نظر علی لاریجانی چیست؟

نظر علی لاریجانی چیست؟

«آقای لاریجانی تصمیمی برای شرکت در انتخابات مجلس ندارند. افرادی که می گویند در انتخابات شرکت می کنند بهتر است دلایل خود را توضیح دهند. آقای لاریجانی به صراحت اعلام کرده بود که قصد شرکت در انتخابات دوازدهمین دوره شورای اسلامی را ندارد. من چند ماه پیش در مصاحبه ای این موضوع را اعلام کردم و نقل کردم و خود آقای لاریجانی هم حرف من را تایید کرد. و اکنون مجدداً تکرار می‌کنم که او قصد شرکت در انتخابات را ندارد و اگر شرکت می‌کرد در 11 انتخابات شرکت می‌کرد و دلیلی برای قطع حضورش برای یک دوره وجود نداشت.»

انتخابات دوازدهمین جلسه شورای اسلامی روز جمعه 20 اسفند 1402 برگزار می شود که به گفته دبیر ستاد انتخابات کشور: در صورت نهایی شدن و تبدیل شدن به قانون طرح اصلاح قانون انتخابات، ثبت نام اولیه کاندیداهای شورای اسلامی انتخابات از 25 مرداد ماه آغاز می شود.» با نزدیک شدن به این مقاطع مهم، سؤالاتی درباره حضور یا عدم حضور «علی لاریجانی» مطرح می شود.

علی لاریجانی از خرداد 1387 تا خرداد 1399 ریاست شورای اسلامی شهر را برعهده داشت و با وجود اینکه لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 ثبت نام کرد، اما از سوی شورای نگهبان کاندیداتوری وی رد شد. حال سوال اینجاست که آیا علی لاریجانی در انتخابات آتی شورای اسلامی ثبت نام می کند و در صورت ثبت نام، صلاحیت وی تایید می شود؟ سوال دیگر این است که اگر لاریجانی در انتخابات شرکت نکند، دلایل عدم حضور وی چیست؟ فرارو در این خصوص با نمایندگان سابق شورای اسلامی و فعالان سیاسی گفت‌وگو کرده است:

یوسفیان ملا: تصمیم لاریجانی برای عدم حضور در انتخابات قطعی است

اگر لاریجانی بیاید صلاحیتش تایید می شود عزت الله یوسفیان ملا نماینده دوره های هفتم، هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی به فرارو گفت: آقای لاریجانی تصمیمی برای حضور در انتخابات مجلس ندارد. افرادی که می گویند در انتخابات شرکت می کنند بهتر است دلایل خود را توضیح دهند. آقای لاریجانی به صراحت گفته است که قصد شرکت در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس را ندارد. من چند ماه پیش در مصاحبه ای این موضوع را اعلام کردم و نقل کردم و خود آقای لاریجانی هم حرف من را تایید کرد. و اکنون مجدداً تکرار می کنم که ایشان قصد شرکت در انتخابات را ندارند و اگر شرکت می کردند در 11 انتخابات شرکت می کردند و دلیلی برای قطع حضور در انتخابات برای یک دوره وجود نداشت.

وی افزود: آقای لاریجانی معتقد است که هر مدیری در کشور برای پست خود یک بازه زمانی دارد و یک بار که از سمت خود برود بازگشت به آن سمت درست نیست.بسیاری از مشکلات کشور ما ناشی از همین بازگشت هاست. . مثلاً می بینیم که رئیس جمهور سابق برای مجلس ثبت نام کرد. آقای لاریجانی مسیر حضور و ریاست را در مجلس طی کرده است و حالا فکر می کند شایسته نیست در آن مسیر برگردد. در حال حاضر آقای لاریجانی به فعالیت های سیاسی خود ادامه می دهد و حتی کارش هم کمتر از قبل نیست.

وی تاکید کرد: آقای لاریجانی پس از پایان کار خود در مجلس به دستور مقام معظم رهبری در موضوع معاهده 25 ساله ایران و چین نقش آفرینی کرد. در حال حاضر سه حکم از رهبری دارند که شامل مستشاری، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی است. هر کدام از این سمت ها وظایف زیادی دارند و در نتیجه حجم کاری آقای لاریجانی کمتر از دوران ریاست مجلس ایشان نیست. در مجموع با توجه به اینکه زمان زیادی تا پایان زمان ثبت نام مجلس باقی نمانده است، بعید می دانم آقای لاریجانی ثبت نام و در انتخابات شرکت کند».

حقیت پور: جریان تصفیه کننده; مانعی برای حضور لاریجانی

اگر لاریجانی بیاید صلاحیتش تایید می شود. منصور حاتیت پور نماینده دوره نهم مجلس در گفتگو با فرارو گفت: آقای لاریجانی هنوز اعلام نکرده اند که چه تصمیمی دارند. هنوز مطمئن نیستیم که آقای لاریجانی در انتخابات 20 اسفند امسال شرکت خواهد کرد یا خیر. اما با ادامه روند تطهیر، برخی از بزرگان تمایلی به شرکت در انتخابات ندارند. اگر بخواهیم هر چهره ای وارد انتخابات شود، ابتدا باید ببینیم جریان تطهیر جلوی رفتار خود را می گیرد. در حال حاضر ما چنین تمایلی را نمی بینیم. بسیاری از مردم از جمله آقای لاریجانی نمی خواهند در انتخابات شرکت کنند و اعتبارنامه آنها رد یا تایید شود اما در روند اجرا دچار مشکل می شوند.

وی افزود: افرادی مانند آقای لاریجانی باید شواهدی را ببینند تا اطمینان حاصل شود که نظام مایل به مقابله با روند پاکسازی است. این بزرگترین عاملی خواهد بود که این افراد تصور کنند آمدنشان به صحنه در تغییر تاثیر دارد، اما جریان تطهیر به رفتار خود ادامه می دهد و ثبت نام انتخابات نیز 25 مرداد برگزار می شود. به همین دلایل بسیاری از روشنفکران نظام در تردید حضور یا عدم حضور در انتخابات هستند. تطهیر کلمه زیبایی است، اما در واقعیت شاید بهتر باشد از کلمه تطهیر استفاده کنیم. این رفتار نوعی تطهیر است».

نایب رئیس دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی شورای اسلامی ادامه داد: آقای لاریجانی تنها دست اندرکار این جریان نیست. چرا یکی مثل آقای ناطق نوری از این فضا رفت؟ چرا گوشه ای نشسته و کار علمی می کند؟ این خروج از میدان از روی نگرانی و تلخی و غم است. اگر این رفتارها تثبیت شود، بسیاری از بزرگان برای حفظ آبرو و اعتبار خود وارد چنین عرصه ای نمی شوند تا صلاحیتشان باطل نشود. برای در دسترس بودن این افراد، دولت باید تغییرات جدی ایجاد کند. اگر آقای لاریجانی بخواهد وارد عرصه انتخابات شود عاقلانه وارد می شود. آدم عاقل در این مملکت کم نیست. اگر شرایط فراهم می شد و آقای لاریجانی وارد میدان می شد، می توانست عقلانیت را به انتخابات بیاورد. آقای لاریجانی شخصیتی چند حزبی دارد و همه از اصلاح طلبان تا اصولگرایان و کارشناسان و تکنوکرات ها از همکاری با او خوشحال هستند. درست است که آقای لاریجانی اصولگرا است، اما توانایی همکاری و همفکری با روشنفکران همه جناح ها را دارد».

اگر لاریجانی بیاید صلاحیتش تایید می شود. محمدعلی ابطحی، معاون حقوقی و مجلس محمد خاتمی به فرارو گفت: از تصمیم آقای لاریجانی اطلاع دقیقی ندارم، اما می دانم که ایشان هوشمندتر از این هستند که بدون حضور در انتخابات شرکت کنند. حسی که از بررسی شبکه های اجتماعی به من دست می دهد این است که در انتخابات پیش رو چه آقای لاریجانی یا بزرگتر از آقای لاریجانی یا مشهورتر از ایشان و یا حتی افراد و جریانات خشن تر از ایشان که مورد تایید قرار نگرفته اند نیز تایید خواهند شد. اگر شرکت کنند، شاهد تغییر چندانی در انتخابات نخواهیم بود. دلیل آن روشن است، اتفاقات اخیر در جامعه و اجباری که به وجود آمده فضای ارتباطی را مختل کرده و در نتیجه روند انتخابات نیز تحت تاثیر این شرایط قرار خواهد گرفت. شرایط فعلی شرایط خوبی برای مشارکت مردم نیست. مردم فعلی کسانی نیستند که بتوانند شور و نشاط پیش از انتخابات ایجاد کنند.»

وی افزود: شاید برای جلب رضایت مردم برای حضور در انتخابات تغییراتی در سطح کلان انجام شود و فضای سردی و عصبانیت از بین برود. همه این تغییرات منوط به تمایل حکومت سیاسی کشور برای تحقق این تغییرات است و در چنین شرایطی می توان به انتخابات امیدوار بود. با این حال، بعید می دانم، زیرا اگر این اتفاق بیفتد و شاهد مشارکت گسترده باشیم، یکنواختی فعلی ایجاد شده در حکومت آسیب خواهد دید. افرادی که یکنواختی ایجاد می کنند و از آن بهره می برند، چندان علاقه ای به تغییر وضعیت موجود ندارند. به همین دلیل، مشاهده تغییر در مشارکت مردم بدون ایجاد زمینه غیرممکن است. من فکر می کنم هیچ تمایلی برای تغییر وضعیت وجود ندارد زیرا تلاش زیادی برای به دست آوردن صندلی ها انجام شد.

ابطحی گفت: «به‌علاوه، نفوذ گروه‌های سیاسی به حدی کاهش یافته است که حتی در صورت مشارکت همه گروه‌ها، انتظار نمی‌رود مردم اقبال زیادی نشان دهند.» فضای تخریب گسترده‌ای که جناح توتالیتر داخلی و جناح مخالف خارجی به راه انداختند. در مقابل جریان اصلاحات، راه های اصلاح طلبی را مسدود کرد و قدرت اصلاح طلبی را در جامعه از بین برد. بنابراین اصلاح طلبان نیز قدرت مانور ندارند. با مطرح شدن شعار «پایان»، هم تندروهای داخلی و هم اصلاح طلبان قدرت خود را از دست دادند. جریان های راست افراطی داخل و جریان های اپوزیسیون خارجی سعی در تخریب اصلاح طلبان داشتند، البته قبل از این شعارها اصلاح طلبان نفوذ اجتماعی داشتند و هدف از بین بردن جایگاه اجتماعی اصلاح طلبان بود.

کادری ابیانه: اگر لاریجانی بیاید صلاحیتش تایید می شود

اگر لاریجانی بیاید صلاحیتش تایید می شود. محمدحسن قدیری ابیانه، سفیر سابق ایران در استرالیا و مکزیک به فرارو گفت: تمایل یا عدم تمایل فردی از جمله آقای لاریجانی در انتخابات تا حد زیادی بستگی به تحقیقات و نتیجه گیری این مردم دارد. من فکر می کنم آقای لاریجانی باید به این نتیجه برسد که رئیس مجلس شود. اگر ارزیابی آقای لاریجانی این باشد که رئیس مجلس نمی شود، در انتخابات شرکت نمی کند. نظر من این است که آنها در واقع در شرایطی نامزد شده اند که مطمئن باشند می توانند رئیس مجلس شوند.

وی افزود: در صورت تصویب مصوبه مجلس مبنی بر تناسب آرا، جبهه ها و گروه های مختلف نیازی به اتحاد با یکدیگر نخواهند دید و در نتیجه می توانند با توجه به تعداد آرای دریافتی وارد مجلس شوند. . این موضوع هم در مورد اصلاح طلبان و هم در مورد اصولگرایان صادق است. در واقع «انتخابات تناسبی در تهران» مشارکت را افزایش می دهد و لیست هایی که اکثریت ندارند نیز می توانند به نسبت آرای دریافتی وارد مجلس شوند.

کادری ابیانه در پایان گفت: در مجموع به نظر من افرادی که خودشان یا بستگان ردیف اولشان در فساد دخالت ندارند باید وارد مجلس شوند. من اگر عضو شورای نگهبان بودم صلاحیت آقایان جهانگیری و روحانی را تایید نمی کردم چون هر دو برادرشان در زندان هستند. بنابراین حضور این افراد در فهرست های انتخاباتی بستگی به صلاحیت آنها دارد. نمی شود فردی که مدعی طرفداری از عدالت است از فساد برادر و خواهر شوهر و برادر شوهر خود غافل باشد پس مسئولیتی بر عهده او نیست. حتی اگر بخواهد این افراد را در لیست برتر قرار دهد. در نهایت اصلاح طلبان چاره ای جز بستن لیست های خود از میان مصوبات ندارند. البته معتقدم اگر آقای لاریجانی در انتخابات مجلس شرکت کند، صلاحیت ایشان تایید می شود».

دیدگاهتان را بنویسید