ورود اقتصاد کشور از نفت به تولید ثروت دانش در حال تغییر است

ساعت: 14:36
تاریخ انتشار: 1400/10/15
کد خبر: 1798325

استاندار زنجان با بیان اینکه اقتصاد کشور در حال پوست اندازی است، گفت: این تغییر و پوست اندازی از اقتصاد نفتی به تولید ثروت از محل تولید دانش در حال تغییر است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از موج بیانی; محسن افشارچی امروز در مراسم تکریم و معارفه رئیس دانشگاه زنجان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران پوسته پوسته شده و وضعیت پارادایمیک است.

وی گفت: ما خودمان این وضعیت را نمی خواستیم و این چیزی است که به ما تحمیل شده است و باید از این راه برویم.

افشارچی با بیان اینکه اتفاقی که می افتد این است که ورودی اقتصاد کشور باید تغییر کند، افزود: اقتصاد کشور بر اساس نفت حرکت می کرد اما با توجه به اتفاقاتی که در چند سال اخیر افتاده، دریچه نفت در حال بسته شدن است. به هر طریق و در واقع باید بسته شود.

استاندار زنجان تحریم ها را دلیل این تغییر عنوان کرد و افزود: هیچ تضمینی وجود ندارد که در صورت توافق همچنان بتوانیم روی نفت حساب کنیم زیرا ممکن است در آینده تحریم های دیگری برای کشور اعمال شود.

وی با بیان اینکه نگاه به سیاست کلان کشور در حال تغییر است، گفت: اقتصاد نفتی باعث شده که شکل گیری سازوکارهای زیادی در کشور کاریکاتوری باشد نه واقعی.

افشارچی گفت: همه بخش‌ها اعم از صنعت، کشاورزی و سایر حوزه‌ها ایجاد شده‌اند تا تنها یک بخش را پاسخگو باشند. او هیچ حوزه دیگری ندارد.

وی افزود: دانشگاه ها باید بنگاه آموزشی و اقتصادی باشند تا بتوانند با تولید علم بخشی از مشکلات کشور را حل کنند.

افشارچی گفت: اگر اقتصاد نفتی باشد معتقدند دانشجوی دکتری باید هزینه تحصیل را بپردازد در حالی که در دنیا اینگونه نیست و این دانشجویان برای تولید علم پول می گیرند و می توان از ثروت برای تولید ثروت استفاده کرد. “

استاندار زنجان خطاب به رئیس جدید دانشگاه زنجان گفت: تمرکز رئیس جدید دانشگاه باید بر تولید علم باشد و تولید ثروت این دانش ملموس باشد و در این راستا محتوای ساختارها بسیار مهم است.”

وی با بیان اینکه سبد صنعتی استان زنجان نسبت به گذشته متفاوت شده است، گفت: امروز در استان زنجان صنایع مختلف برق، فولاد، سلولزی، معدنی و مواد غذایی و شیمیایی وجود دارد و اتفاقات مثبتی در این زمینه رخ داده است. “

افشارچی با اشاره به 8 هزار میلیارد تن سرمایه گذاری صنعتی در استان زنجان در سال 99، خاطرنشان کرد: امسال 7 هزار میلیارد تن فولاد در بخش صنعت سرمایه گذاری می شود و در سال آینده افزایش می یابد.

وی تاکید کرد: اگر بتوانیم در حوزه دانشگاهی کاری انجام دهیم، صنعت در کنار ما خواهد بود، هرچند سخت است، اما باید به این سمت برویم.

استاندار زنجان با بیان اینکه برای تقویت الزامات پارک علم و فناوری تلاش می شود، گفت: در حال انجام اقداماتی برای ایجاد صندوق پژوهش و فناوری هستیم و امیدوارم دانشگاه زنجان در شکوفایی و آموزشی به بلوغ رسیده باشد. تمرکز مدیریت جدید بر روی زیرساخت های تحقیقاتی، فناوری و تولید ثروت است. “از این مکان باشید.

وی با بیان اینکه سهم یک درصدی افراد مبتنی بر دانش در اقتصاد کشور رقم خوبی نیست، گفت: این رقم را می توان به بیش از 5 درصد رساند و با توجه به ادعای استقلال جمهوری اسلامی، سازوکارهای اقتصاد نفتی باید تغییر کند و دانشگاه به بخش اقتصادی کشور تبدیل شود.

در این مراسم از خدمات و زحمات سید محسن نجفیان (رئیس سابق دانشگاه زنجان) تقدیر و جلال بازرگان به عنوان سرپرست دانشگاه زنجان معرفی شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید