وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره انتقال این کتابخانه به کانون پرورش فکری توضیح داد


ساعت: 15:03
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۲
کد خبر: 1897184

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص پیشنهاد نامه این وزارتخانه در خصوص «انتقال مدیریت کتابخانه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نهاد کتابخانه های عمومی کشور» و حواشی ایجاد شده توضیحاتی را به رسانه ها ارسال کرد. در نتیجه.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص پیشنهاد نامه این وزارتخانه در خصوص «انتقال مدیریت کتابخانه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نهاد کتابخانه های عمومی کشور» اطلاعیه ای صادر کرد. و در نتیجه این فیلد، توضیحات رسانه ای ارسال شود

خبر اولیه پیشنهاد نامه وزارت ارشاد در 28 شهریور 1401 توسط «پایگاه اطلاع رسانی دفتر شورای دولت» منتشر و یک روز بعد با نقل قولی از این پایگاه در خبرگزاری ها منتشر شد.

اکنون مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در توضیحات ارسالی به رسانه ها اعلام کرده است که «انتشار گزارش کارشناسی را می اندیشد که هنوز روند بررسی قانونی آن حتی در کمیسیون ها و کمیسیون های تخصصی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز نشده است. دولت به عنوان اقدامی نادرست».

بر اساس اخبار منتشر شده در «پایگاه اطلاع رسانی دفتر شورای دولت»، «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با استناد به ماده 1 و تبصره 2 ماده 11 قانون تشکیل و اداره کتابخانه های عمومی کشور. در کشور و با توجه به نزدیک بودن ماموریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و نهاد کتابخانه های عمومی کشور پیشنهاد شد کتابخانه های تحت پوشش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به مردم واگذار شود. در موسسه کتابخانه کشور

در این خبر آمده است «پیشنهاد فوق هم اکنون در کمیته امور عمومی و مدیریت سرمایه انسانی دولت در دست بررسی است» و مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در توضیحات ارسالی به رسانه ها آمده است. نظر کارشناسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به کلیه نهادهای ذینفع ارسال و پس از آن توسط کارشناسان در کمیته و کمیسیون تخصصی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر شورای دولت، وزارت ارشاد به دلایلی از جمله «تجربه کارشناسی کتابخانه های عمومی کشور در مدیریت و توسعه کتابخانه های چند منظوره کودک و نوجوان». بر اساس استانداردهای بین‌المللی و اسناد برنامه‌ریزی فضایی، مدیریت منعطف، هدفمند و انقلابی مؤسسه کتابخانه‌ای و فعالیت موفق آن در دهه اخیر، توانایی نهاد کتابخانه‌ای در به‌روزرسانی منابع (کتاب و نشریات)، آموزش کتابداران، استانداردسازی خدمات رسانی و برگزاری برنامه های مختلف برای تبدیل وضعیت کتابخانه ها به مراکز فرهنگی محلات چنین پیشنهادی را مطرح کرد.

بر این اساس وزارت ارشاد در توجیه این پیشنهاد به این نکته استناد می‌کند که «در حال حاضر در تمامی کتابخانه‌های عمومی مؤسسه، بخش کودک وجود دارد و سعی شده فضا و تجهیزات اداره کودک مطابق با شرایط سنی آنها ایجاد بخشهای جدید از قبیل اتاق علم، اتاق مادر و کودک، برنامه های فرهنگی و ترویجی از جمله “با هم خوانی”، کلوپ کتابخوانی، همخوانی، قصه گویی، روزنامه دیواری و کاردستی و …، تولید کتاب های کلاه سفید. (ویژه نوجوانان)، ایجاد محافل ادبی جوانان، جشنواره ها و کمپین هایی مانند: «نشان کلاه سفید»، «قصه خوانی»، «جشنواره کتابخوانی در رضوی» و… از جمله اقدامات انجام شده برای اعضای کودکان و نوجوانان این سازمان علاوه بر ارائه منابع اطلاعاتی مناسب.

در خبر منتشر شده در «پایگاه اطلاع رسانی دفتر شورای دولت» دلایل دیگری نیز منتشر شده و آمده است: «با توجه به ضرورت مبارزه با بی سوادی و ایجاد نهضت کتابخوانی در بین کودکان و نوجوانان کشور و ایجاد هم افزایی بین کتابخانه های مرکز توسعه فکری و نهاد کتابخانه ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور کاهش زیان های شرکت دولتی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و تامین بخشی از هزینه ها از محل جهت کاهش و صرفه جویی در هزینه ها با استفاده از ساختار و ظرفیت موجود کتابخانه های عمومی کشور و نیز افزایش و یکسان سازی حقوق. کارکنان این مرکز درخواست مجوز انتقال به کتابخانه های کانون پرورش فکری کرده اند. کودکان و نوجوانان در کتابخانه های عمومی کشور بر اساس نظام جبران خدمات نهاد کتابخانه ها.

با این حال، خبر منتشر شده از پیشنهاد وزارت ارشاد اقدامی از سوی این وزارتخانه برای تعطیلی کتابخانه‌های این مرکز است که بیش از 50 سال از عمر آن می‌گذرد و با واکنش برخی از کاربران این کتابخانه‌ها و فعالان این حوزه مواجه شده است. کتاب و کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان.شد. آنها معتقدند راه حل مشکلاتی مانند از دست دادن مرکز و افزایش حقوق کارکنان کتابخانه ها «نه ادغام و شکستن استقلال» کتابخانه ها، بلکه «مدیریت قوی و برنامه ریزی صحیح برای بازگرداندن مرکز به مسیری است که تلاش شد». و آزمایش شده است.” در دهه های اخیر به دست آمده است.”

در پی این واکنش ها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اطلاعیه خود، خبر تعطیلی و انحلال کتابخانه های این مرکز را کذب، کذب و غیراخلاقی توصیف کرد و تاکید کرد که «اصل درخواست حمایت، تقویت و هم افزایی بیشتر است. جریان فرهنگی و اصیل “و ترویج کتابخوانی و هر تصمیمی در حوزه فرهنگی دولت مردمی بر اساس دیدگاه ها و نظرات کارشناسی دلسوزان و صاحب نظران گرفته می شود و موضوع اخیر نیز تابعی از همین رویکرد کلان است.”

در توضیحات مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید و افزود: مجموعه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یکی از منابع ارزشمند فرهنگی فرهنگ و هنر کشور عزیزمان است. و حاملی برای ارتقای فعالیت‌های سازنده فرهنگی در دهه‌های مختلف بوده است.» «تقویت – حمایت و کمک همه جانبه – کانون پرورش فکری کودکان – استفاده از ظرفیت همه بخش‌های فرهنگی و هنری برای هم‌افزایی با این کانون. تلاش جدی وزارت ارشاد به عنوان سیاست گذار و مرجع فعالیت های فرهنگی در دولت است.

وزارت ارشاد همچنین با بیان اینکه «یکی از ویژگی‌های مثبت دولت مردمی، هماهنگی کامل وزرا و وزارتخانه‌ها و همدلی برای حل مشکلات است» در این پیام آمده است: «وزیر فرهنگ و رهبری در مجمع عمومی عضویت دارد. این مرکز و به همراه سایر اعضاء مجمع عمومی بویژه وزیر آموزش و پرورش وظیفه سیاستگذاری و نظارت کلان بر این نهاد را بر عهده دارد.

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان اطلاعیه خود آورده است «خدمات و زحمات بی چون و چرای همکاران عزیز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شایسته تقدیر و ابراز همدردی است. ، موافقت یا مخالفت با اصل این پیشنهاد، به نفع نهادهای بیشتری است فرهنگ یکی از نظرات کارشناسی و تخصصی در حوزه فرهنگ است.

دیدگاهتان را بنویسید