هدایت بودجه برای پایان دادن به لابی گری دائمی/عمدی برای خواست وزیر

ساعت: 13:08
تاریخ انتشار: 1400/09/24
کد خبر: 1792399

بودجه سال آینده در حالی بسته شده است که برخلاف گذشته از تخصیص تعداد بخش های این وزارتخانه خبری نیست و آقای وزیر بر اساس نتایج و نتایج سازمان های این وزارتخانه آنها را بودجه بندی می کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ لایحه 1401 در چند روز از سوی دولت به مجلس ارائه شد و در این مدت رسانه ها جزئیات، اعداد و ارقام معیشت، حقوق، یارانه و… را منتشر کردند.

این در حالی است که بودجه سال 1401 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیش از پنجاه هزار و 38 میلیارد تن برآورد شده است که از رتبه های فردی دستگاه های زیرمجموعه این وزارتخانه در لایحه بودجه خبری نیست.. جدا از افزایش ۷ درصدی کل بودجه فرهنگی کشور، ارقام نشان دهنده افزایش ۶۰ درصدی در فصل گردشگری است.

برخلاف بودجه سال گذشته که به واحدهای مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله سازمان خیرین، سازمان حج و عبادت، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، خبرگزاری جمهوری اسلامی و سایر نهادهای مرتبط اختصاص یافت. سازمان ها، امسال اقدام خلاق بودجه هر یک از این سازمان ها به صورت یکسان و مشترک در اختیار وزارتخانه قرار می گیرد تا وزیر بر اساس نتایج و اولویت ها این تعداد را توزیع کند.

به طور کلی هدف گذاری بودجه به ویژه در حوزه های فرهنگی، هنری و گردشگری مزایای بسیاری دارد. در گذشته مدیران تمامی سازمان ها و نهادهای مرتبط با وزارتخانه ها در طول سال به طور مستمر با وزیر و مجلس رایزنی، مذاکره و لابی کرده اند تا بودجه سازمانی که مدیریت می کنند افزایش یابد. اما در آینده ای نزدیک این بودجه به جای اینکه لابی بازی شود، باید بر اساس عملکرد، کارآمدی و شایستگی به سازمان زیرمجموعه وزارتخانه اختصاص یابد.

از سوی دیگر، هدایت بودجه مشکل پراکندگی بودجه عمومی وزارتخانه را حل خواهد کرد. زیرا به هر دلیلی این کوچک شدن بودجه وزارتخانه از همان ابتدا دردسرهای بزرگی را به همراه دارد که اساساً ریشه در همین لابی گری و فشار مدیران سازمان ها ناشی از این تخصیص بودجه برای خود سازمان دارد و اکنون ادغام در بر اساس بودجه، مدیریت مالی وزارتخانه را کارآمدتر خواهد کرد.

از سوی دیگر، انبوه این سازمان ها و نهادهای فرعی باعث شد که پرسش از پاسخگویی این نهادها به وزارتخانه تنها بر اساس تراز سالیانه و رسمی تعریف شود و مشخصاً خبری از نتایج مؤثر وجود نداشته باشد. اما اکنون وزیر می تواند و این اختیار را دارد که بر اساس ارائه و مشاهده نتیجه مثبت، بودجه یک سازمان را افزایش یا کاهش دهد و این امر علاوه بر رقابت بین سازمان های زیرمجموعه این وزارتخانه، کیفیت کار را نیز به دنبال خواهد داشت. واضح و کارآمدتر

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید