نقد رویکردهای دستوری در اقتصاد

نقد رویکردهای دستوری در اقتصاد

روز جدید : دستورات سیدابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور واکنش های متفاوتی را در پی داشته است. او در دوران ریاست جمهوری خود بارها دستوراتی صادر کرده که از ابتدا سوژه رسانه های اجتماعی بوده است. چرا که در مورد مسائلی احکام و دستوراتی صادر کرده است که به گفته کارشناسان این گونه مسائل تنها با دستور مقامی قابل حل نیست. مثلا دستور کاهش قیمت اجناس را صادر کرد. او هفته گذشته به خودروسازان دستور داد تا خودروهای باکیفیت تولید کنند. حال دیروز در اقدامی دیگر دستور رفع فقر مطلق را صادر کرد.

سید ابراهیم رئیسی روز گذشته در مراسم «دستاوردهای کمیته افتتاحیه» گفت: دستگاه ها باید هماهنگ باشند و در این زمینه برای رفع فقر مطلق اقدام کنند. «وقتی در مشهد بودم، دیدم بیشتر خیریه ها در مشهد و خراسان هستند. وی افزود: نباید یک شبه و یک شبه از فقرا غافل شد. «اولویت ما ریشه کنی فقر مطلق در کشور است و من به آقای بختیاری گفتم برای رفع فقر مطلق اقدام کنند.

وی خطاب به مرتضی بهتیاری، رئیس کمیته امداد امام(ره) از «اقدام» خود برای رفع فقر مطلق «اعلام کرد» و افزود: «به عنوان یک دانشجو نمی بینم مردم مشکل داشته باشند! از کمیته امداد، بنیاد مستضعفان، موسسات خیریه و وزیر رفاه اجتماعی می خواهم که ریشه کنی فقر مطلق را در اولویت قرار دهند و این مشکل را حل کنند. این کار فقط با طراحی و کار جهادی انجام می شود. «از استانداران و همه بخش‌های کمیته پشتیبانی در سراسر کشور می‌خواهم امروز وارد عمل شوند.

رئیس جمهور با تاکید بر اولویت ریشه کنی فقر مطلق در کشور، گفت: به هیچ وجه نمی توانم بپذیرم که به عنوان یک فرد مسئول، مردم این کشور با مایحتاج اولیه دچار مشکل هستند.

وی افزود: از کمیته امداد، ستاد اجرایی، خیران و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می خواهیم که ریشه کنی فقر مطلق را در اولویت کشور قرار دهند و موضوع فقر مطلق را در هفته جاری ریشه کن کنند. که هفته نیکوکاری است.

این بیانیه واکنش های بسیاری را برانگیخت. بسیاری در شبکه های اجتماعی به طعنه به رئیس جمهور گفتند که چگونه می توان فقر مطلق را تنها در یک هفته به دستور رئیس جمهور ریشه کن کرد. رئیسی دیروز از ریشه کنی فقر مطلق صحبت کرد و به وزرای اقتصادی خود در جلسه هفته گذشته دستور داد تا دلایل گرانی زندگی در ایران را بررسی کنند. دستور او نشان می داد که بالاخره اذعان کرده است که کالاهای ایران در شش ماه گذشته افزایش یافته و روند افزایشی تورم نه تنها متوقف نشده، بلکه به شدت افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه انتظار داریم استانداران از تمام ظرفیت خود برای ریشه کنی فقر مطلق و پیشگیری از آن استفاده کنند، گفت: دولت منابع کافی برای ریشه کنی فقر مطلق را در اختیار داشت و می توانیم با همکاری جهادگران و برنامه ریزی درست به نتیجه برسیم. موضوع به 1401 می رسد. موضوع ریشه کنی فقر مطلق بر عهده همه مسئولان است و از امروز باید در این مسیر مصمم باشیم و با برنامه ریزی و اجرای صحیح گام های اساسی برداریم.

پیش از این اصولگرایان نیز معتقد بودند که ایران می تواند مشکلات خود را حل کند و تنها مشکل دولت ناکارآمد غربگرای حسن روحانی، انتخاب نادرست مردم است، اما اکنون که رهبر کاندیدای مورد حمایت او در قدرت است. رئیسی در بخشی دیگر از سخنان روز گذشته خود گفت: این تجربه موفقی که در مشهد مقدس در زمینه رفع فقر مطلق داشتیم باید برای کل کشور خلاصه شود. فقر مطلق زیبنده نظام ارزشی ما نیست و قطعا با تلاش بخش های مختلف در دهه 1400 ریشه کن خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید