نشست آستانه در تهران نقطه عطف معادلات جهانی است


ساعت: 10:07
تاریخ انتشار: 30.04.1401
کد خبر: 1884560

این اجلاس آستانه فروپاشی هژمونی آمریکا، شکل گیری قطبی شدن جدید و نقش ایران در ساختار نظام بین الملل است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش جهانبین نیوز؛ محمدرضا اصغری آرمندی، پژوهشگر سیاسی در یادداشتی نوشت: تهران بحران زده چند دهه پیش در زمانی که نه قدرت حاکمیتی و نه قدرتی وجود نداشت، به مرکز دیدار سران قدرت های پیروز جنگ جهانی تبدیل شد. چپ برای محافظت از حق کشور. دنیای عجیبی که چند کشور قدرتمند به افتخار پیروزی بر آلمان نازی، همه کشورها را میراث پدری خود می دانستند و ایران در مظلوم ترین دوره تاریخی خود بدون داشتن نقشی حداقلی در او به محلی برای تغییر معادلات جهانی تبدیل شد.



انقلاب اسلامی و هر آنچه پس از آن رخ داد، همه معادلات را تغییر داد و در صفحه دیگری از تاریخ، اجلاس آستانه در تهران، ایران مظلومی را نشان داد که تا قبل از چندین دهه حتی اجازه حضور در اجلاس قوا در پایتخت خود تهران را نداشت. به کشوری قدرتمند تبدیل شده است که رهبر آن امام خامنه ای (مدظله العالی) رهبر یکی از قدرتمندترین کشورهای جهان (پوتین) سیاست جهانی روسیه را توصیه می کند.

حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) در دیداری که با پوتین رئیس جمهور روسیه و اردوغان رئیس جمهور ترکیه داشتند، نکات بسیاری را به آنها گوشزد کردند تا جایی که مستقیماً به اردوغان نسبت به سیاست های منطقه ای ترکیه هشدار دادند، نکات جالبی که فقط تغییر را نشان می دهد. در معادلات جهانی و نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران در عصری که آمریکا با تمام ابزارهایی که در اختیار داشت، جهان را تک قطبی کرد و به عنوان یک قدرت برتر و هژمونیک در برابر هرگونه تغییر جدید موضع قاطعی داشت.

کاهش نقش آمریکا در معادلات جهانی و از یک سو افزایش قدرت جهانی چین و روسیه و از سوی دیگر تبدیل ایران به یک قدرت تاثیرگذار منطقه ای و تمایل برخی دیگر از کشورهای قدرتمند منطقه مانند حضور ترکیه در این محور نشان می دهد که جهان در حال آماده شدن است. برای غلبه بر نظام تک قطبی کنونی و ایجاد نظم نوین جهانی مبتنی بر نظام چندقطبی، نظامی که چند قدرت جهانی و چند قدرت منطقه ای در آن تأثیرگذار بوده و جریان معادلات بین المللی را تغییر خواهد داد.

به هر حال، گذار از نظام تک قطبی کنونی به زودی انجام می شود و جهان در آستانه نظم چند قطبی قرار دارد، اما جنبه مثبت این تحولات، نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران در این برهه حساس است. به برکت رهبری مدبرانه مقام معظم رهبری، تلاش شبانه روزی شهدا به ویژه سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و دیگر کسانی که کشور را اقتدار کردند، قدرت مذاکره و اعتبار بین المللی کشور را در جهان افزایش داد. مرحله.

البته نباید فراموش کرد که نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت تاثیرگذار منطقه ای در شرایط بیش از چهار دهه شدیدترین تحریم های همه جانبه تاریخ محقق شد.

توصیه های مکرر مقام معظم رهبری به پوتین و اردوغان و نقش جمهوری اسلامی در هدایت محور مقاومت نشان دهنده جایگاه ایران در آینده نظام بین الملل است.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای می تواند نقش بسزایی در نظام چندقطبی ایفا کند و قطعاً بیانات مقام معظم رهبری به ویژه اینکه آمریکایی ها باید از منطقه شرق فرات در سوریه اخراج شوند، می تواند نقطه عطفی باشد. نکته ای برای تحقق نظم نوین و البته بیش از هر چیز حفظ و تثبیت صلابت جمهوری اسلامی ایران در این برهه تاریخی مهم است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید