مکمل های غذایی حاوی فیبر باعث واکنش های شبه آلرژیک می شوند

با این حال، دانشمندان هنوز اثرات التهابی را که ممکن است هنگام متابولیزه شدن انواع خاصی از فیبرهای غذایی رخ دهد، درک نکرده اند.

مطالعه اخیر بر روی موش ها نشان داد که مکمل اینولین متابولیسم برخی از باکتری های روده را تغییر می دهد و در نتیجه سطح اسید صفراوی سرم را افزایش می دهد.

محققان خاطرنشان می کنند که اینولین نوع خاصی از پاسخ التهابی را القا می کند که معمولاً در ریه ها و روده بزرگ در پاسخ به آلرژی ها و کرم های انگلی دیده می شود.

یک مطالعه اخیر نشان می دهد که فیبر رژیم غذایی اینولین ممکن است ترکیب و متابولیسم میکروبیوم های روده را تغییر دهد و منجر به پاسخ التهابی نوع 2 شود که اغلب در پاسخ به شرایط تنفسی آلرژیک دیده می شود.

میکروبیوم های روده نقش مهمی در سلامت و بیماری انسان دارند. میکروبیوم‌های روده می‌توانند اجزای غذایی و مولکول‌هایی را که بدن تولید می‌کند، مانند اسیدهای صفراوی، برای تولید طیف وسیعی از ترکیبات فعال بیولوژیکی تغییر دهند. این متابولیت ها به عنوان واسطه یا محصولات نهایی متابولیسم باکتری ها می توانند بر متابولیسم میزبان و ایمنی تأثیر بگذارند.

رژیم غذایی می تواند بر ترکیب میکروبیوم روده تأثیر بگذارد که به نوبه خود می تواند بر تولید این متابولیت ها تأثیر بگذارد.

تخمیر فیبر غذایی هضم نشده توسط باکتری های روده متابولیت هایی مانند اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه از جمله اسید استیک، اسید بوتیریک و اسید پروپیونیک تولید می کند. مطالعات قبلی نشان داده اند که این اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه می توانند اثرات مفیدی بر متابولیسم داشته باشند و اثرات ضد التهابی داشته باشند.

با این حال، علاوه بر اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه، تجزیه فیبر غذایی توسط میکروبیوم‌های روده، متابولیت‌های دیگری از جمله آمینو اسیدهای شاخه‌دار، این دول‌ها و اسیدهای صفراوی را نیز تولید می‌کند.

در مطالعه حاضر، محققان تأثیر رژیم غذایی غنی شده با اینولین، نوعی فیبر غذایی محلول، را بر ترکیب میکروبیوم روده و التهاب بررسی کردند.

اینولین یک کربوهیدرات ذخیره در چندین گیاه است و از واحدهای تکراری فروکتوز تشکیل شده است. به عنوان مثال، اینولین در موز، پیاز، کنگر فرنگی، گندم، جو، سیر و کاسنی یافت می شود.

اینولین در روده کوچک جذب نمی شود و یک فیبر پری بیوتیک است. مطالعات حیوانی نشان داده است که اینولین می تواند تولید اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه را تحریک کرده و متابولیسم لیپید و گلوکز را بهبود بخشد.

علاوه بر این، شواهدی وجود دارد که مکمل های اینولین غذایی می توانند باعث کاهش وزن در انسان شوند. در نتیجه، اینولین به عنوان یک افزودنی غذایی و به عنوان پرکننده در غذاهای فرآوری شده استفاده می شود.

در مطالعه حاضر، محققان اثر اینولین را بر سیستم ایمنی موش بررسی کردند.

برای بررسی تأثیر اینولین بر میکروبیوم‌های روده، محققان از موش‌هایی استفاده کردند که به مدت دو هفته از یک رژیم غذایی غنی از اینولین یا یک رژیم غذایی کنترلی متناسب با کالری تغذیه شده بودند.

رژیم غذایی غنی از اینولین منجر به افزایش باکتری های متعلق به گروه Bacteroidetes و کاهش باکتری های متعلق به گروه Firmicutes می شود.

بیشترین تغییر در سطح اسید صفراوی سرم در موش هایی مشاهده شد که از رژیم غذایی غنی از اینولین تغذیه کردند.

در مطالعه حاضر، محققان افزایش سطح سرمی انواع اصلی اسیدهای صفراوی غیر کونژوگه، مانند اسید کولیک را دریافتند.

محققان خاطرنشان کردند که اینولین منجر به افزایش متوسط ​​در سطح سلول های T تنظیمی می شود. علاوه بر این، موش هایی که از رژیم غذایی غنی از اینولین تغذیه کردند، سطوح ائوزینوفیل، نوعی گلبول سفید خون، در روده بزرگ و ریه ها را نشان دادند.

چنین سطوح بالایی از ائوزینوفیل ها مشخصه نوع خاصی از پاسخ ایمنی به نام التهاب نوع 2 است که اغلب در آلرژی، آسم و اگزما دیده می شود.

به گفته محققان، اثر التهابی اینولین در این مطالعه لزوماً مزایای فیبر غذایی را تضعیف نکرد.

به جای انتخاب غذاهای بسیار فرآوری شده و مکمل ها، توصیه می شود منابع غذایی کامل حاوی فیبر پری بیوتیک مانند اینولین را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید