هزینه درمان چقدر است؟ آیا تعرفه های نجومی پیش بینی می شود؟

هزینه درمان چقدر است؟  آیا تعرفه های نجومی پیش بینی می شود؟

روز جدید زمزمه افزایش 60 درصدی تعرفه های پزشکی و شنیدن اخبار مختلف از هزینه ویزیت پزشکان عمومی و متخصصان، بسیاری از مردم را به این فکر انداخته است که اگر مریض شوند چقدر آب دریافت می کنند؟ اگرچه هنوز هزینه تعرفه های خدمات درمانی مشخص نشده است، اما فراگیر شدن قیمت های ارائه شده توسط سازمان نظام پزشکی در فضای مجازی، چشم انداز افزایش چند برابری نرخ خدمات درمانی را تقویت می کند.

اگرچه شورای عالی بیمه از افزایش سهم شرکت های بیمه در جریان افزایش تعرفه خدمات درمانی صحبت می کند، اما برخلاف وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی به عنوان فروشندگان خدمات درمانی، دلیل پیشنهاد 60 درصدی است. افزایش تعرفه خدمات به ویژه در بخش خصوصی به آن تورم می گویند. استدلال ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی این است که بر اساس آمار بانک مرکزی، زمانی که میانگین تورم تا پایان اسفند 48 درصد برآورد می شود، برای حفظ پایداری نظام سلامت به ویژه در مراجعات سرپایی و سرپایی، باید تعرفه خدمات پزشکی افزایش یابد. مطابق با تورم

این در حالی است که این میزان همچنان بین 48 تا 60 درصد است و گفته می شود علاوه بر افزایش انگیزه پزشکان به ویژه پزشکان عمومی برای کار در کلینیک ها، تفاوت میزان درآمد در کلینیک سرپایی و ارائه خدمات زیبایی نیز وجود دارد. خدمات و تزریق ژل و بوتاکس تفاوت آن افزایش درصد پزشکان عمومی در بخش خصوصی است. در واقع دلیل این افزایش 60 درصدی این است که پزشک عمومی یا متخصص در جهت کسب درآمد بیشتر از جمله خدمات آرایشی که این روزها بسیار پرطرفدار شده است حرکت نمی کند.

البته در حالی که افزایش 60 درصدی تعرفه پزشکان مطرح شده است، در واقع نتیجه رایزنی های وزارت بهداشت، بیمه، سازمان نظام پزشکی و شورای عالی بیمه افزایش 28.5 درصدی قیمت است. خدمات پزشکی مصوبه شورای عالی پزشکی پس از بررسی در سازمان برنامه و بودجه در نهایت برای تصویب نهایی به هیأت وزیران ارائه می شود. یعنی هنوز رقم مصوبی برای تعرفه پزشکی وجود ندارد.

پیشنهاد افزایش 60 درصدی تعرفه پزشکان در حالی مطرح می شود که مهدی رضایی روز گذشته درباره سهم فعلی هزینه های سلامت گفت: هزینه های بهداشت و درمان حدود 42 تا 45 درصد و سهم بیمه و دولت حدودا است. 55 درصد که پس از آن هیچ آمار رسمی دیگری منتشر نشده است.

وی افزود: اما بر اساس اطلاعات غیررسمی وزارت بهداشت که ما نیز با تحقیقات میدانی و آمارگیری از داروها در سامانه های خود تا حد زیادی با آن موافق هستیم، در حال حاضر سهم پرداختی از جیب مردم در هزینه های سلامت حدود 60 درصد است. . “.

وی با اشاره به اینکه این آمارها نگران کننده است، گفت: در این راستا کل سهم دولت و بیمه ها در پرداخت این هزینه ها 40 درصد است. این در حالی است که طبق قانون برنامه ششم توسعه، هدف افزایش سهم مردم از هزینه های سلامت به 25 درصد و سهم دولت و تامین اجتماعی به 75 درصد بوده است. اما برعکس قبلا اتفاق افتاده است. تا جایی که به آمارهای رسمی مربوط می شود، معتقدیم 42 درصد سهم مردم در پرداخت ها در سه سال اخیر قطعا تغییر کرده است. متأسفانه با افزایش تورم، بیمه و دولت سهم بیشتری از خدمات درمانی نداشتند. پس این تفاوت از جیب مردم پرداخت می شود.

* اختلاف نظر بر سر افزایش تعرفه ها

از سوی دیگر تعرفه های پزشکی که طبق قانون باید تا قبل از شروع سال جدید تعیین و ابلاغ می شد، به دلیل اختلاف نظر وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی و شورای عالی بیمه همچنان در انتظار ابلاغ است. برخلاف گمانه زنی های کاربران شبکه های اجتماعی مبنی بر افزایش 60 درصدی تعرفه های خدمات پزشکی از سوی سازمان نظام پزشکی، این سناریو نه تنها در شورای عالی بیمه رای نیاورد و شورای عالی بیمه پیشنهاد افزایش 28 درصدی را داد. تعرفه خدمات پزشکی خدمات پزشکی در سال 1401 f.

اظهارات سعید کریمی معاون وزیر بهداشت از افزایش 28 درصدی تعرفه های پزشکی در سال جدید حکایت دارد. وی در خصوص وضعیت تعرفه های پزشکی در سال 1401 گفت: ارقام مربوط به تعرفه های پزشکی در سال جاری به تصویب شورای عالی بیمه رسیده است اما چون هنوز اعلام نشده است نمی توانم ارقام مربوطه را ذکر کنم. همزمان مصوبات به سازمان برنامه و بودجه ارسال می شود تا نهایی و به هیئت وزیران ارسال شود. طبق قولی که به ما داده شده، قرار است هفته آینده یا هفته آینده تعرفه ها در هیئت دولت مطرح و تصمیم گیری شود.

به گفته وی، پیشنهادات وزارت بهداشت در خصوص تعرفه ها نیز متفاوت بود. البته ترکیب شورای عالی بیمه متشکل از نماینده وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی، دبیر شورای عالی بیمه، نمایندگان بیمه و … است که در مورد افزایش تعرفه چکشی بحث می کنند. در حال حاضر تعداد افزایش تعرفه ها مشخص نیست و نمی توان در مورد آن اظهار نظر کرد.

کریمی معتقد است این ارقام نزدیک به افزایش 28.5 درصدی و 30 درصدی است که البته هنوز نهایی نشده و باید منتظر تصمیم هیئت دولت باشیم. البته باید توجه داشت که با توجه به افزایش حقوق بالا، بار بیمارستان ها رو به افزایش است. در نتیجه پیشنهاد افزایش تعرفه ها حدود 28.5 و 30 درصد بود که البته همانطور که اعلام کردم قطعی نیست و تایید نمی شود و تصمیم نهایی با هیئت وزیران است.

* هنوز تعرفه 1401 اعلام نشده است

از سوی دیگر، محمدمهدی ناصحی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در تشریح ادعاهای ضد و نقیض درباره افزایش تعرفه های پزشکی گفت: تعرفه 1401 هنوز ابلاغ نشده است و دولت و نظام پزشکی اعتبار تامین می کنند، بنابراین باری بر دوش مردم و پرداخت های جیبی افزایش نمی یابد امیدواریم در هفته های آینده نتیجه اعلام شود.

سجاد رضوی، دبیر شورای عالی بیمه نیز درباره مبنای تعرفه های درمانی و شکایات و نگرانی های مردم از پرداخت هزینه های درمانی بیان کرد: تعرفه از دو قسمت تشکیل شده است. جزء حرفه ای و “جزء فنی” جزء فنی مربوط به دفتر، ساختمان، منشی، تجهیزات، تاسیسات، اجاره آب، برق و گاز و جزء حرفه ای مربوط به پزشک است که تابعی از کارگران است. حقوق و با توجه به محدودیت منابع کشور، نظام پزشکی بحث جزء پزشکی را ندارد و در نتیجه نمی توان به تعرفه واقعی در این مورد دست یافت، اما جزء فنی باید به واقعیت نزدیک باشد، زیرا تهیه میز، صندلی پزشکی. و تجهیزات قیمت واقعی خود را دارند. هیچکس برای خرید تخت و تجهیزات پزشکی به پزشک یارانه نمی دهد.

وی افزود: ملاک ما برای تعرفه ها تورم است که از سوی بانک مرکزی اعلام می شود. در زمانی که تعرفه ها را تعیین کردیم، تورم 41.3 درصد بود. البته تورم سلامت همیشه بالاتر از میانگین بانک مرکزی است، زیرا قیمت تمام شده لوازم و تجهیزات تحت تاثیر ارز و تورم است. ملاک ما بانک مرکزی است و نمی توان میزان واقعی تورم حوزه سلامت را در نظر گرفت. با این حساب میانگین نسبت خدمات تخصصی و فنی حدود 28.5 درصد است که با تورم و دستمزد و درآمد شاغلان و کارگران همخوانی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید