واگذاری پرسپولیس به مالک جدید؛ خداحافظ وزارت ورزش

پیش از این کنفدراسیون فوتبال آسیا چند موضوع کلیدی در صدور مجوزهای حرفه ای برای استقلال و پرسپولیس برشمرد که مهمترین آنها مالکیت مشترک بود. هر دو باشگاه دولتی و در اختیار وزارت ورزش هستند. چنین موردی با اعتراض جدی همراه بود و زمزمه های اخیر مبنی بر عدم صدور مجوز حرفه ای برای این دو باشگاه و اخراج آنها از لیگ قهرمانان آسیا بی ارتباط نبود.

حالا اتفاق جدیدی افتاده است. به گفته داریوش مصطفوی، رئیس کمیسیون استیناف مجوزهای حرفه ای باشگاه ها، در جلسه روز گذشته با مدیران پرسپولیس و استقلال، مالکیت پرسپولیس به وزارت ورزش واگذار و به وزارتخانه دیگری واگذار می شود. وی گفت: باشگاه پرسپولیس باید در اختیار یک وزارتخانه قرار می گرفت و مدیران آنجا به صورت فردی مدیریت می کردند. اگر کمیته استیناف برای روشن شدن مشکلات گذشته تشکیل شود. گذشته هم مقصر نبود. موضوع مالکیت این دو باشگاه به معضلی تبدیل شده که مردم در یک سری مشکلات باید از آن عبور کنند.»

با چنین تصمیمی درست است که پرسپولیس یک تیم ملی باقی می ماند اما از زیر سایه وزارت ورزش کنار می رود. راه حل مخاطره آمیزی که هم می تواند پایان مشکلات همیشگی تیم باشد و هم شروع مشکلات جدید. وزارت ورزش از مدت ها قبل اعلام کرده بود که پولی به دو باشگاه نمی دهد و مدیرانی که انتخاب کرده است حق جذب سرمایه خواهند داشت. پس شاید بیرون آمدن پرسپولیس از زیر سایه وزارت ورزش برای باشگاه قرمز تهران کمی سود مالی داشته باشد. از سوی دیگر، از آنجایی که وزارت ورزش سال هاست با مدیریت این دو باشگاه آشنا بوده و از پیچیدگی های کار آگاه است، ممکن است پرسپولیس زمان را تلف کند و تا زمانی که کارها به قطار نرسد، نتواند به برنامه های خود برسد. در وزارت جدید

اما با تصمیم جدید باشگاه استقلال در اختیار وزارت ورزش باقی می ماند و با سازوکار قبلی به فعالیت خود ادامه می دهد. پرسپولیس که قرار است به وزارتخانه دیگری واگذار شود که هنوز نامی از آن برده نشده است، اما در صورت برنامه ریزی می توان حدس زد که وزارت ارتباطات در این زمینه پیشقدم شود چرا که شرکت های زیرمجموعه این وزارتخانه حامی این موارد هستند. دو باشگاه سال هاست که با وارد کردن مدیران مورد اعتماد به کادر مدیریتی این دو باشگاه در تصمیم گیری های مهمی نیز سهیم بودند. البته مورد سومی هم وجود دارد که چنین تصمیمی تنها برای رهایی از تهدیدات کنفدراسیون فوتبال آسیا گرفته می شود و وزارت ورزش همچنان در پشت صحنه آن مسئول است.

دیدگاهتان را بنویسید