نوع فرعی Omicron و اهمیت تزریق دوز دوم، یادآور واکسن تاج


ساعت: 08:39
تاریخ انتشار: 1401/01/17
کد خبر: 1819890

الگوی آلودگی کووید-19 نشان می‌دهد که این همه‌گیری به زودی پایان نخواهد یافت و با گسترش زیردریایی BA.2 در ایالات متحده، ترس از شیوع احتمالی جدید و عود در حال افزایش است. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ با گسترش این نوع فرعی، کارشناسان آمریکایی تزریق دوز دیگری از واکسن تقویت کننده کرونا (واکسن تقویت کننده دوم) را توصیه کرده اند. اما آیا واقعا نیازی به تزریق دوز دیگری از این واکسن در برابر سویه جدید وجود دارد؟

آخرین داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) در روز دوشنبه نشان می‌دهد که این کشور تقریباً در سه مورد از هر چهار مورد، زیر گروه BA.2 omicron دارد.

برآوردهای این مرکز نسبت به هفته قبل جهش بزرگی را نشان می دهد که حدود 57.3 درصد است. در حال حاضر، زیرگروه BA.2 در حال حاضر حدود 86 درصد از تمام موارد توالی یابی در سراسر جهان را تشکیل می دهد، که ثابت شده است که بر سایر سویه های کروناویروس غالب است.

گسترش سریع BA.2 پس از کشف این نوع فرعی انتظار می رود. کارشناسان تخمین می زنند که سویه ساب میکرون حدود 50 تا 80 درصد مسری تر از سویه ایمیکرون است. با این حال، این نوع فرعی توانست سریعتر گسترش یابد، و کارشناسان خاطرنشان کردند که نوع فرعی BA.2 جدی تر از دلتا و سایر گونه های قبلی ویروس نیست.


اهمیت تزریق دوز تقویت کننده دوم واکسن تاج

حتی اگر زیرگروه BA.2 فقط علائم خفیف بیماری کووید-19 را ایجاد کند، همچنان باید در نظر گرفته شود و تا حد امکان از گسترش آن جلوگیری شود. در اینجا نقش دوزهای یادآور مطرح می شود.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده و سازمان غذا و دارو قبلاً دوز تقویت کننده دوم را برای برخی افراد تأیید کرده اند. متخصصان خواستار دریافت همه دوزهای قابل قبول برای کمک به کنترل بیماری هستند.

به گزارش مدیکال دیلی، بسیاری از مطالعات نشان می دهد که ایمن سازی ناشی از واکسیناسیون به مرور زمان کاهش می یابد، بنابراین تزریق دوز یادآور ضروری است. به گروه های پرخطر توصیه می شود که دوز دوم تقویت کننده را حدود چهار ماه پس از اولین تقویت کننده دریافت کنند، زیرا انواع جدیدتر ویروس کرونا مسری تر هستند.

انتهای پیام/
منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید