نداشتن تاب، بچه های جنوب کرمان را مشتاق بازی دیجیتال کرد!


ساعت: 08:46
تاریخ انتشار: 31.05.1401
کد خبر: 1891614

امروزه بیشتر بازی‌های دنیای صنعتی و مدرن رنگ و جلوه‌ای تازه یافته و بسیاری از این عرصه‌های اصیل با هویتی که ریشه در فرهنگ، باورها و تاریخ جنوب کرمان دارد، در پس بازی‌های مدرن و جدید به فراموشی سپرده شده‌اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش راه آرمان ، با آمدن بازی های اینترنتی گمنام و استقبال کودکان از آن، بازی های محلی و محلی که بیانگر فرهنگ هر شهر و کشوری است، به گذشته تبدیل شده است.

اگر در گذشته بچه‌ها هفت سنگ را با چند سنگ روی زمین در کوچه‌های جنوب کرمان شروع می‌کردند، حالا به دنبال پیروزی در جنگ‌های نظامی هستند و ساعت‌ها از اوقات فراغت خود را با لوح‌هایی در دست می‌گذرانند.

دیگر خبری از بازارهای محلی و محلی این منطقه مانند رامازه هفت سنگ، وسط گل سه، پنج قل و غیره نیست، چه کسی مسئول زنده نگه داشتن این میراث غنی است؟


با شیوع ویروس کرونا و عدم اشتیاق مسئولان و خانواده ها برای معرفی بازی های بومی و محلی به کودکان غرب، بازی های بومی و محلی به فراموشی سپرده شد و جای خود را به تبلت و بازی های دور از فرهنگ هر شهر داد. کشور.

پس از شیوع ویروس کرونا، علاوه بر بازی های محلی، تمامی فعالیت های مربوط به حرکات بدنی نیز فراموش می شود که یکی از آسیب های شیوع ویروس کرونا است.


یکی از والدینی که فرزندش را برای بازی با وسایل بازی در پارک شهر آورده است، با اشاره به اینکه شهر رودبار جنوبی هنوز شهربازی مناسبی برای بازی و تفریح ​​کودکان ندارد، گفت: شهربازی یکی از شهربازی هاست. آرزوی دیرینه مردم رودبار جنوبی اما متاسفانه هنوز حتی یک شهربازی مناسب برای بچه های این شهرک ایجاد نشده است.


این بانوی رودباری با انتقاد از نبود شهربازی در شهرک افزود: به دلیل نبود شهربازی مناسب مجبور به استفاده از امکانات کودکان در تنها پارک شهر هستیم که بسیاری از آنها برای کودکان خطرناک است.

ساخت شهربازی برای رودبارجنوب ضروری است

زینب بامری دیگر بانوی رودباری در گفت و گو با خبرنگار ما با تاکید بر لزوم احداث شهربازی در این شهرک گفت: شهر رودبار جنوبی فاقد بسیاری از امکانات رفاهی و تفریحی برای کودکان و نوجوانان و حتی جوانان است و احداث شهربازی یک شهربازی برای این شهر نیاز است.

وی ادامه داد: در نبود شهربازی مناسب، کودکان تمام روز را در داخل خانه حبس می کنند و مشغول بازی های دیجیتالی هستند که باعث بی رحمی آنها شده است.

این بانوی رودباری گفت: بهترین بازی های کودکانه دهه 60 و 70 بازی های دسته جمعی بود و پشت هر کوچه صدای هیجان و خنده کودکان به دور از دغدغه به گوش می رسید و با عصبانیت و آشتی روزانه همراه بود.

بامری بیان کرد: بازی های محلی با اعضای خانواده در گذشته بویژه در گردش های شبانه حال و هوای دیگری داشت.

وی تصریح کرد: امروزه فضای مجازی و اینترنت هیجان کودکان و نوجوانان را جابجا کرده و نتیجه آن گرد هم آوردن خانواده و دوستان، تبادل فیلم، عکس یا پیام است که بدون هیاهو انجام می دهند.

بامری گفت: در گذشته با کوچکترین و ارزان ترین وسایل بازی شادترین بازی را انجام می دادند و هیجان کودکانه با دویدن دنبال توپ از بین می رفت.

بچه ها با بازی های بومی بیگانه هستند

وی با بیان اینکه کودکان با بازی های بومی بیگانه هستند، افزود: شاید شنیدن نام های بازی مانند هفت سنگ، ایستی، یک قل دو قل و چند بازی دیگر برای کودکان امروز عجیب باشد و البته در این سال ها میل به احیای آن بازی های بومی وجود دارد. .هیچ جا نبود

بامری خاطرنشان کرد: مسئولان می توانند با برگزاری جشنواره بازی های بومی و محلی علاوه بر احیای این بازی ها، کودکان را از خطر انزوا نجات دهند.

بازی اساسی ترین نیاز دوران کودکی است

کارشناسان آموزش و پرورش و جوانان بر این باورند که بازی اساسی ترین نیاز دوران کودکی هر انسانی است و از کارکردهای بازی های گروهی کودکان به عنوان نقش اصلی در اجتماعی شدن و ایجاد روابط اجتماعی آنها یاد می کنند.

بازی کودکان آنها را سرحال و سرزنده نگه می دارد و طبق کنوانسیون حقوق کودک همه کودکان حق دارند به بهترین شکل ممکن رشد کنند و به نیازهای زندگی دسترسی داشته باشند.

حال باید منتظر ماند و دید آیا شهرک بی شهر رودبارجنوب در سال 1401 شاهد شهربازی کودکان خود خواهد بود و به این مطالبه و نیاز این قشر از جامعه رسیدگی خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید