نمایندگان کنگره آمریکا خواستار پایان دادن به مذاکرات محرمانه با ایران شده اند

رهبران جمهوری خواه در کنگره آمریکا بر مقامات ارشد دولت بایدن فشار آورده اند تا کنگره را به طور علنی در مورد وضعیت دیپلماسی با ایران اطلاع دهند.

آنها در نامه‌ای اعلام کردند: با وجود نامشخص بودن وضعیت مذاکرات، مردم آمریکا حق دارند بدانند دیپلمات‌هایشان در وین با چه چیزهایی موافقت کرده‌اند، دولت شما در حال بررسی چه گزینه‌هایی است و چگونه می‌خواهید با این طیف برخورد کنید. به دولت بایدن با طیف وسیع تری از تهدیدات رو به رشد ایران مقابله کنید.»

در همین راستا، جمهوری خواهان از جمله کلودیا تونی (نیویورک)، ماریا الویرا سالازار (فلوریدا)، گرگ استیو (فلوریدا)، رونی جکسون (تگزاس) و دن بیکن (نبی) در نامه‌ای اعلام کردند که این مذاکرات محرمانه بوده است. و تقاضای میلیاردی ایران که احتمالاً سرمایه گذاری برای شرکت آن را فراهم می کند، غیرقابل قبول است و نشان می دهد که دولت بایدن در آستانه انعقاد توافق ضعیف تری نسبت به قرارداد اصلی 2015 است.

در این گزارش آمده است که طی بیش از یک سال مذاکره با ایران، دولت بایدن از اطلاع دادن کنگره در مورد مشکل خودداری کرد و مقامات دولت بایدن از جمله رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، دولت اوباما که آشکارا با این کشور مذاکره کرده است. قانونگذاران و مردم، محدود به جلسات توجیهی مخفیانه.

جمهوریخواهان در این نامه نوشتند: «تاکنون تنها جلسات توجیهی محرمانه پشت درهای بسته در کنگره برگزار شده است». این یک شروع است، اما کافی نیست. رابرت مالی به عنوان فرستاده ویژه مردم آمریکا کار می کند و باید به آنها پاسخ دهد. از طرف مردم آمریکا، ما از شما می‌خواهیم در یک جلسه استماع عمومی برای اطمینان از شفافیت قابل توجه در مورد برنامه‌ها و تلاش‌های شما برای جلوگیری از یک ایران هسته‌ای شرکت کنید.

قانونگذاران جمهوری خواه همچنین گفتند: با توجه به خطرات جدی برای امنیت ملی آمریکا ناشی از بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با ایران و حملات اخیر ایران به اهداف آمریکایی در عراق، یک جلسه توجیهی عمومی در مورد این توافق ضروری است. ما از دولت شما می خواهیم که به تعهدات خود احترام بگذارد و قبل از دستیابی به توافق در وین یا شکست مذاکرات، مستقیماً در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان شهادت دهد و شهادت دهد.

دیدگاهتان را بنویسید