وزارت خارجه آمریکا در تلاش است تا مذاکرات دوحه را طراحی کند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ پس از آنکه انریکه مورا، معاون وزیر خارجه اتحادیه اروپا در مذاکرات غیرمستقیم دوحه پیشرفتی نکرد، وزارت خارجه آمریکا این اظهارات را تکرار کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تایید پایان مذاکرات دوحه گفت: ما از تلاش های اتحادیه اروپا بسیار سپاسگزاریم، اما از اینکه ایران هنوز نتوانسته به ابتکار اتحادیه اروپا پاسخ مثبت دهد و به همین دلیل پیشرفتی حاصل نشده است، ناامید هستیم.

این دیپلمات آمریکایی گفت: در دوحه، مانند گذشته، آشکارا آمادگی خود را برای انعقاد و اجرای توافقنامه بازگشت متقابل به الحاق کامل به شورای امنیت سازمان ملل بر اساس حدود یک سال و نیم مذاکره اعلام می کنیم. به نقل از CNN. ما آن را انجام دادیم».

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: با این حال، مانند دوحه، ایران موضوعاتی را در دوحه مطرح کرده است که کاملاً با شورای امنیت سازمان ملل متحد ارتباطی نداشت و به نظر می رسد آماده اتخاذ تصمیمی اساسی در مورد احیا یا دفن توافق است. نه.”

یک مقام ارشد دولت آمریکا نیز گفت: «مذاکرات – با میانجیگری اتحادیه اروپا – نه تنها پیشرفتی نداشته، بلکه به بن بست رسیده است که در حال حاضر به معنای شکست است».

این ادعاهای مقامات آمریکایی پس از آن مطرح شد که محمد مرندی، تحلیلگر ارشد سیاسی گفت که مذاکرات دوحه شکست خورده و ادامه خواهد داشت و افزود که آمریکایی ها باید تضمین هایی را که تهران می خواهد ارائه کنند.

مذاکرات لغو تحریم ها دوشنبه شب در دوحه، پایتخت قطر پایان یافت. در همین راستا به خبرنگار فارس اعلام شد که «علی باقری» مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه امشب به تهران بازخواهند گشت.

دور مذاکرات روز سه‌شنبه در دوحه و در راس هیاتی باقری به دوحه انجام شد. او دیروز و امروز با انریکه مورا، هماهنگ کننده گفتگو دیدار کرد. رابرت مالی قبل از او وارد دوحه شده بود. نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دوشنبه شب وارد دوحه شد و سه شنبه با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه قطر دیدار کرد.

بر اساس توافق اخیر، در پی سفر جوزف بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و توافق ایران و آمریکا، لغو تحریم ها باید از سر گرفته می شد. به همین منظور شهر دوحه، پایتخت قطر، دیروز و امروز (سه شنبه و چهارشنبه / 7 و 8 تیر) میزبان این دور از مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا از طریق اتحادیه اروپا بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید