هشدار برای ششمین تاج در کشور/ دبیر کمیته علمی تاج کشور: امیکرون درمان نیست

هشدار برای ششمین تاج در کشور/ دبیر کمیته علمی تاج کشور: امیکرون درمان نیست

روز جدید حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته ملی علمی علیه تاج، ضمن تشریح علت گرفتار شدن کشورهای اروپایی در پیک جدید Omicron و خطر واکسن در پیک ششم کشور، گفت: حتی می تواند منجر به مراقبت های ویژه و مرگ شود.

حمیدرضا جماعتی درباره خطر جمعیت واکسینه شده در کشور از شیوع تاج ششم در کشور که گفته می شود جمعیت هشت میلیونی را شامل می شود، گفت: افرادی که واکسینه نشده اند احتمالا خود و خانواده هایشان را مبتلا می کنند. “. در عین حال این احتمال وجود دارد که در صورت گرفتار شدن این افراد به چرخه ویروسی در جامعه منجر شوند و احتمال انتشار ویروس در جامعه توسط آنها بسیار زیاد است. بر این اساس توصیه ما این است که این افراد واکسینه شوند. به خصوص که واکسیناسیون بالا چرخه ویروس را در جامعه کند می کند و تا حد زیادی همه گیری را کنترل می کند.

عدم واکسیناسیون و خطر ادامه بیماری همه گیر با سویه های جدید

وی ادامه داد: در حال حاضر یکی از دلایلی که ما برای کنترل همه‌گیری تاج در سطح جهان یا جامعه جهانی مشکل داریم این است که تعدادی از کشورها به‌ویژه کشورهای ضعیف اقتصادی مانند آفریقا و… آنها واکسینه شده اند. به عنوان مثال، کشورهایی که واکسیناسیون در آنها بسیار کم است، مانند 1٪ یا 10٪. جالب اینجاست که چرخه ویروس در این کشورها به یک بیماری همه گیر در سراسر جامعه جهانی منجر می شود. به عنوان مثال، سویه های دلتا یا Emicron از کشورهایی می آیند که سطح واکسیناسیون آنها پایین است، که چرخه ویروس را در آن کشورها افزایش می دهد و زمانی که این افزایش می یابد و ویروس در جامعه باقی می ماند، منجر به جهش می شود. تبدیل به ویروس می شود. در برخی موارد، ویروس برای وحشی‌تر شدن ویروس جهش می‌یابد و این باعث می‌شود که ویروس جهش‌یافته که قدرت بیشتری دارد، از جامعه‌ای به جامعه دیگر سرایت کند و بیماری‌های همه‌گیر یا پیک‌ها را در کشورهای مختلف افزایش دهد. اکنون این می تواند برای یک جامعه و افرادی که در آن جامعه واکسینه نشده اند، هم برای خودشان و هم برای جامعه ای که در آن زندگی می کنند و هم برای جامعه بین المللی خطرناک باشد. بر این اساس تاکید ما بر واکسیناسیون بسیار زیاد است.

وی گفت: البته در کشور ما تعداد واکسینه نشده ها نسبت به کل جامعه زیاد نیست، اما همین تعداد اندک هم می تواند منشأ چرخش ویروس و ابتلا به سایر افراد جامعه و ایجاد پیک های بعدی باشد. در آن زمان، اعمال محدودیت‌های اجتماعی برای افرادی که واکسینه نشده‌اند یک امر عملی است، اما ما در کمیته علمی می‌گوییم افرادی که واکسینه نشده‌اند می‌توانند برای خود، خانواده‌شان و جامعه‌شان خطرناک باشند.

لزوم واکسیناسیون و رعایت پروتکل های بهداشتی همزمان

جماعتی تاکید کرد: در عین حال باید توجه داشت که در تزریق دو دوز واکسن، رعایت پروتکل ها الزامی نیست، ساده سازی محسوب می شود، اما باید پروتکل های بهداشتی رعایت شود. در کشورهایی مانند اروپا و آمریکا که بار دیگر شاهد اوج گیری بیماری امیکرون هستیم، موضوع عدم رعایت پروتکل های بهداشتی یکی از عواملی بود که منجر به پیک مجدد آن شد. مشکل دوم در این کشورها این بود که فاصله بین دوز دوم و تشکیل اومیکرون بسیار زیاد بود و بیش از شش تا هشت ماه بود که منجر به کاهش سطح آنتی بادی شد که به دلیل افزایش عفونت ویروسی منجر به عفونت شد. شد. دلیل سوم نبود محدودیت های اجتماعی بود. بنابراین در استادیوم ها، سینماها و… دیدیم که حتی مردم ماسک نمی زنند و دسته جمعی کنار هم می نشینند. این نشان می دهد که انجام این اقدامات برای کنترل بیماری بسیار مهم است و در صورت عدم رعایت می تواند باعث ایجاد پیک های جدید، سویه های جدید و پیک های ناشی از آن شود. مشکل دیگری که به خصوص در کشورهای اروپایی به وجود آمده این است که واکسیناسیون در سنین 12 تا 13 سالگی به هیچ وجه شروع نشده است که با توجه به اینکه افراد در این سن منبع اصلی پیک هستند، منجر به پیک نیز شده است. در این کشورها. .

آیا Omicron یک درمان است؟

وی در رابطه با تصور عمومی مبنی بر نرم بودن اومیکرون گفت: ساده است که فکر کنیم Omicron نرم است و بنابراین همه چیز را رها کنیم. در بسیاری از کشورها، تعداد بستری شدن در بیمارستان به دلیل عفونت omicron به طور چشمگیری افزایش یافته و مرگ و میر افزایش یافته است. بنابراین با توجه به اینکه آمیکرون بسیار مسری است و تعداد زیادی از افراد، همان تعداد افراد را درگیر می کند، حتی اگر میزان بستری شدن آنها در بیمارستان کمتر از دلتا باشد، اما به دلیل اینکه عفونت بسیار بالا است و تعداد زیادی از افراد آلوده هستند، ممکن است دلیل تعداد بستری ها بسیار بیشتر باشد و تعداد مرگ و میرها افزایش یابد.

Omicron همچنین می تواند منجر به بستری شدن در بیمارستان و مرگ شود

جماعتی تاکید کرد: در حال حاضر بیمارستانی در ایران داریم که توسط شرکت Omicron ایجاد شده است. بسیاری از بیمارانی که اکنون در بیمارستان بستری و غربالگری می شوند و حتی در بخش مراقبت های ویژه هستند، آمیکرون دارند. بنابراین ما نباید فکر کنیم که emicron فقط منجر به یک بیماری خفیف می شود. شاید یکی از دلایل این ابهام این باشد که تعداد افراد مبتلا که برخی از آنها بین 20 تا 40 سال سن دارند، به خوبی واکسینه و واکسینه شده اند و ممکن است علائم زیادی نداشته باشند. با این حال، می دانیم که omicron ها می توانند سایر سنین را تحت تأثیر قرار دهند و حتی منجر به مراقبت های ویژه و مرگ بی خدا شوند.

جماعتی درباره رشد روزافزون ایمیکرون ها در کشور گفت: بر اساس گزارش ها، تقریبا 27 درصد از کل تست های انجام شده در هفته گذشته مربوط به ایمیکرون ها بوده است. این افزایش زیاد نشان می دهد که موضوع بسیار مهم است، با توجه به اینکه ویروس omicron ماهیت مسری و سه برابر بیشتر به دلتا سرایت می کند و هر فرد با omicron می تواند 10 نفر را مبتلا کند. وقتی در عرض یک هفته اینقدر زیاد شده باشد، طی چند هفته می تواند به اوج خود برسد. با توجه به اینکه پیش‌بینی ما این است که در چند هفته آینده احتمالاً با پیک Omicron مواجه خواهیم شد، کمیته علمی مدارس، دانشگاه‌ها، سالن‌های کنسرت و غیره را توصیه می‌کند. برای بازگشایی حداقل تا چند هفته آینده عجله نکنید و سپس این چند هفته را ارزیابی کنید و با این اقدامات و همچنین با رعایت پروتکل ها و تکمیل واکسیناسیون و تزریق نوبت سوم واکسن تا حد زیادی از بروز پیک اومیکرون در بدن جلوگیری کنید. کشور.

دیدگاهتان را بنویسید