علی لاریجانی: اگر در جامعه ای جوانان هیچ یک از احکام شرعی را از نظر فکری و اجتماعی به درستی اجرا نکنند، صددرصد اشتباه نیست.

علی لاریجانی: اگر در جامعه ای جوانان هیچ یک از احکام شرعی را از نظر فکری و اجتماعی به درستی اجرا نکنند، صددرصد اشتباه نیست.

روز جدید علی لاریجانی می گوید: مشکل این است که اگر جوانان در جامعه ای از نظر فکری و اجتماعی هیچ یک از احکام شرعی را به درستی اجرا نکنند صددرصد اشتباه نیست. چون فقط بعضی ها حجاب کامل ندارند. سؤال این است که سنت گذشتگان چگونه با آنها برخورد کرده است و علمای فرزانه کشور چه توصیه هایی دارند؟ شک نکنید وقتی پدیده ای فراگیر می شود، رفتار قاطعانه در مورد آن آسان نیست. حالا این سوال جنبه فرهنگی دارد.

علی لاریجانی می گوید دولت و دست اندرکاران باید بدانند که افراط در برخورد با معضلات اجتماعی واکنش های افراطی دارد. اینها مسائلی است که باید با ملایمت و مدارا با آنها برخورد کرد.

علی لاریجانی رئیس سابق شورای اسلامی در خصوص اتفاقات روزهای اخیر گفت: به نظر من هیچ اتفاقی به دلیل بی حجابی برخی افراد رخ نداده است، نمی گویم این مسائل نادیده گرفته شود. ، اما توجه ما باید با جنبه ایجابی و درک صحیح از دین و زمینه تحول همراه باشد. در میان آقایانی که تبلیغ و روشنگری می کنند، برخی را می شناسم مثل آقای انصاریان که بیشتر به جنبه های عرفانی و تحولات اخلاقی می اندیشند و گاه به این معانی اشاره می کنند; این راه درست است.

لاریجانی در گفتگو با روزنامه تاکید کرد: در برخی کشورها محدودیت حجاب آنها از ما بیشتر است، آیا فساد در آنها کمتر است؟ نه، پنهان تر بود، آنچه مهم است تغییر ماهیت افرادی است که افرادی مانند شهید مطهری به آن پرداختند.

لاریجانی ادامه می دهد: در این شرایط دوباره بحث حجاب مطرح شد. زیاده روی در مسائل اجتماعی منجر به این نتایج می شود. در نتیجه این مشکلات اخیر، دولت و دست اندرکاران باید بدانند که افراط در برخورد با معضلات اجتماعی واکنش های افراطی دارد. اینها مسائلی است که باید با ملایمت و مدارا با آنها برخورد کرد. مثل اینکه آدم میگرن دارد، اما مثل یک بیمار قلبی برایش نسخه می نویسیم و همه رگ هایش بسته است. در بحث حجاب ما در این شرایط بودیم. این راه درستی برای پرداختن به موضوع حجاب نیست، در این شرایط که مردم دچار مشکلات اقتصادی هستند و باز هم موضوع حجاب را برجسته می کنند، هم روشی نامناسب و هم غلط بود.

رئیس سابق شورای اسلامی در این گفت و گو درباره یکی از نتایج استفاده از این روش ها برای کنترل اعتراضات در کشور می گوید: در این شرایط افراد مختلف تحت ظلم هستند. مثلاً در دانشگاه صنعتی شریف که من به دلیل تحصیل در آنجا با این دانشگاه ارتباط دارم، یک سری از تظاهرکنندگان شعارهای زشتی سر دادند که مناسب فضای دانشگاهی نبود. البته ممکن است غیردانشجویان این شعارها را داده باشند، اما به هر حال دانشجویان بسیجی بسیار هوشیار عمل کردند و شعارهای خودشان را دادند. در اینجا چند نفر از اساتید برای وساطت آمدند و خواستند راهرویی برای خروج دانشجویان ایجاد کنند اما افرادی که از بیرون دانشگاه آمده بودند اساتید را هم کتک زدند و حالا مشکل بی احترامی باعث ناراحتی اساتید شد. شک نکنید که هر کس در راس این نهاد امنیتی قرار دارد چنین دستوری برای استفاده از خشونت نداده است.

لاریجانی در بخشی دیگر از این گفت وگو می گوید: مشکل این است که اگر در جامعه ای جوانان هیچ یک از احکام شرعی را از نظر فکری و اجتماعی به درستی اجرا نکنند، صددرصد اشکال ندارد. چون فقط بعضی ها حجاب کامل ندارند. سؤال این است که سنت گذشتگان چگونه با آنها برخورد کرده است و علمای فرزانه کشور چه توصیه هایی دارند؟ شک نکنید وقتی پدیده ای فراگیر می شود، رفتار قاطعانه در مورد آن آسان نیست. حالا این سوال جنبه فرهنگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید