نقش برجسته نی آنوبانی; قدیمی ترین کتیبه نوشته شده در جهان اثر ماندگار قبایل در معرض خطر است


ساعت: 21:30
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۶
کد خبر: 1816355

نقش برجسته نی قدیمی آنوبانی در سرپل، برجسته ترین نقش برجسته جهان با قدمتی 4800 ساله و اثری ماندگار از اقوام زاگرس نشین است که در ایام نوروز آماده پذیرایی از گردشگران نوروزی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصادنیوز، یکی از آثار باستانی سرپل ذهاب در دل کوه های میانکل، نقش برجسته آنوبانی نی، یادگار آنوبانی نی، لولوبی پادشاه اقوام زاگرس قبل از آریایی ها در 4800 سال پیش است که نشان می دهد. ثروت منطقه و در عین حال ناشناخته است.


ea79cd53 0a9e 46fe a73c 32aa7d68ed09 خبر خاکستری

یکی از این آثار بر روی کوه سمت راست و در سمت شمال کوه در زیر غاری کوچک قرار دارد و اثر دیگر بر روی کوه در سمت چپ و در سمت جنوب نقش بسته است.

شباهت زیاد این اثر با کتیبه بیستون ممکن است به این نتیجه برسد که داریوش کتیبه بیستون را با الهام از این اثر تاریخی حکاکی کرده است.

این نقش برجسته نقاشی آنوبانی نیا، الهه «نینی» و 9 اسیر است. سطح کنده کاری شده در بالا و سمت چپ آنوبانی نی به دو قسمت تقسیم می شود که پای چپ آن را روی سینه گرفته شده قرار می دهد. او در دست چپ کمان و نیزه بر سینه و تبر در دست راست دارد. نیم تنه شاه برهنه است و دامن او را از کمر تا زانو می پوشاند.

یک کمربند تزئین شده مخصوص این دامن را نگه می دارد. آنوبانی رید کفش می پوشد. زیر پای چپ او زندانی است که حلقه ای به بینی و دست راستش بسته است. انگشت شست چپ الهه نینا از این حلقه عبور کرد.


79068bfd 6144 42ec 8298 f40e2c37e441 خبر خاکستری

الهه با پیراهنی شیک در مقابل پادشاه می ایستد که شانه راست او را نمی پوشاند، اما با دست راست حلقه ای به سمت شاه گرفته است. او همچنین یک نیزه فلزی در دست چپ دارد. نیزه از بینی دو زندانی پشت سرش گذشت. همه اسیران نقش آنوبیان برهنه را بازی می کنند و فقط یکی از آنها کلاه بر سر دارد. مدل موی این زندانی با سایر زندانیان متفاوت است.

در پایین نیم تنه آنوبانی نی، نیم تنه یکی از حاکمان حزب سوار بر اسب قرار دارد. پادشاه اشکانی با بدنی نیم رخ و صورت تمام رخ حجاری شده است. کلاهی پشمی بر سر دارد و گوشه های بلند آن بر دوش اوست. پیراهنش کوتاه – تا ران – و شلوار گشاد است. سوار با دست راست اسب را می گیرد. در مقابل او مردی از بزرگان ایستاده است که برای شاه گل می کند. در گوشه سمت چپ این نقش کتیبه ای بر پهلوی با این مضمون وجود دارد: «این جسد بزرگ گودارجا پسر گیو است».


f17679a0 d2b8 4c2b b052 b6d7d16f257b خبر خاکستری

برای دیدن این طرح ها باید کمی تلاش کنید. باید از شهر بگذری و از خیابان های تودرتوی بی نام «میان کل» یا در اصطلاح محلی «نوول» را پیدا کنی. البته تنگه بین این دو کوه از سرتاسر شهر کوچک سرپلذهاب قابل مشاهده است. رودخانه شهر نیز می تواند راهنمای خوبی باشد و در جهت مخالف رودخانه حرکت کند تا به وسط تنگه برسد.

برای دیدن طرح های سمت راست باید کمی بیشتر تلاش کنید. دو نقش (نی معروف آنوبانی و نقش پادشاه اشکانی) در حیاط مدرسه قرار دارد.

شهرستان سرپلذهاب با 90 هزار تن جمعیت در غرب استان کرمانشاه دارای 224 اثر تاریخی است که 146 اثر آن به ثبت ملی رسیده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید