناگهان تبدیل به هلال ماه شد که دیدن آن از ماه نو سخت تر بود!

سکوت نیمی از منتقدان دولت شکسته شد

انتقاد از وضعیت پرهزینه دوران ریاست جمهوری تنها به حامیان دولت محدود نمی شود، بلکه منتقدان از کسانی انتقاد می کنند که در ابتدای دولت سعی در سکوت داشتند تا آنها نیز سکوت خود را بشکنند.

بادامچی، نماینده سابق مجلس گفت: «مردم دیگر نمی توانند قیمت ها را چند برابر کنند. قیمت ها یکی پس از دیگری نجومی است. کارد برای اکثر مردم به استخوان خواهد رسید و قطار فقر به ایستگاه بخش دیگری از جامعه خواهد رسید.

وی تاکید کرد: کارکنان دولت باید عاقل باشند و افراد متدین و کاردان را به خدمت بگیرند و جذب افراد غیر ماهر با توجه به بحث های اقتصادی که امروز در کشور در حال انجام است شرم آور است و باید بدانند که عملکرد آنها پیامدهای زیانبار و جبران ناپذیری برای جامعه دارد. ” خواهد آورد.

محمدرضا بادامچی با بیان اینکه مردم توان خرید 6 تا 7 برابری قیمت کالاهای اساسی را ندارند و باید به آنها گوشزد شود که ادامه این روند برای جامعه سخت خواهد بود، آقای رئیس جمهور در جریان تبلیغات انتخاباتی که بحث می کند، گفت که این گرانی است. این اتفاق نمی افتد زیرا ما در حال بررسی هستیم و برنامه داریم. امروز هشت ماه از دولت می گذرد و چیزهای معمولی مثل پراید از 128 میلیون تن به 200 میلیون تن رسیده است. بسیاری از کالاهای دیگر را می توان نام برد که افزایش قیمت داشته اند.

محمد مهاجری، منتقد اصولگرای دولت نیز با هشتگ #دولت علیل در توئیتی نوشت؛ جناب آقای #رئیسی! | صمیمانه میخواهم از شما بپرسم که چقدر زمان نیاز دارید و چه بلایی سر #اقتصاد کشور دارید تا بفهمید شما و دولتتان این کار را نمیکنید؟

رحمت اله بیگدلی از چهره های سیاسی اصلاح طلب نیز در توییتر خود نوشت: واحد سایبری تا همین چند ماه پیش می گفت: سه ماکارونی، سویا، پنیر، 15 عدد تخم مرغ، پنیر 96 هزار تن شد! لعنت بر تو، روحانی، لعنت بر تو خاتمی! حالا رئیس نیامده سه تا پاستا 102 هزار تنی درست کرد! آیا با این دولت انقلابی به خرید ماکارونی نزدیک می شویم؟

آدرس اشتباهی که دولت داده است

اما واکنش دولت به این انتقادات در هفته های اخیر چه بوده است؟ یا تقصیر دولت روحانی است یا کار آمریکایی ها و توطئه دشمنان است که برخی واسطه ها را درگیر کرده اند. بالاخره به نظر می رسد دولت اصلی فعلا حال و هوای تکذیب و آدرس غلط گرانی های اخیر را دارد. آدرس اشتباهی که می تواند مردم را غرق کند و عواقب جدی برای دولت ها داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید