هنر یکی از ابزارها و مظاهر مهم و اساسی «جهاد تبیینی» است.


ساعت: 15:22
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۲۰
کد خبر: 1807408

رئیس جمهور گفت: یک اثر هنری گاهی به اندازه یک کتاب بدون نیاز به توضیح و ترجمه، توانایی انتقال پیام و مفهوم را در صحنه و تصویر دارد و از این رو هنر یکی از مهمترین جلوه ها و ابزارهای آن است. جهاد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آیت الله سیدابراهیم رئیسی روز چهارشنبه در دیدار با جمعی از هنرمندان تجسمی در موزه هنرهای معاصر ایران، آثار خلق شده توسط هنرمندان را بیانگر اندیشه، درایت و بینش هنری آنان دانست و گفت: یک اثر هنری می تواند حرف بزند و بیان کند. بیان ساعت ها او حتی آنچه را که در کتابی توصیف شده است در یک صحنه به تصویر می کشد و پیام این کتاب و گفتارهای آن را برای نسل ها و قرن ها تداوم می بخشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه نمی توان به آثار هنری که پیام های ماندگاری دارند، قدردانی کرد، افزود: یک تابلو گاهی هم مظلومیت مردم ظالم را نشان می دهد و هم وضعیت مستضعفان و در عین حال روشنگری امام را نشان می دهد. مقاومت و ایستادگی مردم در نتیجه این روشنگری، آیا می توان برای این اثر هنری قیمتی تعیین کرد؟
دکتر رئیسی یکی دیگر از ویژگی های مهم آثار هنری را زبانی و فرازمانی عنوان کرد و گفت: یک اثر هنری برای هر فرد در هر سنی با هر زبان، فرهنگ و تاریخی گویا است و نیازی به ترجمه و توضیح ندارد.


هنرمند برای ادامه کار نیاز به حمایت دارد

رئیسی با تاکید بر اینکه آموزش و انتقال توانمندی های هنری از دیگر نکات مهمی است که هنرمندان باید به آن توجه کنند، گفت: هنرمندان کسانی را که توانایی ها و قابلیت های هنری دارند کشف می کنند و به آنها کمک می کنند تا استعدادهای خود را متبلور کنند.

وی رونق اقتصاد هنر را یکی دیگر از موضوعات مهم برای رشد هنر در جامعه برشمرد و گفت: درست است که نمی توان برای آثار هنری قیمت گذاری کرد، اما به هر حال هنرمند برای ادامه کار نیازمند حمایت است. کار تو هستی

رئیس جمهور ادامه داد: هنرمند نمی تواند در هیچ جا و به هیچ عنوان اثر هنری خود را ارائه دهد و باید سازوکاری ایجاد شود تا آثار هنری را آن گونه که شایسته هنر و هنرمندی هستند ارائه کنند. شکل ارائه آثار هنری باید به گونه ای باشد که همه افراد جامعه با آثار هنری آشنا شده و امکان خرید آن را داشته باشند.


تلاش برای حضور بیشتر هنر در بطن جامعه

رئیسی گفت: سفارتخانه های ایران در خارج از کشور، ادارات، سازمان ها، مراکز گردشگری و پارک ها و تمامی مراکزی که اماکن عمومی هستند می توانند مرکز نمایش و نمایش آثار هنری باشند تا هنر در بطن جامعه بهتر حضور پیدا کند.

رئیس جمهور از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست با استفاده از نظر خود هنرمندان سازوکارهای مناسبی برای رونق اقتصاد هنر ایجاد کند و افزود: هنر.

وی صرف هزینه برای ترویج هنر و افزایش خلق آثار هنری را سرمایه ای دانست که آثار خلاقانه زیادی دارد و گفت: با گسترش مراکز هنری، هنرمندان و صاحبان استعدادهای هنری بیشتر شناخته می شوند و توانایی های آنها بیشتر می شود. دولت معتقد است با کمک و مشارکت هنرمندان باید در جهت ارتقای هر چه بیشتر هنر تلاش کرد.


هنر یکی از زمینه های ارتقا و تحکیم روابط بین ملت هاست

رئیس جمهور توجه به دیپلماسی هنر را از دیگر نکات مهم مطرح شده در سخنان هنرمندان در این نشست دانست و تصریح کرد: هنر یکی از عرصه هایی است که می تواند باعث ارتقا و تحکیم روابط بین اقوام به ویژه ملت های همسایه و کشورهای دارای اشتراکات مشترک شود. ویژگی های فرهنگی با یکدیگر ، غنچه.
رئیس جمهور در بخشی دیگر از سخنان خود رهبر معظم انقلاب اسلامی را فردی عاشق هنر و هنر توصیف کرد و گفت: این امر امروز نیز ادامه دارد.

رئیسی افزود: حضور فردی در رأس نظام که هنر را بخوبی بشناسد و بشناسد فرصت ارزشمندی برای عموم مردم برای آشنایی و ارتباط هر چه بیشتر با هنر است.


هنر یکی از مهمترین جلوه های تبیین در جامعه است

رئیس جمهور گفت: مقام معظم رهبری «جهاد تبیین» را یکی از مهمترین وظایف همه آحاد جامعه معرفی کرده اند و هنر یکی از مهمترین و اساسی ترین جلوه های تبیین در جامعه است که می تواند دنیایی از الفاظ ایجاد کند. و مفاهیم در یک تصویر. “برای نشان دادن اینکه همه می توانند درک کنند.

پیش از سخنرانی محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سخنانی با بیان اینکه طرح تحول دولت منشوری است که حاکمیت فرهنگی کشور در حوزه فرهنگ و هنر از آن پیروی می کند، گفت: در قانون جدید رویکرد فرهنگ عدالت، شعار، مسیر و هدف اصیل است و این فضا در بخش های مختلف فرهنگی و هنری شکل گرفته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به استفاده از مساجد به عنوان کانون آموزش و شکل‌گیری روحیه هنر انقلابی نسل جدید هنرمندان، افزود:

آقایان حسن سلطانی رئیس دانشگاه هنر، مسعود شجاعی طباطبایی رئیس خانه کاریکاتور ایران، علی رجبی هنرمند و استاد دانشگاه، جلیل رسولی استاد خوشنویسی و خانم مینا صدری هنرمند و استاد دانشگاه نیز به بیان دیدگاه ها و نظرات خود پرداختند.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید