واکسن آنفولانزای ایرانی موجود است. واکسن های وارداتی در مراکز!


ساعت: 22:37
تاریخ انتشار: 1400/11/24
کد خبر: 1808503

در حالی که وزارت بهداشت وعده خرید 400 هزار دوز از این واکسن را داده بود، در نهایت تنها 40 هزار دوز را خریداری کرد و مابقی را از واردات تامین کردیم! واکسن‌های وارداتی در داروخانه‌ها در دسترس عموم قرار می‌گیرند، در حالی که واکسن‌های محلی موجود هستند و به تاریخ انقضا نزدیک می‌شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از ایران پزشک ، یک شرکت دانش بنیان واکسن آنفولانزا را در کشور تولید کرده است در حالی که سازمان غذا و دارو تنها 40 هزار دوز از این واکسن را خریداری کرده است. به گفته کارکنان این شرکت دانش بنیان، سایر واکسن های تولید شده با وجود تقاضای بازار در انبار باقی ماندند.

نکته دیگر اینکه واکسن آنفولانزای مورد نیاز از طریق واردات تامین می شود در حالی که پیش از این گفته شده بود واکسن های ایرانی آنفولانزا در مراکز بهداشتی نیز عرضه می شود.

امیرحسین عبدالغفاری مدیرعامل شرکت دانش بنیان نیواد فارمد سلامت گفت: شرکت دانش بنیان نیواد فارمد سلامت به عنوان اولین شرکت خصوصی در زمینه تولید واکسن از سال 1397 شروع به کار کرد و تمرکز خود را بر تولید واکسن هایی داشت که در داخل تولید می شوند. ندارند و فقط وارد می شوند و ارز بسیار بالایی را به کشور تحمیل می کنند. این شرکت اولین گام را در واکسن نوترکیب آنفولانزای نوترکیب 4 فصلی راه اندازی کرده است.

وی درباره ویژگی های این واکسن ایرانی بیان کرد: این واکسن یک واکسن نوترکیب 4 ظرفیتی است و اکثر واکسن های آنفولانزای وارداتی به کشور مبتنی بر فناوری تخم مرغ بوده و حساسیت کمتری دارد. در افرادی که به این واکسن حساسیت دارند، حساسیت به تخم مرغ نخواهیم داشت.

واکسن آنفولانزای ایرانی موجود است.  واکسن های وارداتی در مراکز!

عبدالغفاری افزود: به گفته کارشناسان بیماری های عفونی، شیوع آنفولانزا در سال جاری بسیار بیشتر از سال های گذشته بوده و تعداد زیادی از بیماری های تنفسی امسال آنفولانزا بوده است. امسال این اتفاق نیفتاد، هرچند سال ها پیش معاون وزیر بهداشت و مرکز بیماری های عفونی واکسن آنفولانزا را در دستور کار قرار دادند. علیرغم تمام مشکلاتی که قبل از ورود واکسن به بازار وجود داشت و تا به امروز ادامه دارد، پاییز امسال یک میلیون دوز واکسن آنفلوانزا تولید کردیم و همه مطالعات زیر نظر وزارت بهداشت انجام شد و مورد تایید قرار گرفت، اما پس از گذراندن بسیاری از موارد. روند دشواری است، از نوامبر مرکز بیماری های واگیر ما را با هزاران درخواست و دیدگاه درگیر کرده است که برای هر یک پاسخ مستند ارسال کرده ایم و از آن به بعد هر روز در تمام مکاتبات بهانه های جدیدی می آورند. سلامتی. ضمن اینکه مثل همه سال های گذشته واکسن خارجی وارد کردند و مشکلی نداشتند.

وی ادامه داد: سازمان غذا و دارو همواره حمایت کرده و معاونت بهداشتی به ویژه مرکز مدیریت بیماری های واگیر همکاری مناسبی نداشته است. این در حالی است که ما با این فناوری بالا نیاز کشور را برطرف می کنیم.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان داخلی گفت: یک شرکت دانش بنیان داخلی پس از سال ها و صرف هزینه های زیاد واکسن داخلی آنفولانزا تولید کرده است و نباید با این روش برخورد کرد. ما چندین بار درخواست ملاقات کردیم، اما زمان از دست رفت.

وی در ادامه از وزارت بهداشت پرسید: درخواست شرکت نیواد فارمد سلامت روشن و منطقی است. یعنی با این واکسن مطابق قانون و معادل واکسن های معادل رفتار می شود و این واکسن برای استفاده در افراد نیازمند تهیه و خریداری می شود. مانند سال های گذشته با واکسن های آنفلوانزای خارجی.

عبدالغفاری گفت: همه اسناد ما روشن و آماده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید