نقش کلیدی ایران در حل مشکلات منطقه/ گرد هم آوردن کشورهای تاثیرگذار در منطقه باعث کاهش نفوذ آمریکا می شود


ساعت: 13:48
تاریخ انتشار: 1301/04/29
کد خبر: 1884429

کارشناس سیاست خارجی و روابط بین الملل مطرح کرد؛

خانی زاده گفت: نشست سران سه کشور در تهران نشان می دهد که منطقه و جهان به سمت معادلات جدید و موازنه های جدید اقتصادی، سیاسی و نظامی پیش می روند و محور این تغییر معادلات جمهوری اسلامی ایران است. زیرا ایران نقش کلیدی در حل مشکلات منطقه ایفا می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسن هانی زاده کارشناس سیاست خارجی و روابط بین الملل در گفت و گو با خبرنگار خاورستان درباره سفر روسای جمهور روسیه و ترکیه به ایران و دیدار با مقام معظم رهبری و آیت الله رئیسی رئیس جمهور گفت: این دیدار در چارچوب تحولات منطقه ای و می تواند نقش راهبردی ایران را در حل مناقشات منطقه ای تحلیل کند.

وی افزود: نشست سران سه کشور در تهران نشان می دهد که منطقه و جهان به سمت معادلات جدید و موازنه های جدید اقتصادی، سیاسی و نظامی پیش می روند و محور این تغییر معادلات جمهوری اسلامی ایران است. زیرا ایران نقش کلیدی در حل مشکلات منطقه ایفا می کند.

این کارشناس سیاست خارجی و روابط بین الملل گفت: در جلسه تهران چند مورد بحث شد که اولین مورد آن موضوع سوریه و خروج همه نیروهای خارجی از سوریه است.

هانی زاده تصریح کرد: سوریه از سال 2011 درگیر یک بحران نفس گیر است و حضور نیروهای آمریکایی در شرق فرات و همچنین نیروهای ترکیه در ادلب از سال 2014 نیروهای ترکیه بخشی از استان ادلب را اشغال کرده اند و این موضوع می تواند در تداوم بحران سوریه نقش داشته باشد.

وی تصریح کرد: نیروهای مسلح کرد سوریه اخیرا تهدید کرده اند که اگر نیروهای ترکیه از ادلب خارج نشوند، جنگ چریکی و فرسایشی را علیه ارتش ترکیه به راه خواهند انداخت.

این کارشناس سیاست خارجی و روابط بین الملل گفت: طبیعتا ایران و روسیه به شدت نگران وضعیت بحرانی سوریه هستند و در سفر آقای رجب طیب اردوغان به تهران و دیدار با روسای جمهور ایران و روسیه این موضوع مطرح شد. خروج نیروهای ترکیه از ادلب مطرح شد، ترکیه باید طی یک روند زمانی معین از ادلب سوریه خارج می شد و توافق امنیتی مرزی را با دولت بشار اسد اعلام می کرد، بنابراین این موضوع بسیار مهمی است.

خانی زاده افزود: موضوع دیگر مشکل بحران اوکراین است که ایران راهکارهایی برای حل مشکل اوکراین داده است که در صورت اجرایی شدن می تواند به دور شدن بحران اوکراین از مداخله قدرت های خارجی کمک کند.

وی بیان کرد: موضوع دیگر تشکیل بلوک اقتصادی و بازسازی جاده ابریشم و همچنین استفاده مناسب از کریدور شمال – جنوب است که باید با ایران، چین، ترکیه، هند و روسیه بلوک اقتصادی تشکیل دهد. و همچنین ایجاد و انتشار ارز منطقه ای جدید دلار باید به تدریج با معاملات منطقه ای و جهانی کاهش یابد.

کارشناس سیاست خارجی و روابط بین الملل گفت: جمهوری اسلامی ایران به دلیل مقاومت در برابر زیاده خواهی های آمریکا و استقلال سیاسی و وابستگی به منابع داخلی خود، پس از 43 سال به یک کشور مرکزی و قطب اصلی سیاسی، نظامی و اقتصادی تبدیل شده است. تبدیل شدن و بتدریج خروج از سلطه قدرت های غربی و ایجاد اقتصادی پویا و مستقل با وجود برخی مشکلات.

خانی زاده تصریح کرد: به همین دلیل ایران در حال حاضر نفوذ بسیار زیادی دارد و می تواند از نفوذ آمریکا در منطقه بکاهد و دلیل شکست اخیر سفر جو بایدن به سرزمین های اشغالی فلسطین و عربستان این بود که قرار بود جو بایدن از یک مجموعه ناتو در این سفر عبری برای ایجاد عربی.

وی به نشست سه جانبه روسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه اشاره و تصریح کرد: برگزاری این نشست سه جانبه در تهران نشان می دهد که جایگاه ژئوپلیتیکی ایران در منطقه و جهان بسیار افزایش یافته و ایران مرکز مهم همگرایی منطقه ای است. این نزدیکی صورت گرفته و می تواند نقش مثبتی در حل بسیاری از مناقشات ایجاد کند.

یک کارشناس سیاست خارجی و روابط بین الملل در خصوص مهار افشای اطلاعات تهران گفت: در حال حاضر دنیا از تک قطبی به چند قطبی خواهد رفت و آمریکا منزوی خواهد شد و این نشان می دهد که ایران، ترکیه، روسیه، چین و هند به عنوان کشورهای تاثیرگذار در منطقه هستند. آنها در آینده با نزدیک شدن و ایفای نقش مثبت می توانند از نفوذ آمریکا بکاهند و حضور آمریکا در منطقه تنها برای ایجاد بحران است و اگر این نفوذ کاهش یابد قطعا منطقه شاهد آرامش و امنیت بیشتری خواهد بود. .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید