هدف: جذب لقمه بزرگ اتحاد قدرت برای اصولگرایان آسان نیست

هدف: جذب لقمه بزرگ اتحاد قدرت برای اصولگرایان آسان نیست

روز جدید این یکنواختی قدرت کمکی به اصولگرایان نمی کند. مثل زمان اصلاح طلبان. در زمان خاتمی همه نهادها در دست اصلاح طلبان بود و قوه قضائیه در کنار دولت آقای خاتمی قرار گرفت اما در نهایت این روند به نفع دولت پیش نرفت. بزرگ شدن لقمه هضم را مشکل می کند. به دست آوردن این همه قدرت نتیجه خوبی نخواهد داشت. باید با کار کارشناسی اقبال مردم را به دست آورد که غیر ممکن است.

محمد گرازی در آستانه 80 سالگی است. او قبلا وزیر پست و تلگراف ایران بود اما اکنون فقط نام این وزارتخانه باقی مانده است. او سال ها در دولت و سایر نهادها کار کرده است و به صراحت در میان فعالان سیاسی شهرت دارد. گرزی اکنون از دولت ابراهیم رئیسی انتقاد می کند و می گوید بزرگترین ضعف او و کابینه اش عدم آگاهی از نحوه دولت محور بودن و ضعف قوه مجریه است. گرزی معتقد است که اقدامات دولت سیزدهم مورد استقبال جامعه قرار نگرفته است و به عنوان مثال استقبال ضعیف مردم از پروژه مسکن ابراهیم رئیسی را نشان می دهد و تاکید می کند که در چنین شرایط اجتماعی کنونی، کابینه سیزدهم احتمالاً با چالش ها و چالش ها مواجه خواهد شد. ملت کوچک است و حتی اتحاد قدرت هم نمی تواند به آنها کمک کند. گفتگوی محمد غرضی با خبرآنلاین را بخوانید:

بیش از صد روز است که دولت ابراهیم رئیسی بر سر کار آمده است. عملکرد دولت سیزدهم را در دوره گذشته چگونه می بینید؟

دولت هنوز در درس اول است و درس دوم و سوم باقی مانده و قابل نوشتن نیست. آقای رئیسی در دولت نبود و فقط از مسائل دولتی شنیده و از مسائل دولتی مطلع شده است. بنابراین در بیش از 100 روز گذشته ریاست جمهوری، زمان مناسبی برای محاکمه نیست. مشکل اصلی آقای رئیسی این است که همکاران و کابینه وی اغلب تجربه ای در دولت و وزارت ندارند. به همین دلیل است که زمان می برد تا برنامه های آنها به مرحله حل مشکلات مردم برسد، زیرا صاحبان قدرت ابتدا باید کار در دولت را بیاموزند.

پس شما نقدی به چیدمان کابینه دارید. در مورد قرارهای خانوادگی هم انتقادات زیادی وجود داشت…

اینکه آقای رئیسی زیاد در این مورد صحبت نمی کند نشان از مشکل ساز بودن این نوع مشکلات برای دولت است. قاعدتا اگر وزرا و اعضای کابینه افراد خود را روی کار بیاورند، لطمه زیادی به چهره دولت سیزدهم و حتی دولت های قبل می زنند، زیرا مردم معتقدند دولت های قبلی هم همین کار را کردند و خانواده هایشان را سر کار آوردند. . و این دیدگاه منفی را به دولت های آینده سرایت کند.

به نظر شما رئیس جمهور یک رئیس جمهور مستقل است؟

او در دوران رقابت های ریاست جمهوری اصولگرایی خود را تایید یا تکذیب نکرد. اما او سال ها در قوه قضائیه بوده و به همین دلیل در اصولگرایی او تردیدی نیست و این واقعیت حتی برای مردم عادی نیز محقق شده است.

برنامه ها و اقدامات دولت سیزدهم در حوزه معیشتی را چگونه ارزیابی می کنید؟

من سال ها در حوزه مسکن فعالیت داشتم و سازمان نظام مهندسی را تشکیل دادم. من یکی از آگاه ترین افراد در زمینه مسکن هستم. من فکر می کنم اقوام که از مسکن صحبت می کنند از مسکن خبر ندارند.

هدف: جذب لقمه بزرگ اتحاد قدرت برای اصولگرایان آسان نیست

استقبال مردم از طرح نهضت ملی مسکن

هیچ یک از پیشنهادات دولت در حوزه اجتماعی با استقبال مردم مواجه نشد. در حوزه مسکن این عدم استقبال مشخص است و در موارد دیگر به مرور زمان مشخص شد که کارها و پیشنهادات دولت کارشناسی نشده و مورد استقبال قرار نخواهد گرفت.

برخی کارشناسان طرح مسکن ابراهیم رئیسی را ادامه دو دولت قبل می دانند …

در دو دولت قبل کار کارشناسی صورت نگرفت. الان هم شعارهای آقای احمدی نژاد و روحانی ادامه دارد و دیدید که هیچ کدام از این برنامه ها عملی نشد. قیمت مسکن از تورم بالاتر رفته است زیرا در هشت سال گذشته جمعیت را افزایش داده است و جمعیت تا زمانی که ساختمانی ساخته شود ازدواج می کنند.

ریشه بی اعتمادی مردم به طرح ها و برنامه های دولت اصلی چیست؟

چون رئیس دولت و وزرا هیچ داده ای برای حضور در دولت نداشتند. دولت یک واحد اجتماعی بزرگ با سابقه است و یک یا دو میلیون نفری که در دولت بوده و بوده اند دائماً در حال حل مشکلات دولتی هستند، اما از آنها استفاده نشده است. دولت‌های هشت ساله در دور دوم از مردم فاصله می‌گیرند، زیرا به‌ویژه در دوره اول فعالیت خود، اهداف و برنامه‌هایی را برجسته و پیش می‌برند که پشت واقعیت‌های قوه مجریه باقی مانده و اکنون همان تجربه تاریخی را تکرار می‌کنند.

اکنون ساختار قدرت در دست اصولگرایان متحد شده است. این یکنواختی چقدر به آنها کمک می کند؟

این یکنواختی قدرت کمکی به اصولگرایان نمی کند. مثل زمان اصلاح طلبان. در زمان خاتمی همه نهادها در دست اصلاح طلبان بود و قوه قضائیه در کنار دولت آقای خاتمی قرار گرفت اما در نهایت این روند به نفع دولت پیش نرفت. بزرگ شدن لقمه هضم را مشکل می کند. به دست آوردن این همه قدرت نتیجه خوبی نخواهد داشت. باید با کار کارشناسی اقبال مردم را به دست آورد که غیر ممکن است.

پس نباید امیدوار بود که اصولگرایان مشکلات فعلی را حل کنند؟

اصولگرایان وظیفه بسیار بسیار بزرگی دارند و می بینیم که جریان اجتماعی استقبال خاصی از آنها نمی کند. بحث من این است که با اندازه گیری موقعیت اجتماعی مردم و نگرش مردم نسبت به دولت، احتمال اینکه دولت بتواند چالش های فرابورس و چالش های ملی را حل کند تقریبا غیرممکن است. دولت باید حکومت کند، نه به این دلیل که کلید خزانه را در اختیار دارد، بلکه به این دلیل که معتقد است منابع مالی بی پایانی دارد و می تواند خرج کند و حساب کند. اگر چنین کند، شانس عمومی بیشتری را از دست خواهد داد.

یعنی نباید منتظر اتفاقات خوب بود؟

برای گفتن خیلی زود است. به همه وزرا یک سال فرصت دهید تا در آزمون افکار عمومی خود بگذرند تا عملکرد آنها واقع بینانه ارزیابی شود. اما تاکنون دولت نتوانسته برنامه کارشناسی و نظر و افکار عمومی جدیدی ارائه دهد، به همین دلیل گفتم آقای رئیسی تجربه حکومت داری ندارد. خبرنگاران و مطبوعات نیز باید مراقب اخبار تولید شده در کابینه باشند در حالی که جریان اجتماعی از کار دولت حمایت نمی کند. حفظ استقلال مطبوعات مهم است. به هر حال مطبوعات یک جنبش اجتماعی است اما حکومت یک جریان سیاسی است.

دیدگاهتان را بنویسید